«Transports pēc pieprasījuma» Alūksnes un Mazsalacas novados pieprasīts; pasažieri priecīgi

Vai „Transports pēc pieprasījuma” varētu kļūt par daļu no sabiedriskā pasažieru pārvadājumu modeļa Latvijā? To Alūksnes un Mazsalacas novados skaidro Vidzemes plānošanas reģiona īstenotais pilotprojekts, kas aizsākās aizvadītā gada oktobrī un ilgs līdz šī gada septembrim. Abi novadi testa modelim nav izraudzīti nejauši – tās ir pierobežas teritorijas ar visai nelielu iedzīvotāju blīvumu. Kādi ir pirmie rezultāti, un kāda ir iedzīvotāju aktivitāte, izmantojot šo pakalpojumu?  

“Mums ir klientu daudz, sanāk, ka man ir deviņi … brauks Rūjienā uz tirdziņu, veikalu droši vien,” saka šoferis Ģirts Roķis.

«Transports pēc pieprasījuma» Alūksnes un Mazsalacas novados pieprasīts; pasažieri priecīgiGunta Matisone

Pirms doties uz Mazasalacu, viņš pārskata brauciena grafiku, kur nāksies uzņemt braukt gribētājus. Šis ir reiss no Mazsalacas uz Rūjienas tirgu un to, pilotprojekta apspriešanas laikā, bija lūguši iekļaut paši mazsalacieši. Bet  ikdienā pamatā ir citi maršruti.

“Tas maršruts jau ir zināms – doktorāts, slimnīca Mazsalacā, aptieka, pasts, veikals, mājās,” stāsta šoferis.

Viņam tagad papildus darbam, vadot sabiedrisko autobusu, nākas arī izbraukt pilotprojekta „Transports pēc pieprasījuma” reisos.

Roķis stāsta, ka aizvadītie mēneši jau liecina, ka cilvēkiem šis pakalpojums ir būtisks.

“Ir bijis tā: divas māsas jau ļoti, ļoti cienījamā vecumā, man bija grūti pat iebraukt iekšā, kāds ceļš… Tālu, tas bija Sēļu pagastā, tiešām viņas bija ļoti, ļoti laimīgas un priecīgas, ka viņām bija tāda iespēja izbraukt pie ārstiem. Kā viņas saka, mēs jau it kā maksājam kaimiņiem tās naudiņas, kādreiz aizved, kādreiz neved, nu tā cīnās.

Tas ir vajadzīgs viennozīmīgi, tāpēc ka mēs tiešām braucam laukos, kur ir cilvēki gados ar kustību traucējumiem, kādi 6 - 7 kilometrus tālu dzīvo, kur autobuss vispār nekursē, tas ir apsveicami tiešām,” uzskata šoferis.

Mazsalacā busiņā sakāpušas arī braucējas uz Rūjienas tirgu, dažai mazsalacietei jau ir pieredze, izmantojot šo pakalpojumu, dažai tā ir pirmā reize, lai iepazītu, kā tad darbojas transports pēc pieprasījuma.

“Tagad otro reizi, kad es izmantoju; mēs ar kaimiņieni abas divas uz pirti braucām, nu un tagad uz to tirgu, tā ir ļoti laba lieta,” stāsta pasažiere.

“Es domāju, ka tas ir ļoti labi, it sevišķi tāpēc, ka te dzīvo visi tādi, teiksim, ne jauni cilvēki, protams, ka ir labi, ka var pieteikt un izbraukt pēc vajadzībām.”

“Ziniet, es braucu pirmo reizi, bet tas nav nekas, ka pirmo reizi, man šis pasākums patīk ļoti, jo es arī esmu ar tām kājām… Šis ir ļoti jauks pasākums, es domāju, ja tas saglabātos, ja vispār tā būtu, un ziemā… Varbūt, ka nevajag arī tā, ka galīgi bez naudas braucam, mēs jau varam samaksāt, bet galvenais, ka ir tas transports,” spriež cita pasažiere.

Mazsalacas un Alūksnes novados šis pilotprojekts darbojas atšķirīgi, lai varētu novērtēt, kāds modelis ir veiksmīgāks. Mazsalacas novadā šis pakalpojums tiek sniegts visā novada teritorijā, bet Alūksnes novadā ir noteiktas piecas teritorijas, kurā katrā no tām „Transports pēc pieprasījuma” kursē konkrētā nedēļas dienā.

Kāds tad ir vērtējums pēc divarpus mēnešu darbības?

“Cilvēki ir burtiski sajūsmā, kad man zvana un piesaka braucienu, vienmēr pasakās par iepriekšējo braucienu, priecājās arī par to, kāds ir šoferīšu darbs, ka ļoti izpalīdzīgi, ka arī nepieciešamības gadījumā izvadā arī uz pastu, aptieku, cilvēki tiešām izmanto,” vērtē Vidzemes plānošanas reģiona mobilitātes centra vadītāja Marta Riekstiņa, kura  saņem iedzīvotāju zvanus un koordinē braucienus.

“Lielāka aktivitāte ir tieši Mazsalacā, taču Alūksnes novadā cilvēki ir vairāk koordinēti,

viņiem ir noteiktas dienas, līdz ar to arī viņi labāk saplāno savus braucienus, un tā vietā, lai brauktu divi cilvēki, reisā brauc vairāki, piemēram, seši. Tas modelis viņus vairāk disciplinē, ka viņi vairāk plāno uz priekšu,” stāsta Riekstiņa.

Pilotprojekta „Transports pēc pieprasījuma” ieviešanas mērķis ir izvērtēt, vai šāds pakalpojums vietās, kur ir sarucis iedzīvotāju skaits, būtu kā viens no risinājumiem sabiedriskajam transportam.

“Mēs ļoti ceram, ka kādreiz šī iniciatīva kļūs arī par valsts atbalstītu risinājumu teritorijās, kurās klasiskais sabiedriskais transports nav rentabls. Tad, kad šis projekts būs beidzies, mums ir dati, kurus  apstrādāt un analizēt, ar kuriem piedāvāt darboties tālāk kādam, kas izpētītu, un varbūt arī ieviest kā pakalpojumu turpmāk,” saka Riekstiņa.

Šobrīd, kamēr „Transports pēc pieprasījuma” ir pilotprojekts un tam ir Eiropas Savienības finansējums, braucieni ir par brīvu, bet, protams, ja to nākotnē ieviesīs kā vienu no sabiedriskā transporta modeļiem, tad būs jāvērtē, kāds būs tā finansējums un cik liels būs pasažieru līdzmaksājums.

Bet šogad līdz septembrim Mazsalacas un Alūksnes novada iedzīvotāji var izmantot šo pakalpojumu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti