Par to, ka asfalta posmā uzreiz pēc robežas šķērsošanas iebūvēti ass svari, vizuāli nekas neliecina. Tomēr kravas auto to šķērso lēnām un šajā brīdī tas tiek gan nosvērts, gan nofilmēts. Iegūtos foto un skaitļus tālāk analizē darbinieks muitas kontroles punktā.
VID Muitas pārvaldes Latgales muitas kontrolpunktu daļas vecākais muitas uzraugs Aigars Briciks stāstīja: “Pirmkārt, salīdzinām numurus – gan priekšējos, gan piekabei. Un tad arī redzami ass svari, cik ir tajos nosvērts, un tad mēs ievadām deklarēto automašīnas svaru.”
Ja, šķērsojot robežu, fiksētais un iepriekš deklarētais svars nesakrīt, automašīnu novirza papildu pārbaudei. Ne vienmēr gan pēc tās atklājas kāds pārkāpums, bet tomēr vidēji katra piektā kravas automašīna tiek nosūtīta uz papildu pārbaudi, atzīmēja muitas uzraugs.
Briciks piebilda: “Lielākoties ir ar degvielu mahinācijas kaut kādas mēģināts darīt. Nu un arī mēģina ievest nedeklarētas cigaretes.”
Ar šo sistēmu muitnieki strādā jau 14 gadus, bet tehnika nolietojas, un nu, to nomainot, sistēma ieviesta arī citur, kur tādas līdz šim nebija.
VID Muitas pārvaldes direktors Raimonds Zukuls skaidroja: “Nav tā, ka pati sistēma vai tās esamība kaut ko novērš, tā piefiksē to kustību, kas notiek pāri robežai. Pretējā gadījumā, ja tādas nebūtu, mēs būtu diezgan akli. Varētu teikt, ka tā ir viena no mūsu acīm, nav vienīgā, bet viena no mūsu acīm, kas palīdz sargāt ārējo robežu.”
Kameras un ar tām iegūto informāciju muita nodod arī citām iestādēm, kas rūpējas par iekšējo drošību un apkaro pārrobežu noziedzību. Tāpat ar šo informāciju šobrīd sasvstarpēji dalās visas trīs Baltijas valstis, ka arī drīzumā kopējai sistēmai varētu pievienoties arī Polija.
Zukuls norādīja: “Ja mums ir kādas aizdomas, ka, iespējams, šajā mašīnā tiek pārvietotas kādas nelegālas preces vai varbūt šī mašīna iepriekš ir fiksēta par kādiem pārkāpumiem, piemēram, kontrabanda atrasta. Tad jau nākamajā brīdī, ierodoties kādā no muitas posteņiem, mēs varam to sagaidīt un veikt nepieciešamās darbības, lai novērstu kādus potenciālos pārkāpumus.”
Sistēma Latvijā darbojas 13 vietās – VID muitas kontroles punktos uz Latvijas sauszemes ārējās robežas un ostās, kā arī Valsts robežsardzes kontrolētās trīs robežšķērsošanas vietās.