Mazākas nozīmes autoceļi ilgāk palikuši netīrīti un neapstrādāti, attiecīgi mazāk droši satiksmei. To nosaka kopš rudens spēkā stājušies Ministru kabineta noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli. Tukuma novadā nav varējuši saprast, kāpēc ceļi netiek tīrīti, vēlāk sapratuši, ka to paredz jaunie noteikumi.
"Jāsaka, ka bijām pieraduši, ka A klases ceļus, kā, piemēram, Rīga–Ventspils vienmēr tīra un kaisa īpaši apjomīgi un savlaicīgi. Savukārt šos mazākas nozīmes ceļus, kas ieskauj mūsu pilsētu un kam bija A1 klase, tai skaitā Tukums–Jelgava, Rīga–Kuldīga, Sloka–Talsi, Tukums–Ķesterciems un citi vairāk nekā 150 kilometru garumā, parasti notīrīja un nokaisīja četru stundu laikā pēc snigšanas. Tikai ne šogad. Jo jaunajos noteikumos ir paredzēts, ka B klases ceļus, kas ir bijušie A1 klases ceļi, jānotīra astoņu stundu laikā.
Tad nu ir tā, ka, gan braucot uz darbu, gan atgriežoties no tā, redzam, ka autoceļi ir netīrīti,"
stāstīja laikraksta galvenā redaktore Ivonna Plaude.
Noteikumi paredz, ka valsts autoceļiem ziemas sezonā atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem paredzētas piecas uzturēšanas klases skalā no A līdz E. Autobraucējiem jārēķinās, ka reģionālajos un vietējos autoceļos, kuros iepriekš nodrošināja augstāku uzturēšanas klasi, šajā ziemas sezonā tā ir zemāka. Tas nolemts atbilstoši ceļu izmantojumam.
"Ministru kabineta noteikumi paredz, ka ceļus sadala klasēs un noteic, ko kurai klasei minimāli dara. Ir klasēs izmaiņas un attiecīgi arī prasībās. Ceļu klases pārsvarā nosaka atbilstoši tam, kāda uz tiem ir satiksmes intensitāte. Tāpēc, piemēram, augstākā uzturēšanas klase būs visiem galvenajiem autoceļiem, bet Pierīgā arī uz vietējiem ceļiem, jo tur satiksmes intensitāte ir tāda pati kā uz galvenajiem ceļiem pie Rēzeknes," stāstīja "Latvijas Valsts ceļu" pārstāve Anna Kononova.
Spēkā esošās prasības par ceļu uzturēšanu paredz, ka A klases ceļi no sniega jāattīra un ar pretslīdes materiālu jāapstrādā trīs stundu laikā pēc snigšanas, B klases ceļi – astoņu stundu laikā. C klases ceļi jānotīra 24 stundu laikā, un pretslīdes materiāla izmantojuma laiks nav normēts. Savukārt D un E klases ceļi no sniega attīrāmi divas reizes sezonā – grants ceļus ziemas sezonā uztur ar piebrauktu sniega kārtu.
Plaude uzskata, ka noteikumi "apdala" cilvēkus reģionos, īpaši pensionārus un citus mazāk aizsargātu grupu pārstāvjus, kuri, iespējams, nespēj sarunāt transportu vai ceļa iztīrīšanu.
Par jaunajiem noteikumiem Plaude teica: "Papīrs nav ceļš. Pa to nav jābrauc."
Pēc Plaudes domām, jaunie noteikumi radīti, lai manipulētu ar diskursu situācijā, kad trūkst naudas ceļu uzturēšanai.
Par Ministru kabineta noteikumu izstrādi atbildīgā Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns nepiekrīt, ka jaunās prasības vainojamas novērotajās atsevišķu brauktuvju problēmās. Ceļu uzturētāju atskaitēs arī uz daudziem B kategorijas ceļiem tīrīšana un kaisīšana notikusi vēl pirms aktīvākas autobraucēju plūsmas, sākot pat pirms četriem rītā. Atsevišķas likstas Vectirāns skaidro ar pārlieku mainīgajiem laikapstākļiem.
"Var teikt, ka šīs divas sniega epizodes šā gada decembrī nebija ierasti apstākļi. Kad vairākas diennaktis turpinās snigšana, putināšana, tie ir tā saucamie mainīgie apstākļi, kuros šīs prasības, kad kādam ceļam jābūt iztīrītam, izstiepjas garākas. Protams, ka princips ir, ka tur, kur vairāk brauc, tur ātrāk jāreaģē un pieļaujams mazāks sniega un ledus daudzums," viņš sacīja.
KONTEKSTS:
Līdz nākamā gada aprīļa beigām ceļu attīrīšanu turpina uzņēmums "Latvijas autoceļu uzturētājs", savukārt no maija autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgus būs atvērts. To paredz izmaiņas Autoceļu likumā. Pretendentus, kam uzticēs šos darbus, konkursā izvēlēsies uzņēmums "Latvijas Valsts ceļi".
Satiksmes ministrija norādījusi, ka valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas tirgus atvēršana ļaus samazināt izdevumus par šo darbu līdz pat 19%.