''Te ir [rakstīts], kur mācījies, kāda izglītība ir, kur dzīvo, telefona numurs, verot vaļā, tur ir mana profesija - teksta redaktors…'' - bet tā vēl nebūt nav visa informācija, kuru savā portfolio rāda Alsviķu arodskolas audzēknis Edgars Vīksniņš. Tajā, kā stāsta šīs ieceres īstenotājs, Vidzemes plānošanas reģiona uzņēmējdarbības speciālists Ģirts Broks, iekļauta arī informācija par audzēkņa veselību un tas, kas būtu jāņem vērā uzņēmējiem:
''Pagaidām viena tā problēma, kas ieskicējas, ka
parastais CV nespēj atspoguļot viņu ierobežojumus, nepieciešamības, vajadzības, ko lieliski izdara šis portfolio, - par veselības, par kustību traucējumiem, ja tādi ir, par specifiskiem darba vides pielāgojumiem, kas neprasa lielas investīcijas,
piemēram, ja kādam traucē skaļa mūzika, spilgta gaisma, tas viss ir iekļauts, lai darba devējs to zina.''
Alsviķu arodskolas interešu izglītības skolotāja Astrīda Bētere secina, ka ļoti piedomāts gan par portfolio saturu, gan vizuālo noformējumu, kas katram audzēknim ir atšķirīgs:
''Mākslas akadēmijas profesori kopā ar pieciem studentiem vairākas reizes brauca pie mums, strādāja ar viņiem, vispirms par katru uzzināja, kas tu esi, ko tu vari, ko tu proti, nākošais - par vidi, kā tu jūties utt.''
Alsviķu arodskolā, kur mācās arī jaunieši ar īpašām vajadzībām, viņi var apgūt šuvēja, galdnieka, pavāra palīga un teksta redaktora profesijas. Kā stāsta skolas vadītājs Aivars Maltavnieks, tad iesaistīties šajā projektā rosinājis tas, ka lielākoties audzēkņiem ir problēmas atrast darbu:
''Jo uzņēmēji vienkārši raugās uz viņiem ar tādu neuzticību, - viņi jau nezina, ko viņš var īsti izdarīt un kādas ir viņam veselības problēmas. Otra lieta ir tā, ka vairāk vai mazāk šie audzēkņi jau tā īsti nemāk sevi pasniegt un, kā mēs sakām, tas IQ nav pietiekoši augsts pašiem, lai viņi sevi reklamētu, kaut gan varbūt viņš zina un māk vairāk nekā cilvēks bez īpašām vajadzībām.''
Darba biržas, kurās audzēkņi ar jaunā portfolio palīdzību sevi prezentē uzņēmējiem, notiek Vidzemes plānošanas reģiona aktivitātes „Vidzeme lauž stereotipus” ietvaros. Otrajā tikšanās reizē ieradušās divu uzņēmumu pārstāves no Smiltenes un Valkas, un abos uzņēmumos pat ļoti vajadzīgi ir darbinieki. Valkas uzņēmumā „efnNord”, kā stāsta tā vadītāja Kristīne Simonova, jau ir pieredze, dodot darbu cilvēkiem ar īpašām vajadzībām:
''Mums vajag daudz jaunu kolēģu gan ražošanā, gan administrācijā, jo ražošanas apjomi aug, un tad es domāju, ka ir jāatbrauc, jāpaskatās, jādod jauniešiem iespēja. Jā, īstenībā tāds portfolio [derētu] pat standartā cilvēkiem, kuri iet pieteikties darbā, jo pavisam cits skats uz to cilvēku ir.''
Pēc darba intervijām ar Alsviķu skolas audzēkņiem arī otra uzņēmuma SIA ''Troll Smiltene'' personāla vadītāja Vija Niedre atzīst, ka audzēkņu portfolio ir palīdzējis saņemt plašāku informāciju par darba ņēmēju:
''Patika, ka viņiem bija sagatavoti tie materiāli, vizuālais priekšstats par to, ko tas darbinieks prot. Tas noteikti noder, jo parasts CV, tur ir tikai pamatinformācija, šāds portfolio dod uzreiz plašāku ieskatu. Tā kā dažiem no viņiem ir kaut kas tāds papildus, kas man ir jāzina, tad [te ir] ļoti, ļoti saturīga informācija, kas noder.''
Pēc darba intervijām, kuras notiek slēgti, tikai starp uzņēmēju un darba ņēmēju, Alsviķu arodskolas audzēkņi pastāstīja, kāda tad ir pirmā darba interviju pieredze:
''Teica, ja pārcelsies uz Smilteni, mani paņems, tikai lai mācos kārtīgi.
- Vispirms prasīja, ko es esmu studējis, ko mācījies, visu to es izstāstīju, un piedāvāja darbu Valkā par teksta redaktoru pie datoriem.
- Diezgan nobijusies biju, arī tagad esmu nobijusies, bet ne tik ļoti…- Ir tā cerība darbu atrast? - Cerība ir ļoti liela, jūs pat nevarat iedomāties, cik es būšu priecīga, ja es to dabūšu!''
Vidzemes plānošanas reģiona speciālisti atzīst, ka izstrādātā metodika šādu darba ņēmēja portfolio izveidē noderēs arī citās skolās, kur mācās jaunieši ar īpašām vajadzībām, un ne tikai skolās.