Dienas notikumu apskats

JKP rīt sāks sarunas par valdības veidošanu

Dienas notikumu apskats

Itālija draud slēgt lidostas, ja Vācija sūtīs nereģistrētos patvēruma meklētājus

Iegūtās deputātu vietas visvairāk izmaksājušas ZZS, vismazāk - konservatīvajai partijai

Socioloģe: Pirmsvēlēšanu reklāmas tradicionālajos medijos bija mazāk pamanāmas nekā sociālajos tīklos

Pirms 13.Saeimas vēlēšanām partiju reklāmas stratēģijas bijušas visai atšķirīgas, norāda politoloģe Iveta Kažoka. Savukārt socioloģe Ieva Strode uzskata, ka pirmsvēlēšanu reklāmas tradicionālajos medijos bija mazāk pamanāmas nekā sociālo tīklu vietnēs.

ĪSUMĀ:

  • Salīdzināti 13.Saeimas vēlēšanās startējušo politisko spēku izdevumi priekšvēlēšanu reklāmai un iegūtais rezultāts parlamentā.
  • Visdārgāk vietas jaunajā Saeimā izmaksājušas Zaļo un Zemnieku savienībai un „Jaunajai Vienotībai”.
  • Visefektīvākā izrādījusies Jaunās konservatīvās partijas kampaņa.

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā iesniegtās partiju priekšvēlēšanu izdevumu deklarācijas liecina, ka šīs vēlēšanu cīņas laikā visdārgāk katra jaunajā Saeimā iegūtā deputāta vieta izmaksājusi divām pašreizējās valdības partijām. Proti, Zaļo un zemnieku savienības un „Jaunās Vienotības” priekšvēlēšanu tēriņi sasnieguši attiecīgi gandrīz 44 tūkstošus eiro un 43 tūkstošus eiro uz vienu deputāta mandātu. Šo partiju kampaņās liels uzsvars bija likts uz tradicionālajiem medijiem un jau ierastajām vides reklāmām.

Politoloģe Iveta Kažoka atzīmē, ka šoreiz partiju reklāmas stratēģijas bijušas visai atšķirīgas: „Gan vecajām, gan jaunajām partijām bija diezgan atšķirīgas pieejas. Teiksim, „Saskaņa” bija ļoti aktīva tradicionālās reklāmas izvietotāja, gan ļoti agresīva sociālajos tīklos, jo īpaši „YouTube” formātā. No jaunajām partijām arī bija ļoti dažādas pieejas. Jaunajai konservatīvajai partijai un „KPV LV” gandrīz visa kampaņa veidojās no sociālajiem tīkliem, kamēr „Attīstībai/Par!” šis tas bija sociālajos tīklos, bet vienlaikus bija ļoti daudz vides reklāmas.”

„Saskaņas” deklarētie priekšvēlēšanu aģitācijas tēriņi sasnieguši vairāk nekā 22 tūkstošus par katru iegūto mandātu. Tas ir krietni vairāk nekā 2014.gada vēlēšanās, kad viens mandāts 12.Saeimā šai partijai izmaksāja 13,5 tūkstošus eiro.

Apvienībai „Attīstībai/Par!” katrs iegūtais mandāts izmaksājis nepilnus 23 tūkstošus eiro.

Socioloģisko pētījumu centra SKDS sociāli politisko pētījumu projektu direktore Ieva Strode pieļauj, ka tā dēvētās vecās partijas, plānojot kampaņu, iespējams, pāragri orientējušās uz to, ka tā būs tradicionāla. „Es domāju, ka ne vienai vien partijai tie līgumi tika saslēgti jau krietni sen atpakaļ. Līdz ar to, kas viņiem bija, to viņi bija spiesti tērēt. Tas ir veco partiju spožums un posts, ka viņi vairs nevar nolekt,” komentē Strode.

No valdības partijām vismazākie priekšvēlēšanu tēriņi bijuši Nacionālajai apvienībai – tai katrs 13.Saeimā iegūtais deputāta mandāts izmaksājis aptuveni 7600 eiro, kas ir par nepilnu tūkstoti vairāk nekā iepriekšējās vēlēšanās.

Partijai „KPV LV” katrs šajās vēlēšanās iegūtais mandāts izmaksājis 7,5 tūkstošus eiro, bet Jaunajai konservatīvajai partijai – nedaudz virs 5 tūkstošiem eiro. Abas šīs partijas, kas katra ieguvusi pa 16 mandātiem, savas priekšvēlēšanu aktivitātes galvenokārt izvērta sociālajos tīklos un uzrunājot cilvēkus klātienē.

Socioloģe Ieva Strode spriež, ka reklāmas tradicionālajos medijos šoreiz bijušas salīdzinoši maz pamanāmas: „Televīzijā, radio un presē es varēju diezgan viegli šo kampaņu nepamanīt, kamēr „Facebook”, katru reizi to atverot, man bija pilns ar reklāmām, pārdomām, viedokļiem. Es nevarēju no tā izvairīties, mani nepārtraukti mēģināja uzrunāt politiskās partijas.”

2014.gadā notikušajās Saeimas vēlēšanās iegūtie deputāta mandāti visdārgāk izmaksāja Ingunas Sudrabas vadītajai partijai „No sirds Latvijai” – tai katrs mandāts izmaksāja vairāk nekā 57 tūkstošus eiro. Jaunajā Saeimā šī partija nebūs pārstāvēta.
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti