Valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas centrs ir iespēja iedzīvotājiem arī lauku teritorijās vienuviet saņem dažādu iestāžu pakalpojumus. Šāds centrs Daugavpils novadā darbojas kopš 2015. gada, nodrošinot iedzīvotājiem iespēju saņemt pakalpojumus vienkopus tuvāk savai dzīvesvietai. Centrs izvietots Višķu pagastā Špoģos, pagasta pārvaldes ēkā.
Centra konsultante Ruta Grustāne stāsta, ka pērn tur pakalpojumus un konsultācijas saņēmuši vairāk nekā 1000 iedzīvotāji:
“Mums pamatīgi aug klientu skaits. It kā jau mēs ejam uz to, lai šo klientu būtu mazāk, jo viss ir elektroniski, taču nāk jauni pakalpojumi un kāds baidās, kāds nepārzina.
Drošāk zina, ka labāk atnākt te, jo viss būs izdarīts, ar to klientu kļūst vairāk, nevis mazāk.”
Jānis Kudiņš ir uzņēmējs lauku tūrisma jomā. Iegriezties pēc palīdzības un konsultācijas, turklāt biežāk tieši e-pārvaldes jomā šajā centrā viņam nākas bieži. Arī šoreiz ienācis pārbaudīt ievadīto informāciju Valsts ieņēmumu dienestam (VID).
“Savs dators neiet, kaut kas „uzkārās”, jāpārbauda, vai viss kārtībā. Tā kā viss mainās bieži un izsekot visam nevar, Ruta mums te ir vienīgais glābiņš. Arī paziņas te griežas. Liela daļa zemnieku jau ir gados, un izsekot visam nav tik vienkārši, jo var aiziet šķībi un greizi,” saka uzņēmējs.
Valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centrs reaģē uz katru jauninājumu, kas skar iedzīvotāju. Tēmas un nozares ir dažādas. “Tika ieviesta prasība par suņu reģistrāciju Lauksaimniecības datu centrā, tad nu nāca cilvēki un ļoti aktīvi reģistrēja savus dzīvniekus. Tad nāk periods, kad jāiesniedz deklarācijas VID, šis pakalpojums ir ļoti un pat ļoti pieprasīts. Tad Lauku atbalsta dienests ar platību precizējumiem un platību maksājumu iesniegšana. Veras projektu kārtas Lauku atbalsta dienestā, atkal nāk uz šejieni pēc konsultācijām,” stāsta Ruta Grustāne.
Regīna Kudiņa ir Višķu pagasta bāriņtiesas priekšsēdētāja. Arī pagasta darbiniekiem šāda centra esamība noderīga, bet īpaši klientiem tā ir pat nepieciešamība. “Viņiem bieži saistībā ar bērniem, uzturlīdzekļiem jākārto dokumenti, visu to, ko cilvēks, dzīvodams uz laukiem, nevar pats sagatavot. Nāk un izmanto pakalpojumus te. Arī slimības lapas kārto,” stāsta Kudiņa.
Valsts un pašvaldību vienotais klientu apkalpošanas centrs vienuviet sniedz gan šādu palīdzību, gan konkrētās pašvaldības pakalpojumus, gan pieprasītāko valsts iestāžu – Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Valsts ieņēmumu dienesta, Nodarbinātības valsts aģentūras, Valsts zemes dienesta, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Lauku atbalsta dienesta, Lauksaimniecības datu centra, Valsts darba inspekcijas un Uzņēmumu reģistra – pakalpojumus.
Nereti centram nākas sniegt tādas konsultācijas, kas pat neiekļūst tā kompetencē, bet iedzīvotājiem ir nepieciešamas.
“Ir pat pieteikums liellopu izsolei sagatavots, zemes jautājumi gatavoti un nomas līgumi,” atklāt Ruta Grustāne.
Pašlaik valstī kopumā izveidoti 85 šādi centri. Ne visur gan tie nepieciešami. Piemēram, Daugavpilī, kur vienuviet pilsētā ir pieejami visi dažādu iestāžu pakalpojumi, šāds centrs pirms dažiem gadiem tika izveidots kā pilotprojekts, taču savu darbību vairs neturpināja.
Bet laukos šādi centri ir nepieciešami, tāpēc, turpinot tīkla attīstību un publisko pakalpojumu pieejamības veicināšanu pašvaldībā, VARAM sola, ka jau šogad taps 6 jauni šādi centri Kārsavas, Kokneses, Olaines, Mārupes un Skrīveru novados un Ludzā, bet jau nākamgad šāds centrs būs pieejams arī Līvānos.