Skeptiski vērtē ieceri pagarināt auto tehniskās apskates termiņu

Latvijā, atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas, vairumam automašīnu tehniskās apskates ir jāveic reizi gadā. Iespējams, situācija drīz varētu mainīties, jo savu ceļu Saeimas gaiteņos sākusi vairāk nekā 11 000 atbalstītāju ieguvusī iniciatīva, kas paredz tehnisko apskašu termiņu pagarināt līdz diviem gadiem.

Iniciatīvas autors Ivo Stieģelis Saeimas deputātus informējis, ka iespēju argumentēt savu viedokli neizmantos. Tādēļ Saeimas Mandātu, iesniegumu un ētikas komisija, skatot šo iniciatīvu, nolēmusi uzklausīt atbildīgo institūciju un autotirgotāju apsvērumus.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) valdes loceklis Jānis Golubevs sola, ka konkrētāki argumenti tiks sagatavoti, kad tiks saņemts uzaicinājums uz komisijas sēdi, tomēr neslēpj, ka CSDD pozīcija jautājumā par tehnisko apskašu termiņa pagarināšanu ir noraidoša.

"Redzot situāciju Latvijā gan attiecībā uz transporta līdzekļu vidējo vecumu, gan attiecībā uz transporta līdzekļa nobraukumiem un ceļu stāvokli, iniciatīva ir vērtējama kritiski.

Ir ļoti daudz transporta līdzekļu, kuri nobrauc ļoti lielus attālumus, un to tehniskais stāvoklis ir ļoti bēdīgs," norāda Golubevs.

Tikpat skeptiski uz šo ierosinājumu raugās jauno automašīnu tirgotāju intereses pārstāvošās Autoasociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš. "Latvija līdz tam nav izaugusi, un problēma nav autoparka vecumā. Arī Skandināvijā lielākajā daļā valstu ir līdzīgs auto vecums, jo tur ir ārkārtīgi augsti nodokļim bet tie ir pavisam savādāk uzturēti.

Problēma ir attieksmē - kamēr mūsu attieksme pret auto ir tāda, kāda tā ir, tikmēr mēs nevaram runāt par tehnisko apskati reizi divos gados," sacīja Rūtiņš.

Pēc Rūtiņa teiktā, liela daļa autovadītāju ārkārtīgi pavirši izturas pret pienākumu uzturēt savus spēkratus pienācīgā tehniskajā kārtībā un tādējādi apdraud gan sevi, gan citus. "Ārkārtīgi liela daļa, vismaz tad, kad ierodas pirmo reizi ierodas uz tehnisko apskati, uztver to kā bezmaksas diagnostiku, (..) Tas liecina par cilvēka domāšanu, (..) viņš brauc līdz pēdējam cerībā: ja izlaidīs cauri, tad super, (..) ja konstatēs [bojājumus], tad izdarīšu tikai to [ko prasa] un atkal varēs gadu mīt [gāzi grīdā]," stāsta Rūtiņš.

Jaunām automašīnām jau tagad ir noteikts garāks pirmreizējās tehniskās apskates termiņš – apskate nepieciešama, kad konkrētais spēkrats Latvijā reģistrēts jau divus gadus. Tagad, kad Saeimā nonācis jautājums par termiņu pagarināšanu, Autoasociācija gatavojas piedāvāt jaunus tehniskās apskates nosacījumus tieši attiecībā uz jaunām automašīnām.

"Jaunam automobilim šobrīd ir divi gadi. Mūsuprāt, jaunam automobilim ir jānosaka termiņš [līdz tehniskajai apskatei], kas ir līdzīgs garantijas laikam," rosina Rūtiņš.

Iespējams, šāds vai nedaudz modificēts ierosinājums patiešām varētu gūt Saeimas deputātu atsaucību. Tā, piemēram, deputāts Ainars Latkovskis no „Vienotības” domā, ka daļai automašīnu tehnisko apskašu veikšanas termiņu patiešām varētu pagarināt. "Lielākā daļa mašīnu tiek pirktas līzingā, (..) šo gadu auto tiek uzraudzīts no autopārdevēju puses. Kādā sakarā šajā laikā ir jāveic tehniskā apskate?" retoriski vaicā Latkovskis. "Jā, Latvijā ir daudz vecu mašīnu, kas pat ir pārdzīvojušas savu mūžu. Taču ir arī jauni auto. Ir jābūt gradācijai," viņš piezīmē.

Saskaņā ar publiski pieejamiem datiem, vidējais transportlīdzekļu vecums Latvijā pārsniedz 13 gadus. Tiesa gan, Lietuvā, kur tehniskās apskates jāveic reizi divos gados, autoparka vidējais vecums ir vēl lielāks – tas sasniedz 16 gadus.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti