«Rīgas satiksme» cer e-talona izmaksas samazināt desmit reizes

E-talonu sistēma Rīgas sabiedriskajā transportā izmaksā aptuveni 15 reizes dārgāk nekā biļešu sistēmas Viļņā un Tallinā. Šogad “Rīgas satiksmei” beidzas līgums ar e-talonu uzturētāju – uzņēmumu “Rīgas karte”. Tāpēc “Rīgas satiksme” cer, ka izmaksas par biļešu sistēmu varētu samazināties desmit reizes. Tomēr tas nenozīmē, ka lētākas kļūs biļešu cenas. 

Latvijas Televīzijas raidījums “De facto” jau rudenī ziņoja par auditu “Rīgas kartē”, kas apliecināja, cik dārgi rīdziniekiem izmaksā sabiedriskā transporta biļešu sistēma. Tagad arī “Rīgas satiksmes” un “Rīgas kartes” valdē neilgu laiku bijušais Jānis Meirāns aprēķinājis, ka, salīdzinot ar Tallinu un Viļņu, Rīgā sabiedriskā transporta biļešu sistēma izmaksā gandrīz piecpadsmit reizes dārgāk.

"Tirgus apstākļi 10 gadus atpakaļ bija savādāki, bet diemžēl tas līgums neparedz nekādu samazinājumu. Tas ir iecirsts maksājums, kas pieaug saskaņā ar inflāciju, un tāds viņš ir 10 gadus. [..] Tie līgumi ir saslēgti ja ne noziedzīgi, tad diezgan ļaunprātīgi, bez iespējas “Rīgas kartei” kaut ko samazināt līdz pat līguma beigām," pastāstīja Meirāns.

Līgums ar “Rīgas karti” beidzas šogad. “Rīgas satiksmē” jau vairākus mēnešus strādā darba grupa, kas domā, ko ar e-talonu darīt tālāk, un pats galvenais – kā samazināt izmaksas.

Pašlaik ir skaidrs, ka e-talonu sistēma paliks arī turpmāk. Tā no “Rīgas kartes” pāries “Rīgas satiksmes” īpašumā, tāpēc pagaidām “Rīgas satiksme” par biļešu sistēmas nomaiņu nedomā. Vienlaikus uzņēmuma jaunā vadītāja cer, ka izmaksas par e-talonu sistēmas uzturēšanu no nākamā gada krietni samazināsies.

“Gribētu apgalvot, ka viņas būs pilnīgi cita apjoma. Es ceru, ka ir jādala vismaz ar desmit, lai šādu sistēmas funkcionalitāti nodrošinātu ar “Rīgas satiksmes” spēkiem,” stāstīja “Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa.

“Rīgas karte” e-talonu uzturēšanai pirkusi pakalpojumus no citām firmām, iespējams, pamatīgi pārmaksājot. “Rīgas satiksmes” vadītāja neizslēdz, ka arī turpmāk e-talonu uzturēšanai būs jārīko iepirkumi, taču naudas izšķērdēšana netikšot pieļauta. “Rīgas satiksmei” arī jāizvērtē, vai vērts e-talonu sistēmā ieguldīt līdzekļus, lai to modernizētu.

"Es nebūtu uzreiz tik kritiska un neteiktu, ka šī sistēma, lai gan veca, nav nekam vairs derīga. Varbūt viņa ir ļoti laba sistēma, kas turpinās strādāt vēl trīs, četrus, piecus gadus, iespējams," teica Innusa.

"Sistēma funkcionāli nav novecojusi. Nomainot validatorus, var nodrošināt tos pašus norēķinus ar kredītkartēm un citas funkcijas. Tas ir jautājums, ko akcionāri uzdot par pienākumu valdei darīt. Uzņēmums līdz šim diezgan veiksmīgi no jauninājumiem ir vai nu kratījies nost, vai arī nekādu iniciatīvu nav izrādījis," norādīja Meirāns.

“Rīgas satiksme” vienlaikus norāda, ka lētāka biļešu sistēma automātiski nenozīmē lētākas biļešu cenas pasažieriem. Braucienu tarifus nosaka Rīgas dome, kas arī lemj par to, cik lielu dotāciju uzņēmumam piešķirt.

KONTEKSTS:

Pagājušā gada oktobrī LTV  raidījums "De facto" ziņoja par auditorkompānijas "Deloitte Latvia" auditu, kurā konstatēti, ka rīdzinieki par "Rīgas kartes" pakalpojumiem, iespējams, pārmaksā vairākus desmitus miljonus. Par e-talona sistēmas uzturēšanu Rīga maksā 18 miljonus eiro gadā, kamēr Tallina - aptuveni 1,2 miljonus.

"Rīgas satiksme" paziņoja, ka sadarbību ar "Rīgas karti" pirms termiņa nelauzīs. Termiņš līgumam ar “Rīgas karti” beidzas 2020. gada nogalē. Tāpēc “Rīgas satiksmē” izveidota biļešu sistēmas attīstības stratēģijas darba grupa, kas lemj par nākotni.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti