Lai stingrāk reglamentētu alkoholisko dzērienu lietošanu un pieejamību tirdzniecības vietās, šodien Saeimā vērtēs likumprojektu, kas rosina veikt grozījumus alkohola aprites likumā. Tie paredz noteikt ierobežojumus alkohola lietošanai un tirgošanai izglītības iestāžu dienesta viesnīcās un valsts un pašvaldību iestādēs. Tāpat plānots noteikt jaunu procedūru alkoholisko dzērienu pārdošanai personām vecumā no 18 - 25 gadiem.
Alkoholisko dzērienu patēriņš jauniešu vidū Latvijā joprojām ir viens no augstākajiem Eiropas Savienībā. Pētījuma "Eiropas skolu aptaujas projekts par alkoholu un citām narkotiskām vielām" dati liecina, ka Latvijā nepilngadīgo jauniešu īpatsvars, kuri lietojuši alkoholu vismaz reizi dzīvē, sasniedz aptuveni 95%. Savukārt teju 70% pusaudžu atzīst, ka vismaz reizi dzīves laikā ir piedzērušies, un alkohola iegāde gan legālās, gan nelegālās vietās problēmas nesagādā. Jaunie likuma grozījumi paredz, ka alkohola pircējiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem būtu pienākums bez uzaicinājuma pārdevējam uzrādīt personu apliecinošu dokumentu. Tāpat paredzēts noteikt pienākumu tirgot alkoholu atsevišķi norobežotā lielveikala nodaļā, taču valsts un pašvaldību iestādēs, tostarp izglītības iestāžu viesnīcās un sociālās aprūpes centros aizliegt tā pārdošanu un lietošanu vispār. Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis stāsta, ka šie grozījumi veidoti pēc citu Eiropas valstu prakses, un kā galveno likumprojekta mērķi izvirza alkoholisma mazināšanu jauniešu vidū.
Savukārt Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis apšauba, ka ar minētajiem grozījumiem tiks sasniegts mērķis mazināt alkohola lietošanu nepilngadīgo vidū, jo, viņaprāt, vispirms būtu jāierobežo nelegālā alkohola aprites plūsma.
"Alkoholisma problēma Latvijas jauniešu vidū ir smaga, un jebkurš mēģinājums to mazināt ir apsveicams," pauž narkologs Māris Preinbergs. Viņš uzskata, ka likumu ievērošanu varētu motivēt ļoti bargi sodi.
Jāpiebilst, ka likumprojekts paredz arī alkoholisko dzērienu reklāmās ietvert informāciju par šo dzērienu pārdošanas un iegādāšanās aizliegumu. Tādējādi plānots veicināt sabiedrības informētību, kā arī apziņas veidošanu par likumā noteiktajiem aizliegumiem un to neievērošanas sekām.