Streiku turpina vairs tikai trīs «Nordekas» šoferi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

No aptuveni trim desmitiem streikotāju protesta akcijas pirmajā dienā sestdien protestu ar nestrādāšanu ceturtdienas vakarā turpina vairs tikai trīs pasažieru pārvadātāja „Nordeka”  darbinieki. 

Viņi arvien prasa palielināt minimālo likmi par darba stundu, jo pašlaik mazāk nekā pusi no darba samaksas veido garantēta alga. Pārējo var saņemt tikai ar darba devēja labvēlību, tādējādi ieņēmumi nav prognozējami.

Arodbiedrība «LABA», kas organizē jau sesto dienu notiekošo kompānijas «Nordeka» šoferu streiku, vērsusies Valsts policijā un darba inspekcijā ar aicinājumu izmeklēt uzņēmuma vadības rīcību streika laikā. Arodbiedrība uzskata, ka ar nelikumīgiem paņēmieniem «Nordeka» panākusi brīvdienās un atvaļinājumā esošo šoferu sēšanos pie stūres. Tādējādi izjukusi streika ideja – prasību par zemās un neparedzamās algas kāpumu panākt ar neizpildītiem reisiem un tam sekojošu sabiedrības sašutumu.

Kaut arī prasības nav panāktas, pārējie «Nordekas» šoferi atsākuši darba gaitas, stāsta streika rīkotājs arodbiedrības «LABA» vadītājs Raimonds Gailis. Jau pirmajās streika dienās parādījās streiklauži, kas aizvietoja dīkā esošos protestētājus. «Nordekā» ir teju trīssimt darbinieku kolektīvs, bet Gailis uzskata, ka nav iespējams streika laikā izpildīt visus reisus.

Gailis saka, ka arodbiedrībai ir ziņas par darba dēvēja pārkāpumiem – streikojošo šoferu vietā esot pieņemti darbā jauni darbinieki, citi šoferi atsaukti no atvaļinājuma un atpūtas laika.  

Uzņēmuma «Nordeka» vadītājs Sergejs Zabavņikovs pārkāpumus noliedz. Par protesta akcijas turpinājumu sešu dienu garumā viņš saka, ka to grūti uzskatīt par notiekošu, „jo visi mūsu darbinieki, kam jāstrādā, strādā”.

Arodbiedrība «LABA» līdz ar streika izbeigšanu sola domāt jaunas protesta akcijas. «LABU» pretēji sākotnēji solītajam akcijās neatbalsta Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība, kurā apvienojušies 85 «Nordekas» šoferi. Dalība streikā izpalikusi, jo starp šoferiem un vadību noslēgts koplīgums, kas saskaņā ar Streika likumu liedz protestēt līdz līguma termiņa beigām.

Līdzšinējo streiku nemanām izliekas Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, kuras vadītājs Pēteris Krīgers saka – pieci streikojošie nav nekāds protests. Savukārt, tā kā lielākās arodbiedrības klusē, iniciatīvu problēmas risināšanā neizrāda arī Saeima. Sociālo un darba lietu komisijas vadītāja Aija Barča par minimālās algas un piemaksu sistēmu saka, ka likums „tādu darbību atļauj, ko es šeit varu palīdzēt”.

Ja kāds vērsīsies komisijā, tad deputāti varēs šo jautājumu skatīt, bet pašlaik komisiju neviens nav uzrunājis, norāda Barča.  

Valsts darba inspekcija pasažieru pārvadāšanas uzņēmumos šajā gadā veikusi 82 pārbaudes, bet vēl 13 lietu ir izmeklēšanas stadijā. Visbiežāk šoferi sūdzas par to, ka darba devējs neievēro pareizi darba uzteikšanas procedūru, darba laika uzskaites sistēmu un vidējās izpeļņas aprēķināšanas sistēmu, stāsta inspekcijas pārstāvis Uģis Kozlovskis.

Viņš atzīst, ka ir nepilnības, ir problēmas, bet „nevarētu teikt, ka nospiedoši lielas”.

Pasažieru pārvadātāju asociācija uzskata, ka pašreizējai darba samaksas kārtībai nav ne vainas. Vairāk nekā puse algas tikai pēc vadības gribēšanas vai negribēšanas disciplinējot šoferus un arī veicinot darba ražīgumu pat tādā nozarē kā pasažieru pārvadājumi, kur ir konkrēts reisu skaits.

Jau ziņots, ka „Nordekas” streikojošos šoferus pārstāvošā arodbiedrība pret uzņēmumu vērsusies policijā, apsūdzot „Nordeku” virsstundu uzspiešanā. Pirmdien pie „Nordekas” piketēja uzņēmuma šoferi, kuri vēlas panākt algas palielinājumu. Šoferi streiko, bet pagaidām „Nordekas” pārstāvji atsakās ar viņiem runāt.

Streiks sākās sestdien . Par protestu bija vienojušies 22 no vairāk nekā 300 «Nordekas» darbiniekiem.

Savukārt uzņēmuma vadība iepriekš pauda, ka darba samaksa «Nordekā» ir lielākā valstī šajā nozarē, tādēļ pieteikto streiku apstrīdējusi. Visi reisi gan tikšot izpildīti, apgalvo uzņēmumā.

Arī valsts dotāciju dalītāja Autotransporta direkcija pauž neizpratni, kādēļ protests notiek tieši pašlaik un šajā kompānijā, jo to šoferi uzskatot par labu darbavietu. Netiek izslēgts, ka autobusu vadītāji samusināti konkurences cīņu dēļ – pašlaik Autotransporta direkcija izvērtē, kam konkursa kārtībā piešķirt tiesības pārvadāt pasažierus valsts centrālajā daļā. Šī lote ir peļņu nesošākā, tādēļ pārvadātāju interese par to ir liela. 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti