Cilvēki, kuriem nav Covid-19 sertifikāta, ikdienā sastopas ar ļoti daudziem ierobežojumiem, taču, neskatoties uz to, kāda ir epidemioloģiskā situācija, pamatpakalpojumiem ir jābūt pieejamiem pilnīgi visiem iedzīvotājiem. Piemēram, jābūt pieejamiem finanšu pakalpojumiem. Taču ne vienmēr tā ir – Tiesībsargs saņēmis iedzīvotāju sūdzības par to, ka ne visur bez sertifikāta ir pieejams bankomāts, jo tas atrodas tirdzniecības centrā.
Finanšu nozares asociācijā skaidroja, ka tāda problēma ir, taču tā nav liela.
"Bet nu, ka tā tāda liela, sistēmiska problēma – nē. Turklāt, ja nav pieejams tas bankomāts, kuru kāds ir tradicionāli izmantojis, tad no visiem 860 bankomātiem, kas ir mūsu valstī... Varbūt ir kādas neērtības un tiešām ir jāpaiet kāds lielāks gabals.
Bet noteikti var atrast alternatīvas un skaidrā nauda ir pieejama,"
stāstīja valdes loceklis Jānis Brazovskis.
Vienlaikus skaidru naudu izmanto arvien mazāk cilvēku, tas paātrinājies pandēmijas laikā. No visiem maksājumiem 70% notiek digitāli. Neskatoties uz to, kādai iedzīvotāju daļai šis ierobežojums var sagādāt neērtības. Taču iedzīvotājus satrauc ne vien finanšu, bet arī medicīnas pakalpojumu pieejamība.
Tiesībsargs saņēmis sūdzības par to, ka arī daļa aptieku nav pieejamas visiem. To apstiprina Latvijas Aptieku īpašnieku asociācijā. Turklāt ir gadījumi, kad tirdzniecības centrā atrodas lielākās aptiekas ar lielāko zāļu klāstu.
"Šāda situācija lielākoties ir lielajos tirdzniecības centros. Tur arī ir vislielākā klientu neapmierinātība.
Mūsu biedri saņem dažādus zvanus un e-pasta vēstules ar jautājumiem – kad būs iespējams saņemt medikamentus. Un jā, šāda negācija no iedzīvotājiem nāk. Ir paplašināta iespēja iegādāties medikamentus ar piegādi mājās, to arī iedzīvotāji izmanto," pastāstīja asociācijas vadītāja Kristīne Jučkoviča.
Taču, piemēram, ļaudis, kuriem nepieciešami kompensējamie medikamenti, tos var saņemt tikai aptiekā uz vietas. Asociācijā aicina valdību domāt par risinājumiem, lai aptieku pieejamību ierobežotu pēc iespējas mazāk.
Tiesībsargs saņēmis arī sūdzības par pasta pakalpojumu pieejamību un pat ierobežotu piekļuvi ģimenes ārstam, kura prakse atrodas tirdzniecības centrā.
"Mēs vienmēr aicinām iedzīvotājus komunicēt gan ar attiecīgo aptieku, gan ar pasta nodaļu un mēģināt rast risinājumus,
bet tomēr ir situācijas, kur labu risinājumu vai alternatīvu risinājumu ieteikt ir pagrūti," sacīja Tiesībsarga biroja pārstāve Ineta Rezevska.
Tiesībsargs ir vērsies pie valdības ar lūgumu īpaši uzmanīgi skatīties uz šādām situācijām, lai nerastos nesamērīgs pamattiesību ierobežojums.
Rīgas iedzīvotāju viedokļi par esošo ierobežojumu jēdzīgumu dalās, tā Latvijas Radio noskaidroja galvaspilsētas ielās. Kamēr daudzi pie tiem jau ir pieraduši un dzīvē tie vairs īpašas izmaiņas nerada, tikmēr citi pukojas par lielveikalu slēgšanu brīvdienās. Tomēr visi satiktie bija vienisprātis, ka pie stingrākiem ierobežojumiem atgriezties nevēlas, tāpēc cer, ka vīrusa ierobežošanai pietiks ar to, kas jau šobrīd ir.
KONTEKSTS:
Covid-19 saslimstībai Latvijā sasniedzot visu laiku augstāko atzīmi, medicīnas nozarē izsludināja ārkārtējo situāciju. Mediķi cēla trauksmi par tūlītēju nepieciešamību pēc stingriem ierobežojumiem valstī. Valdība izsludināja ārkārtējo situāciju, nosakot ierobežojumus ar mērķi palielināt Covid-19 vakcinācijas aptveri. Redzot, ka vīrusa izplatība aug un Latvija ir pirmajā vietā pasaulē Covid-19 izplatības ziņā, valdība no 21. oktobra līdz 15. novembrim ieviesa tā dēvēto "lokdaunu" un mājsēdi.
Beidzoties "lokdaunam", no 15. novembra iedzīvotāji brīvāk iepirkties, pulcēties un saņemt pakalpojumus var "zaļajā režīmā", proti, uzrādot Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, bet cilvēkiem bez sertifikāta jeb "sarkanajā režīmā" ir pieejams pakalpojumu minimums.