Pašlaik Latvijā bezmaksas sabiedriskais transports nodrošināts cilvēkiem ar 1. un 2. grupas invaliditāti un viņus pavadošajiem cilvēkiem. Atbilstoši Labklājības ministrijas (LM) aplēsēm gadā no valsts budžeta tam izmanto ap 18 miljoniem eiro.
Latvijā ir vairāk nekā 80 000 personu ar 3. grupas invaliditāti, kuriem lielākoties jāsadzīvo ar daļējiem kustības vai darba spēju ierobežojumiem. Šajā sabiedrības grupā pašlaik bezmaksas sabiedriskais transports nodrošināts vien atsevišķās pašvaldībās deklarētajiem. Piemēram, Rīgā vai Jūrmalā. Braukšanas maksas atvieglojumi uz viņiem citviet neattiecas, ko vēlas labot 10 119 parakstītāju virzītās iniciatīvas autori.
"Kas skar veselības aprūpi, pārsvarā visi speciālisti ir Rīgā, un cilvēki, kuri dzīvo citviet Latvijā, ir spiesti doties uz Rīgu, tāpēc ir jāmaksā ar savu naudu. Ja šai trešajai grupai varētu ieviest bezmaksas braucienus gan starppilsētu, gan vietējas nozīmes sabiedriskajā transportā, šie cilvēki varētu vieglāk integrēties, veiksmīgāk iekļauties darbā un arī mācīties," sacīja iniciatīvas autoru pārstāve Santa Survila.
LM ieskatā, ir jau gana domāts par personām ar trešās grupas invaliditāti. No valsts budžeta reizi pusgadā šiem cilvēkiem nodrošināta 79,68 eiro liela kompensācija, ko izmantot sabiedriskā transporta izmaksu mazināšanai vai auto pielāgošanai. Šogad no jūlija šis pabalsts augs līdz 105 eiro, norādīja LM parlamentārais sekretārs Artjoms Uršuļskis.
"Konceptuāli mēs saredzam par pareizāku pieeju, ka valsts sniedz lielāku atbalstu tieši tām personām ar invaliditāti, kurām ir ļoti smagi vai smagi funkcionēšanas ierobežojumi.
Viņi saskaras ar augstu nabadzības un sociālās atstumtības risku, viņiem grūti pārvietoties, iekļauties darba, izglītības un citos procesos," norādīja LM pārstāvis.
Ir prātīgi izvērtēt dažādas iespējas palīdzēt personām ar dažādiem ierobežojumiem, kas radušies veselības problēmu dēļ. Tāpēc piedāvātā iniciatīva noteikti būtu izvērtējama, norādīja Invalīdu un viņu draugu apvienības "Apeirons" vadītājs Ivars Balodis.
"Pārvietošanās – tā ir ārkārtīgi svarīga lieta, kas arī atzīmēta daudzos starptautiskos normatīvajos dokumentos. Tā kā jūsu varā ir izlemt, vai invaliditātes trešās grupas cilvēkiem pienāktos 100% vai varbūt 75% atlaide. Mums, nevalstiskajām organizācijām, liekas, ka tas būtu pietiekami labs atbalsts," teica Balodis.
Pēc Satiksmes ministrijas aplēsēm, bezmaksas reģionālās nozīmes pārvadājumi 3. grupas invaliditātes personām izmaksātu aptuveni 3 miljonus eiro gadā. Šajā summā nav ierēķināti pārvadājumi pilsētās. Vai šim nolūkam paredzēt līdzekļus, būtu iespējams lemt, ātrākais, par 2024. gada budžetu. Vispirms šo jautājumu ar Saeimas deputātu lēmumu paredzēts nodot lemšanai Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā.