Birokrātijas balva '20

Pensionāru, kurš dzīvo ārpus Latvijas pienākums paziņot, ka ir dzīvs no oktobra-decembrim, iesniedzot arī notariālo apliecinājumu, kas nav senāks par 1 mēnesī. Tātad, ja dzīvo 20-30 gadus, tad tik bieži ir izdevumi un paziņojumi, bet VSAA tie visi jāuzglabā. VID māk uzzināt par ārvalstīs esošās personas ienākumiem, aprēķināt nodokļus, ja nepieciešams un pat soda naudas (persona var būt arī pensionārs). Ja valstī noteikts, ka iestāde nedrīkst prasīt no iedzīvotājiem to, kas jau ir zināms, tad šajā gadījumā VSAA būt u jāsarunā kas ar VID, neskatoties uz to, ka personas patiesā dzīves vieta nav Latvijā. Tiem, kuri dzīvo valstīs, ar kurām VID nesadarbojas, kur ir problēma VSAA pašam sarunāties ar to valstu iedzīvotāju reģistrā analogu - jo cilvēks pārceļoties reģistrējas tajā valstī. Ja nav zināma angļu valodā - tad to VSAA jāpieņem darbā personas, kuras to zina. Ir 21.gs, un personai nav jādara tas, ko iestāde ar tehniskajiem līdzekļiem un interneta starpniecību var pati atrisināt. Cilvēku pazemošana vai institūcionala vardarbība nav jāturpina. VSAA ir starpnieks pensionāram naudas izmaksā no uzkrājuma, kuru valsts ar nodokļu starpniecību lika personai izveidot, un šo uzkrājumu dzīves laikā apgrozīja. Ņey vērā, ka procentus (indeksaciju) par naudas apgrozījumu nemaksā jau vairākus gadus, tad būtu tikai korekti izmaksas brīdī un visā izmaksas periodā izturēties ar cieņu pret tiem, kuru naudu, valsts ekonomikā izmantoja 40 gadus. VSAA ir sistēmas apkalpotājs - konkrēta pakalpojumu sniedzējs, ne vietvaldis un pensionāri nav iestādes īpašuma objekts, lai tiem liegtu saņemt savus uzkrājumus. Bet kā jau minēju, faktu vai persona ir dzīva var noskaidrot legāli sadarbojoties ar citām valstīm.
Krīzes laikā valdība izziņo palīdzību bezdarbniekiem, kuriem ārkārtas situācijas laikā beidzas pabalsta izmaksa. Varot pieteikties uz 180 eiro lielu bezdarbnieka palīdzības pabalstu. To varot izdarīt caur Latvija.lv. Es devos uz portālu tam pieteikties. Meklēju pēc nosaukuma, kuru minējusi LM. Nosaukums neko neatrod. Neatrod pat neko līdzīgu. Meklēju info VSAA mājas lapā. Atrodu tikai info par bezdarbnieka pabalstu un neko par iespēju pieteikties palīdzības pabalstam. Rakstu epastu VSAA. Man atnāk e pasts ar aprakstu, kas jādara. No jauna eju Latvija.lv mājas lapā. meklēju pēc norādītajiem puktiem. Spiežu uz konkrēto saiti, kas man aizved pie meklētāja. Meklēju. Atrodu elektronisko iesnieguma formu. To iesniedzu. Pēc tam saprotu, ka tā ir tikai daļa. Otra daļa ir jāaizpilda elektroniski pieveinotā anketa. Veru vaļā anketu, lai to aizpildītu un parakstītu ar e parakstu. Aktīvās rūtiņas nedarbojas, tās nevar ieklikšķināt, tās pārmet uz citu vietu un neveidot vienlaidu tekstu. Esmu nolēmusi sūtīt vēstuli pa pastu. Pretējā gadījumā sanāk, ka es autorizējos ar saviem datiem latvija.lv, kur autorizēju vēl nosūtīt no sevis iesniegumu, kuram klāt jāpievieno papildus iesniegums, kurš ir elektorniski aizpildīts manā datorā un parakstīts ar manu e parakstu. Un viss šis info ir pieejams tikai pēc pieprasījuma VSAA ar neskaidrām vadlīnijām. Elektroniskā vide varētu būt atbalstoša un vienkārša, bet tā ir sarežģīta ar nevajadzīgām procedūrām, neatrodamu informāciju un vairāku līmeņu autorizāciju un datu ievadi dažādās platformās.
Preces atmuitošana, kas nopirkta ārpus ES. Situācija pirms - fiziska persona no juridiskas personas nopērk preci piem. ASV. Ja preces vērtība pārsniedz 10 EUR, jānomaksā PVN, ja 150 EUR arī muitas nodoklis. Agrāk Latvijas pasts fiziskai personai atsūtīja paziņojumu, kurā bija aprēkināta valstij nodokļos nomaksājamā summa un konts Valsts kasē, kur veikt pārskaitījumu. Fiziskā persona no savas bankas konta veicot pārskaitījumu, varēja iet uz pastu saņemt preci vai samaksāt nodokli uz vietas pastā, par ko pasts ieturēja komisijas maksu. Viss bija tik vienkārši. Sākot ar 2019.gada novembri mainījās notaikumi. Tagad, lai fiziskā persona varētu atmuitot preces ir jāveic sekojošas darbības. 1. Pasts atsūta ziņu, ka ir saņēmis muitojamo preci. Ziņā pasts iekļauj sekojošu informāciju, kas ir nepieciešama fiziskai personai, lai tā aizpildītu muitas deklarāciju: pasta sūtījuma numurs, PUD jeb pagaidu uzglabāšanas dokumenta numurs, PUD kārtas numurs un preces svars. 2. Fiziskā personai ir jāpieslēdzas EDS, kur jāaizpilda muitas deklarāciju, tājā ievadot visus augstāk minētos datus, kā arī vēl citus datus par preci un obligāti klāt pievienojot divus dokumentus - rēķins no pārdevēja un samaksu aplicinošs dokuments. 3. Fiziskā persona ielogojas savā bankas kontā un sagalbā maksājuma uzdevuma apliecinājumu. 4. fiziskā persona ielogojas piemēram ebay un saglabā rēķina apliecinājumu. 5. Tad, kad ir visi nepieciešamie dati un papīri, aizpilda muitas deklarāciju un sistēma aprēķina nodokli. 7. Tiek samaksāts nodoklis un var iet uz pastu. Vai arī, ja fiziskā persona nespēj veikt visas augstāk minētās darbības pati, viņa raksta e-pastu pastam, ka vēlas izmantot pasta muitas brokeri. Un arī šajā gadījumā ir jānosūta pasta muitas brokerim rēķinu no pārdevēja un maksājuma uzdevuma apliecinājumu. Tā teikt ļoti atviegloja visiem dzīvi!!!
Ziņo

TM plāno atvieglot nostiprinājuma lūgumu iesniegšanu Zemesgrāmatā

Projektā “Birokrātijas balva 2020” kāds lietotājs norādīja uz nepieciešamību iesniegt Zemesgrāmatā būvvaldes lēmumu papīra formātā. Tieslietu ministrija (TM) atzīst, ka dažās situācijās tiešām tas ir vienīgais variants, taču ministrija jau strādā pie elektroniskas datu apmaiņas uzlabošanas, tostarp atvieglojot personām nostiprinājuma lūguma iesniegšanu.

Tieslietu ministrija kopā ar Tiesu administrācijas un Valsts zemes dienesta pārstāvjiem ir tikušies ar Būvniecības valsts kontroles biroja pārstāvjiem, lai pārrunātu iespējas, kādā nodrošinātu elektronisku datu apmaiņu, tostarp atvieglojot personām nostiprinājuma lūguma iesniegšanu.

Pašlaik plānots sarunas turpināt ar Ekonomikas ministriju, lai vienotos par termiņiem, kādos izstrādājami nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos, portālu LSM informēja Tieslietu ministrija.

Kāds lietotājs projektā “Birokrātijas balva 2020” norādīja, ka pašlaik, lai ierakstītu Zemesgrāmatā, ka ēka nodota ekspluatācijā, ar būvvaldes lēmumu jābrauc uz Zemesgrāmatu personīgi, “šo informāciju nevar iesniegt arī ar elektronisko parakstu, obligāti jātērē laiks un jābrauc”.

Tieslietu ministrija skaidroja, ka nekustamais īpašums ir tiesību un pienākumu kopums, kas nozīmē arī pienākumu veikt darbības attiecībā uz izmaiņu izdarīšanu zemesgrāmatā.  

Zemesgrāmatu likums paredz iespēju nostiprinājuma lūgumu iesniegt klātienē, nosūtīt pa pastu, kā arī iesniegt to elektroniski.

Ja nostiprinājuma lūguma pamatā, piemēram, ir būvvaldes izsniegts dokuments, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, šo dokumentu kopā ar nostiprinājuma lūgumu īpašnieks var iesniegt, autentificējoties Zemesgramata.lv.

Autentificēties var ar internetbanku vai elektronisko parakstu un identifikācijas karti. Nostiprinājuma lūgums šajā gadījumā ir jāparaksta ar drošu elektronisko parakstu.

Tieslietu ministrija skaidro, ka Zemesgrāmatai var iesniegt būvvaldes lēmumus elektroniski un pašiem nav obligāti jāierodas klātienē, ja būvvaldes lēmums īpašniekam ir elektroniski parakstīts.

Būvvaldei gan nav ienākums izsniegt lēmumus elektroniski, un arī zemesgrāmatu tiesnešiem nav pieejas būvvalžu lēmumu datu bāzēm.

Taču, lai mazinātu administratīvo slogu, Tieslietu ministrija mērķtiecīgi strādā pie integrēto procedūru ieviešanas, kas paredz datu apmaiņu starp dažādām sistēmām.

Piemēram, pērn 1. decembrī stājās spēkā izmaiņas, kas paredz uzlabot datu apmaiņu starp Valsts zemes dienesta uzturēto Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmu un Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu.  Ar grozījumiem noteiktas jaunas - integrētās - procedūras, kurās nostiprinājuma lūgums zemesgrāmatai vienlaikus ir uzskatāms par iesniegumu Kadastra informācijas sistēmai un otrādi. Kopumā līdz šim Tieslietu ministrija ir ieviesusi jau 16 integrētās procedūras.

Šobrīd Tieslietu ministrija kopā ar Tiesu administrācijas un Valsts zemes dienesta pārstāvjiem ir tikušies ar Būvniecības valsts kontroles biroja pārstāvjiem, lai pārrunātu iespējas, kādā nodrošināt elektronisku datu apmaiņu, tostarp atvieglojot personām nostiprinājuma lūguma  iesniegšanu. Plānots sarunas turpināt ar Ekonomikas ministriju, lai vienotos par termiņiem, kādos izstrādājami nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos.

Dalies ar savu pieredzi, piesaki nejēdzīgo procedūru “Birokrātijas balvai’20”!

Ziņo
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti