Skolēnus iepazīstina ar biškopja darbu «Eiropas medus brokastīs»

Lai popularizētu biškopību, bišu nozīmi dabā un cilvēka dzīvē, pirms 15 gadiem Slovēnijas biškopji aizsāka sociāli izglītojošu akciju „Eiropas medus brokastis”. Šīs akcijas  mērķauditorija ir bērnudārzu un skolu audzēkņi, pie kuriem viesojas biškopji. Un tā kā arī Latvijas biškopji ir iesaistījušies šajā kampaņā, tad tagad, novembrī, izglītības iestādēs ir sākušās „Eiropas medus brokastis”. 

Skolēnus iepazīstina ar biškopja darbu «Eiropas medus brokastīs»
00:00 / 00:00
Lejuplādēt


"Labdien, esmu biškopis Jānis un šodien jums pastāstīšu par medu, par bitēm un par biškopību." Latvijas Biškopības biedrības Siguldas nodaļas vadītājam Jānim Kronbergam Laurenču sākumskolā todien tās ir pat vairākas nodarbības, skolēni tiek iepazīstināti ar biškopja darbu, darba rīkiem, apģērbu un, protams, bišu dzīvi. "Kā jums sķiet, cik vienā stropā varētu būt bišu? Stropā ir vairāk nekā 20 tūkstoši darba bišu, tātad ļoti daudz un karaliene ir tikai viena."

Jānis Kronbergs vērtē, ka šogad ir pat necerēti liela interese par „Eiropas medus brokastīm”.

"Katru gadu šis te skolu apmeklējums jeb akcija, kad biškopji dodas uz skolu un iepazīstina ar medu, bitēm un savu arodu, iet plašumā, un šogad jau no 190 skolām mēs esam saņēmuši uzaicinājumu piedalīties. Tas ir daudz. Lai tiešām visas šīs skolas apmeklētu, mēs esam aicinājuši biškopjus. Šogad ir 73 biškopji, kas ir rekordliels skaits. Prieks, ka biškopji ir atsaukušies, piemēram, šeit, Laurenču sākumskolā, tās ir sešas grupas, ar kurām tiekamies, tā ir pilna diena," stāsta biškopis.

Laurenču sākumskolas skolotāja Ieva Razgačeva par skolas izvēli iesaistīties akcijā stāsta, ka tā ir bijusi likumsakarīga, mācību iestāde ir iesaistījusies arī ekoskolu kustībā.

"Mūsu skolai ir liela saistība ar dabu. Tā kā Imantam Ziedonim mežs ienāk pilsētā, mums mežs ienāk skolā, ja paskatās pa logu. Mūsu skola ir viena no tām skolām, kur ir trīs dabas zinību stundas, maksimāli daudz arī dodamies dabā. Mēs ar bērniem arī daudz runājam par to, ka arī mēs esam dabas daļa un vai mēs vienmēr varam visu laiku ņemt un ņemt no dabas, vai mums nav kaut kas jādod arī pretim, par kaut ko jāparūpējas, vai tiešām tie resursi ir neizsmeļami. Kā ekoskola mēs arī rīkojam rīcības dienas. Tieši par to arī domājam, ko mēs varam dot dabai, lai mēs saglabātu to, kas mums jau ir. Mēs mēdzam teikt, ka kādreiz zāle bija zaļāka, lai tad mūsu bērni arī to varētu teikt, ka zāle ir zaļa un būs zaļāka," skaidro Razgačeva.

Biškopis Jānis Kronbergs uzsver, ka viens no šīs akcijas mērķiem ir mudināt bērnus aizdomāties, cik mūsu dzīvē ir svarīgas bites un to veikums. Viņš min arī ASV zinātnieku pētījumu, kura rezultātā secināts, ka no tā, ko bites paveic apputeksnējot augus, ir atkarīgs katrs trešais pārtikas kumoss, ko apēdam.

"Tas, kas notiek dabā, ir svarīgi, ka jau arī bērns, ikdienā augot, varbūt ne vienmēr esot pie dabas, šo spēj iemācīties, otra lieta, es teiktu, ka tas ir arī veids, kā šo te interešu izglītību ienest arī skolās, jo tas ir saistīts ar arodu, saistīts ar dabu, tātad bērni praktiskāk var būt tuvāk dabai, caur bitēm," uzskata Kronbergs.

Un, protams, kas būtu medus brokastis, bez medus. Arī tas ir viens no akcijas mērķiem – popularizēt medu kā veselīgu produktu.

"Medu jau vajag lietot ikdienā, tā kā arī es, sākot nodarboties ar biškopību, pamazām esmu pārgājis un pie kafijas lieku medu vai tējas. Cukuru es tiešā veidā tā nelietoju. Arī dažādi salāti, mērces, kur var medu izmantot, un līdz ar to svarīgi, ka šis dabas produkts mums ir ikdienā uzturā. un tad ir tā, ka tā ārstēšanās varbūt nemaz nav nepieciešama," saka biškopis.

Bet runājot par akciju „Eiropas medus brokastis”, vienlaikus ar to  Latvijas Biškopības biedrība rīko arī konkursu sākumskolas un pamatskolas klašu skolēniem – "Manas medus brokastis", kurā skolēni tiek aicināti atraktīvā veidā parādīt, kā viņu uzturā tiek lietots medus.
"Šogad, arī domājot, kā mēs varam iesaistīt vairāk jauniešus, esam aicinājuši bērnus izveidot nelielu videofilmiņu, kurā tiek demonstrēts, kādas tad ir šīs te viņu medus brokastis. Arī zināmā mērā šis moto – bērnības garša. Mēs katrs atceramies, kādas mums ir tās bērnības atmiņas. Mēs arī saprotam, ka mums šie video būs ļoti, ļoti daudz, jo mums ir vairāk nekā 20 tūkstoši bērnu, kurus mēs sastopam visā šīs kampaņas ietvarā. Tas arī tāds atraktīvs veids, kā izmantojot mūsdienu iespējas, var savu stāstu veidot un arī tā popularizēt medu," stāsta Kronbergs.

Jāpiebilst, ka akcija „Eiropas medus brokastis” sākotnēji bija  iecerēta no 15. novembra līdz 24. novembrim, bet tā kā ir pat ļoti liela izglītības iestāžu atsaucība un interese, biškopjiem, lai varētu apmeklēt visas skolas un bērnudārzus, to nāksies turpināt arī vēl decembrī un janvārī.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti