Sabiedriskajā transportā bez maskas – kādēļ ne visi iedzīvotāji ievēro Covid-19 noteikumus?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Sabiedriskais transports vienkopus pulcē lielas iedzīvotāju masas, turklāt brauciena laikā cilvēki nonāk visai tuvā kontaktā viens ar otru. Lai arī pārvadātāji cenšas ievērot visas prasības, piemēram, vēdina salonu un durvis atver automātiski, tomēr liela loma vīrusa ierobežošanā ir arī pašiem iedzīvotājiem, proti, Covid-19 ir infekcija, kas izplatās pa gaisu, tādēļ pasažieriem jāvelk sejas un deguna aizsegi, taču ne visi to ievēro.

"Rīgas satiksmes" septembra statistika rāda – veikti 22 tūkstoši pārbaužu, kuru laikā par pārkāpumiem, tostarp par masku nelietošanu, no sabiedriskā transporta izsēdināts vairāk nekā tūkstotis pasažieru.

Sabiedriskajā transportā bez maskas – kādēļ ne visi iedzīvotāji ievēro Covid-19 noteikumus?
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Uzņēmuma pārstāve Baiba Bartaševiča-Feldmane norādīja: "Vairāk nekā 2000 pārbaudēs sabiedriskajā transportā ir piedalījušies arī pašvaldības policisti, bet, kā norāda mūsu kontrolieri, absolūti lielākais pasažieru vairākums maskas lieto. Jā, ir situācijas, kad ir pasažieri, kuri ir uzlikuši maskas uz mutes, bet nav uzlikuši uz deguna, un, protams, dažkārt gadās arī tādi, kuri maskas neliek. Tad sākotnēji mūsu kontrolieri to lūdz izdarīt, bet, ja pasažieris galīgi atsakās to darīt, tad viņu palūdz izkāpt. Savukārt, ja [kontrolieri] reidā ir kopā ar pašvaldības policiju, tad šādiem pasažieriem, kuri mutes un sejas aizsegus nelieto, var tikt piemērots administratīvais sods."

Tikmēr akciju sabiedrības "Pasažieru vilciens" pārstāvis Egils Krutovs skaidroja, ka kompānijai nav precīzas statistikas par to, cik pasažieru būtu izsēdināts epidemioloģisko prasību neievērošanas dēļ, taču viņš uzsver – ir arī sarežģījumi un problēmas,

taču darbinieki strādā un pārbauda gan masku vilkšanu, gan to, lai speciāli vakcinētajiem domātajos vagonos iekļūtu tikai cilvēki ar Covid-19 sertifikātu.

Protestē vai vienkārši aizmirsuši 

Sociālajos tīklos gan parādījušās ziņas no neapmierinātiem iedzīvotājiem, ka vilcienos noteikumu ievērošana netiek gana stingri pārbaudīta, tomēr Krutovs skaidroja, ka uzņēmuma darbinieki dara visu, lai kontrolētu situāciju.

"Kopumā mums ir izstrādāta iekšējā kārtība. Ja nu gadās kādreiz, ka pasažieri ignorē šo, tad konduktoram ir jāpieņem lēmums, ko darīt šādā situācijā, bet nu tikai ļoti, ļoti kaut kādos īpašos gadījumos mēs izsaucam policiju, un tad jāgaida policija. Tas, protams, kavē arī citu pasažieru nokļūšanu galamērķī, kas nav galīgi neviena interesēs, līdz ar to – tas, protams, nav neviena interesēs. Protams, gadās šādas situācijas," viņš sacīja.

Krutovs arī atgādināja, ka vilcienu apstādināt, lai izsēdinātu katru noteikumu pārkāpēju, ir teju neiespējami, tādēļ konduktoriem ar katru gadījumu ir jāstrādā individuāli. Tomēr lielākā daļa cilvēku noteikumus ievēro. Savukārt tie, kuri neievēro, ir salīdzinoši neliela daļa un to dara pārliecības pēc vai arī nolaidības, aizmāršības vai neērtības dēļ, skaidroja sociālantropologs Klāvs Sedlenieks.

Viņš uzskata – noteikumus ievērot mudina autoritātes klātbūtne, taču tas nenozīmē, ka tam jābūt kādam, kurš var sodīt.

"Nav jābūt tā, ka katru reizi tur jābūt klāt kādam, kas sastāda protokolu, uzliek sodu un tā tālāk. Lielākajā daļā gadījumu cilvēki ir saprotoši un likumpaklausīgi, jo, kopumā ņemot, cilvēkiem vispār patīk skaidri noteikumi un viņiem patīk pie šiem noteikumiem pieturēties," skaidroja eksperts.

Tāpat Sedlenieks norādīja, ka situācijās, kurās ir iespējama interpretācija, cilvēku sadarbību noteikumu ievērošanā veiksmīgāk var panākt, ja cilvēkam sniedz skaidrus pieturas punktus, kas izskaidro, kāda ir sagaidāmā rīcība un kāda rīcība ir uzskatāma par pareizu, bet kāda – ne.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti