Servisā vai uz šķirošanas laukumu - kur atstāt vecās riepas?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Automašīnu riepas ir uzskatāmas par videi kaitīgu atkritumu, tādēļ tās ir jānodod tālākai pārstrādei tam īpaši paredzētās vietās, taču vai ir iespējams atbrīvoties no vecajām riepām bez maksas?

"Katru gadu Latvijā tiek pārdots apmēram 15 000 tonnu riepu. Protams, ka ir jāņem vērā arī tas, ka ir zināma daļa pelēkais tirgus, kas neparādās nekādā statistikā, līdz ar to riepu realitātē ir vairāk. Pagājušajā gadā bija skandāli, kur riepas tika savāktas, sakrautas kaudzē. Valsts institūciju kompetencē ir izvērtēt, kurš ir izpildījis godprātīgi šo pārstrādi un kurš nav," saka Kaspars Zakulis, “Latvijas Zaļais punkts” direktors. 

Konstatējot daudzos pārkāpumus, Valsts vides dienests ir apzinājis problēmas un uzsācis stingrāku riepu apsaimniekošanas kontroli. Taču ne tikai apsaimniekotājiem ir problēmas ar godaprātu, nereti grēko arī paši autobraucēji.

"Tie, kas ir godprātīgi, tie nodod riepas servisos, vai arī ved uz šķirošanas laukumiem, ir cilvēki, kas riepas krāj nebaltām dienām, varbūt noderēs, un ir cilvēki, kas ar riepām rīkojas ļoti, ļoti nepareizi, respektīvi, izmet mežos vai izmet parastajos atkritumu konteineros. To noteikti darīt nevajaga, riepa ir jāsūta uz pārstrādi," saka Zakulis. 

Visbiežāk cilvēki paši mājās riepas nemaina, bet dodas to darīt uz servisu, kur būtu jāpieņem arī vecās riepas.

"Normāli būtu tā, ka vecās riepas tev nomontē nost un jaunas riepas tev uzmontē virsū, un Latvijā tiek lēsts, ka ir apmēram 1000 šādu maiņas punktu. Tie servisi, kas sadarbojas ar legāliem un oficiāliem riepu izplatītājiem un ir iesaistījušies apsaimniekošanā, tiem vajadzētu pieņemt riepas bez maksas, respektīvi viens pret vienu: četras jaunas nopirki, četras vecās atstāj vietā. Jo tu jau pērkot riepu esi samaksājis par vecās riepas utilizāciju," saka Zakulis. 

Tātad problēma no riepām atbrīvoties bez maksas varētu rasties, ja vietā nepērkat jaunas, bet vai riepu serviss drīkst šādā veidā iekasēt naudu?

"Ir cilvēki, kas riepas pērk internetā vai ved no Skandināvijas lietotās riepas, un tad ar savām četrām riepām dodas uz maiņas punktu tiek riepas mainītas, tad gan serviss var paprasīt maksu par tālāko uztilizāciju, jo tās ir nezināmas izcelsmes riepas," norāda Zakulis.

"Vēsturiski servisi vai nu nenodarbojās ar to vispār, vai prasīja papildus samaksu par transportēšanu, administrāciju, uzglabāšanu, sauciet to kā gribat. Pēdējā gada laikā līdz ar nozares pāmaiņām, servisiem pie noteikta apjoma tiek piedāvāta arī bezmaksas izvešana un vairāk un vairāk servisu atsakās no šīm te papildus maksām, jo viņas nav īsti pamatotas," norāda "Latakko" serviscentru tīkla pārstāvis Aleksandrs Kublinskis. 

"Vides fakti" veica arī nelielu eksperimentu un devās noskaidrot, cik gatavi ir riepu servisi bez maksas pieņemt 4 riepas.

Pozitīvi vērtējams, ka vairumā gadījumu mums piedāvā doties uz atkritumu šķirošanas laukumiem, kur no riepām iespējams atbrīvoties bez maksas.

Taču diemžēl divos no trim servisiem par riepu pieņemšanu prasīja naudu, pat gadījumā, ja pērkam arī jaunas riepas. Ja reiz servisiem pastāv opcija, ka savāktās riepas izved bez maksas, naudu no klientiem taču nevajadzētu prasīt?

"Ķēdēm vai servisu tīklam tā nav problēma, bet mazajiem servisiem tā var būt problēma, kur nav iespējams savākt šo te pilnu kravu, kur par velti tad apsaimniekotājs izvedīs," skaidro Kublinskis. 

Šobrīd cilvēki aktīvi uzsāk pāreju uz ziemas riepām, un nedēļas laikā autoservisā var savākties visai daudz vecu riepu.

Lai atvieglotu veco riepu nodošanas procesu, Latvijas riepu apsaimniekošanas asociācija ir uzsākusi akciju "Riepa ar rītdienu".

"Importētāji, kuri ir parakstījuši sadarbības memorandu ar asociāciju šo zīmi drīkstēs lietot un iedzīvotājiem savukārt redzot, ka pie riepām ir izvietota šī zīme, viņi var droši zināt, ka pērkot šīs riepas tirdzniecības vietās, viņi viens pret viens drīkstēs atstāt savas vecās riepas šajā tirdzniecības vietā vai citā vietā, kur tirdzniecības vieta norādījusi, bez maksas pārstrādei. Tas ir iecerēts tā, ka šī apmaiņa notiek tieši riepas iegādes brīdī," norāda Latvijas riepu apsaimniekošanas asociācijas vadītāja Tīna Lūse. 

Bet vai varam teikt, ka pēdējo gadu laikā situācija ar riepu nodošanu un pārstrādi virzās uz pozitīvo pusi?

"Ja cilvēkam būs ērtā veidā iespeja atbrīvoties no riepas, vai tas ir maiņas punkts, vai šķirošanas laukums, nu, cilvēki negribēs dzīvot piemēslotā vidē. Es, protams, teikšu, ka situācija uzlabojas, bet, ja es saku, ka viss ir kārtībā, bet cilvēki saka: es nezinu, kur var likt, tad droši vien visticamāk, ka nav kaut kas kārtībā," norāda Kaspars Zakulis. 

Aptaujājot cilvēkus uz ielām, "Vides fakti" noskaidroja, ka cilvēki pārsvarā zina, kā utilizēt vecās riepas. 

Lai gan cilvēki izklausās zinoši, diemžēl joprojām liela daļa riepu tiek izmestas,  kur pagadās. Ja redzat tādu situāciju, ziņojiet par to, izmantojot "Vides SOS" aplikāciju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti