Panorāma

Frančus vēlēšanās uztrauc cenas, nevis ģeopolitika

Panorāma

Panorāma

Uz robežas veidojas kravas auto rindas

Uz robežas ar Krieviju un Baltkrieviju veidojas kravas auto rindas

Krievijas agresija Ukrainā un tai sekojošās sankcijas pret Krieviju un Baltkrieviju veicinājušas autopārvadātāju rindu veidošanos uz Latvijas–Krievijas un Latvijas–Baltkrievijas robežām. Muitas darbinieki atzīst, ka kontrole kļuvusi ilgāka un grūtāka, jo jāpārbauda, vai netiek pārkāptas sankcijas, bet šobrīd galā tiekot.

Sākot ar nedēļas nogali, ir stājušās spēkā jaunas pret Krieviju un Baltkrieviju vērstas sankcijas, un daļa no tām ir saistīta ar importa un eksporta aizliegumu palielināšanu, līdz ar ko parādās jauni ierobežojumi, ko muita kontrolēs papildus. Jaunas sankcijas paredz arī aizliegumu Krievijas un Baltkrievijas autotransporta uzņēmumiem veikt kravu autopārvadājumus uz Eiropas Savienību.

Kā Latvijas Radio pastāstīja Valsts ieņēmumu dienesta pārstāvis Andrejs Vaivars, līdz svētdienas rītam Latvijā nav ielaisti vairāk nekā 150 kravas auto no Baltkrievijas un Krievijas.

Pašlaik vairāk nekā 1000 kravas pārvadātāju uz Latvijas–Krievijas robežas gaida savu kārtu, lai iebrauktu Latvijā caur robežkontroles punktiem Terehova un Grebņeva. Autovadītājiem nākas vairākas diennaktis pavadīt garās rindās, kas pēdēja laikā kļuvušas pastāvīgas uz Latvijas robežas ar Krieviju un Baltkrieviju.

Kravas pārvadātājs Ruslans no Latvijas stāsta, ka viņš gaidot rindā jau sešas dienas; rinda izstiepusies 13 kilometru garumā.

“Tas ietekmē gan darbu, gan psiholoģiju – pamēģini pasēdi sešas dienas šajā būdā!”

Līdzīga pieredze bijusi kravas pārvadātājam Pāvelam no Krievijas. “Tas ir saistīts ar to, ka Krievija aizliedza zāģmateriālu tranzītu caur Baltkrieviju, visi tagad brauc caur šejieni un tāpēc tādas rindas. Dzīvojam sešas dienas mašīnā. Psiholoģiski esmu pieradis pie tā, tāds darbs.”

Latvijas muitas darbs kopš Krievijas agresijas sākuma Ukrainā ir mainījies, un to ir ietekmējušās pret Krieviju vērstas ekonomiskās sankcijas, tostarp arī aizliegums ievest Krievijā un izvest no tās noteiktas preču grupas, atzīst Muitas pārvaldes direktors Raimonds Zukuls.

“Piemēram, stratēģiskas preces, kuras nedrīkst nonākt Krievijā; mēs sekojam līdz, pārbaudām šīs kravas. Mēs esam palielinājuši fiziskas kontroles intensitāti, salīdzinot ar laiku pirms karadarbības sākšanas. Uz Krieviju nedrīkst vest tehniskas ierīces, mehāniskas ierīces – tas saraksts ir ļoti garš.”

Līdz marta beigām ir bijuši 30 gadījumi, kad muita ir liegusi kustību pāri Latvijas robežai kravām ar sankcionētām precēm, trīs no tiem ir bijuši Grebņevas muitas kontroles postenī.

Rūpīgāka kravu pārbaude un padziļināta dokumentu izpēte aizņem vairāk laika, norāda posteņa virsuzraugs. No 60 līdz 90% pieauga arī no Krievijas ievesto kravu apjoms.

“Tas varētu aizņemt ar visu dokumentu kontroli, fizisko kravu kontroli apmēram pusotru stundu vienai mašīnai. Agrāk aizņēma mazāk laika, jo nebija jāpievērš tik pastiprināta uzmanība dokumentiem un pašai kravai,” stāsta Grebņevas muitas kontroles posteņa virsuzraugs Imants Šķirmants.

“Arī kovida pandēmija ietekmēja darbiniekus, bet pārsvarā darbinieku skaits ir pietiekošs, tiek nosegtas visas darbavietas. Darbinieku trūkuma dēļ muitas kontrole netiek samazināta.”

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt