Telefonkrāpnieki uzdodas par 112 un 110 dispečeriem un, visticamāk, cenšas iegūt personas datus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 3 mēnešiem.

Aizvadītajās dienās Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) saņēma informāciju no vairākiem iedzīvotājiem, ka viņi saņēmuši telefona zvanus no krāpniekiem, kas uzdodas par vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numura 112 dispečeriem un, visticamāk, krāpnieciskos nolūkos vēlas iegūt cilvēka personas datus. 

VUGD norādīja, ka glābšanas dienesta dispečeri var iedzīvotājam zvanīt tikai tad, ja cilvēks pats ir zvanījis un pieteicis notikumu, kā arī lai precizētu informāciju vai turpinātu pārtrauktu sarunu. Turklāt iedzīvotājs šādā situācijā saņems zvanu no fiksētā astoņu ciparu numura, nevis no trīs ciparu numura. 

VUGD pārstāve Viktorija Gribuste par telefonkrāpniekiem
00:00 / 00:32
Lejuplādēt

„Vēlamies uzsvērt, ka vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numura 112 zvanu centra dispečeri nekad nezvana pirmie. Mūsu uzdevums ir saņemt iedzīvotāju zvanus, izsūtīt uz notikuma vietu ugunsdzēsējus glābējus vai pāradresēt zvanu atbilstošajam operatīvajam dienestam. Zvans no glābšanas dienesta dispečeriem iespējams tikai tad, ja iedzīvotājs ir zvanījis, bet saruna ir pārtrūkusi vai arī nepieciešams precizēt iepriekš saņemtu informāciju. Mums nav nepieciešams identificēt zvanītāju, un tāpēc mēs neprasām, lai viņš to darītu, sniedzot mums sensitīvos datus, piemēram, personas kodu,” atzīmēja VUGD Zvanu apstrādes un resursu vadības nodaļas priekšnieks Hermanis Plisko. 

112 zvanu centra dispečeri, saņemot iedzīvotāju zvanu, vispirms jautās pēc iespējas precīzāku notikuma vietu, kā arī par nelaimes gadījumu, kas ir noticis, kā arī var uzdot papildu jautājumus par notikušo. Noslēgumā zvanītājam tiks lūgts nosaukt savu vārdu un uzvārdu, kā arī tālruņa numuru, lai nepieciešamības gadījumā vēlreiz var sazināties. Nekāda papildu zvanītāja vai citu cilvēku identificējoša informācija – personas kods, bankas konta numurs, dzīvesvietas adrese – netiek prasīta. Līdz ar to nav iespējama situācija, ka 112 zvanu centra dispečeri zvana uz iedzīvotāja tālruņa numuru un informē par it kā notikušu negadījumu, norādīja VUGD.

VUGD aicina gadījumos, ja saņemts aizdomīgs zvans no tālruņa numura 112, nekavējoties informēt savu mobilo sakaru operatoru, bet, ja iedzīvotāji cietuši no krāpnieciskām darbībām, tad vērsties ar iesniegumu Valsts policijā. 

„Aicinu iedzīvotājus kritiski izvērtēt to informāciju, ko jums prasa zvanītājs, un apdomāt, vai tā konkrētajā situācijā vispār ir nepieciešama. Atcerieties, ka vienotais tālruņa numurs 112 pieņem zvanus no iedzīvotājiem, nevis zvana tiem, lai informētu par notikušiem negadījumiem,” atzīmēja VUGD pārstāvis Plisko. 

Daļā gadījumu krāpnieki ar numuru viltošanas tehnoloģiju ir atdarinājuši arī policijas operatīvo tālruņa numuru 110. Valsts policija norādīja, ka pat gadījumā, ja zvana no policijas dežūrdaļas, zvana saņēmējs tālruņa ekrānā neredzēs numuru 110 vai 112, taču garāku numuru, kas sākas ar +371.

Turklāt ne policijas, ne citu operatīvo dienestu darbinieki nekad nezvanīs, lai noskaidrotu sensitīvu informāciju un bankas kontu datus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti