LTAB uzsvēra, ka jau patlaban ir tirdzniecības centri, kas domā par autobraucēju un gājēju drošību. Bet ir vietas, kurās izkāpt no sava auto, lai neskartu blakus stāvošo, ir grūti.
Latvijā stāvvietu standartam ir tikai rekomendējošs raksturs. Normatīvi iesaka, ka platumam vajadzētu būt ne mazākam par 2,5 metriem. Bet tagad plānots ar likumu noteikt, ka tam jābūt no 2,5 līdz 2,7 metriem platam.
"Arguments, ka pie kāda tirdzniecības centra būs mazāk stāvvietu, mazāk apmeklētāju, neiztur kritiku.
Vismaz aptaujājot jūtam, ka ir klienti, kuri uz atsevišķiem centriem neaizbrauc, jo tur ir grūti noparkoties un notiek daudz negadījumu. Mums liekas, ka šis risinājums ir labs visām pusēm. Arī policijas resursi būs mazāk jātērē. Un centriem jātērē mazāk laika, tinot novērošanas ierakstus un meklējot ierakstus apdrošinātājiem. Un klientiem [jaunais risinājums būtu] draudzīgāks," skaidroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
LTAB dati iecina, ka Latvijā satiksmes negadījumu skaits stāvvietās ir aptuveni 1000 gadā. Tomēr, kā norādīja Abāšins, lielākā daļa paliek nereģistrēti, jo bojājumi transportlīdzekļiem ir nelieli, tos uzreiz nepamana vai to izraisītājs pamet notikuma vietu. Tāpat ceļu satiksmes negadījumi autostāvvietās, kas neatrodas pie lielveikaliem, netiek klasificēti kā negadījums stāvvietā, bet, piemēram, ielas malā.
Satiksmes ministrijas (SM) Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns uzsvēra, ka
stāvvietas un to izmēri ir dažādi, tāpēc, lai netiktu samazināts to daudzums, stāvvietas būtu jāveido pēc "skujiņas" jeb slīpā transportlīdzekļa izvietojuma principa.
"To nevarētu kā obligātu uzlikt, būtu vairāk jāiet uz labprātīgu rīcību – saprātīgi veidot šīs stāvvietas, lai vietās, kur ir intensīva aprite, tur tās tiek izveidotas platākas," norādīja SM pārstāvis.
Arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Ceļu drošības audita departamenta vadītāja Beāta Dambīte piekrita, ka stāvvietu parametri ir jāpārskata, uzsverot, ka Latvija gan neatpaliek no citām valstīm.
"Mēs Latvijā neesam unikāli – ir arī stāvvietas citās valstīs, ar mazākiem parametriem, tā pati Francija, kur platums pagaidām vēl joprojām ir tikai 2,3 metri. Arī Lielbritānijā tikai pagājušā gada augustā pieņēma lēmumu palielināt līdz šiem 2,6 metriem, līdz ar to nevarētu teikt, ka mēs esam kaut kur īpaši iepalikuši no citu valstu prakses," sacīja CSDD pārstāve.
Tikmēr Igaunijas stāvvietu izvietojumu un platumu nosaka Igaunijas Standartu centra veidotais pilsētas ielu standarts. Saskaņā ar šīm normām, kas stājās spēkā 2016. gada pavasarī, tirdzniecības centros ieteicamais stāvvietu platums ir 2,7 metri, bet citās mazāka apjoma stāvvietās – 2,6 metri.
Trešdien deputāti lēma ideju par stāvvietu paplašināšanu virzīt tālāk un nodot to izvērtēšanai Ministru kabinetam. Tāpat jaunbūvējamās stāvvietās rosinās veicināt skujiņas jeb slīpās izvietojuma principu. Arī tas ir drošāks satiksmē iesaistītajiem.