Apmēram pusgadsimta garumā šoferiem, īpaši jau tālbraucējiem, kuri mēroja ceļu pa A3 jeb Inčukalna–Valmieras–Valkas–Igaunijas robežas šoseju, tās 84. kilometrā, pārbraucot Krāčupīti, bija iespēja piestāt ceļa malā, varbūt pat pārnakšņot un tad no rīta, nomazgājušiem seju upītē, doties tālāk.
Taču pirms dažām nedēļām šī vieta ir būtiski mainījusies. Neizpratnē par to ir vietējais uzņēmējs Ainārs Ribelis, kurš jau 23 gadus darbojas starptautisko tūrisma pārvadājumu jomā.
“Šajā vietā jau gadus 50 pastāvēja tāda kā “kabatiņa”, nobrauktuve, kur mašīnām nobraukt, atpūsties, un [...] ap septembra sākumu šeit parādījās nesaprotams grāvis. Kāpēc – nesaprotami.
Es nezinu, neizprotami – jo agrāk varēja stāvēt mašīnas, bet šobrīd vairs nedrīkst,” stāstīja Ainārs.
VAS “Latvijas Valsts ceļi” sabiedrisko attiecību vadītāja Anna Kononova skaidroja, ka “iepriekš, kad mūsu valsts bija sadalīta rajonos, tā bija divu rajonu robeža – Valmieras un Valkas, un tur atradās rajona karte, lai parādītu, kur tad cilvēki atrodas. Patlaban jau ilgu laiku šādas kartes nav vairs, un diemžēl, tāpat kā daudzviet citur valsts ceļu tīklā, iedzīvotāji šādas vietas pie ceļa sāka izmantot kā atkritumu izmešanas vietu un veidojās stihiskas izgāztuves”.
“Arī šajā gadījumā bija tieši tā, [...] un līdz ar to tika pieņemts lēmums šo vietu likvidēt. Patlaban tur ir izveidots šis grāvis, lai cilvēki tur nevarētu ar savām automašīnām nokļūt. Šī vieta nav problemātiska, pēc pieciem kilometriem [...] ir benzīntanks, kur autovadītāji var komfortabli, droši apstāties un izmantot tos pakalpojumus, ko sniedz degvielas uzpildes stacijas, gan arī atpūsties, ja ir nepieciešams,” skaidroja Kononova.
Vietās, kur “Latvijas Valsts ceļu” oficiālās kravas automašīnu stāvvietas atrodas mežmalās, cits valsts uzņēmums – “Latvijas Valsts meži” – uzstāda atkritumu konteinerus, lai autovadītāji nepiegružotu mežu.
Viens no šādiem stāvlaukumiem patlaban top pāris kilometrus aiz Strenčiem, bet kopumā šādu stāvlaukumu Latvijas teritorijā esot ļoti maz, atzīst viens no vietējiem tālbraucējiem šoferiem.
“Nu, mans viedoklis ir ļoti vienkāršs – ar parkingiem ir ļoti trūcīgi, īpaši kravas automašīnām ar piekabēm, saucamajām fūrēm, nu, stāvoklis diezgan bēdīgs. Ir parkingi uzpildes stacijās, bet tur ir ierobežotas 5-6 vietas, un tas arī ir viss,” sacīja tālbraucējs autovadītājs Ansis Zegners.
Paraugoties uz jaunizrakto grāvi, rodas vēl jautājums par izpildītā darba kvalitāti – var skaidri redzēt, ka šo dažu nedēļu laikā grāvja malu šosejas pusē ir skārusi erozija, un nepaies ilgs laiks, kad šoseja šajā vietā sāks plaisāt un brukt, novēroja “4. studija”.
“Latvijas Valsts ceļu” pārstāve, atsaucoties uz kolēģu novērojumiem, gan uzsvēra, ka šie novērojumi un bažas varētu nebūt pamatotas.
“Mūsu kolēģi vēl šodien ir apsekojuši šo vietu, un tur nav nekādas problēmas ar eroziju, tur tiks veikti kādi nebūt uzlabojumi, taču patlaban nekas par to neliecina,” pauda Kononova.