Vienlaikus stumjot un velkot, milzīgais lidaparāts ir izkustināts un lēnām atstāj lidostas teritoriju. Šis ir viens no lielākajiem un smagākajiem Aviācijas muzeja eksponātiem, kas jānogādā jaunajā mājvietā – otrpus lidlaukam Skultes pusē.
"Tiek pārvietots lielākais helikopters "MI6". Savulaik tas bija lielākais pasaulē. Baltijā tas ir vienīgais eksponāts. Bet vēlāk te stāvēs lidmašīna" TU-22 M1". Tas vispār palicis vienīgais pasaulē.
Latvijai ar muzeja eksponātiem ir jālepojas. Jo Latvija ir stāvējusi pie aviācijas pirmsākumiem.
Gribētos, lai kolekciju izdotos saglabāt," teica biedrības "F. Candera Aviācijas tehnikas muzejs" vadītājs Viktors Talpa.
Lidosta zemi muzeja vajadzībām piešķīra ar nosacījumu – ja zemes gabals būs vajadzīgs lidostai, muzeja īpašnieks to atbrīvos. Teritorijā, kur atradās muzejs, plāno būvēt "air Baltic" tehniskās apkopes angāru, jaunu gaisa satiksmes kontroles torni, kā arī infrastruktūru saistībā ar dzelzceļa "Rail Baltica" stacijas izbūvi. Muzejs īpašniekam jau pērn tika brīdināts, ka vieta ir jāatbrīvo, taču viņš nepiekrita. Lidosta piedraudēja izvest eksponātus piespiedu kārtā. Tomēr abas puses panāca vienošanos. Pārvietot senos gaisa kuģus palīdz lidostas speciālisti.
"Bija daudz nepatīkamu pārsteigumu, jo eksponāti ir sliktā tehniskā stāvoklī. Nākas ieguldīt lielu darbu, lai varētu kustināt," atzina lidostas "Rīga" pārstāve Laura Kulakova.
Privātā muzeja kolekcijā ir ap 40 gaisa kuģi. Daudzi eksponāti ir unikāli. Jau vairākus gadus lidosta risina sarunas ar muzeja īpašnieku un Mārupes domi par iespēju uz šīs kolekcijas bāzes izveidot jaunu modernu Aviācijas muzeju, taču līdz šim īpašnieks visus priekšlikumus ir noraidījis.
"Līdz konkrētām aprisēm mēs diemžēl neesam nonākuši (..). Mūsu iespējas tuvākajos gados iesaistīties ar finanšu resursiem noteikti nebūs. Ceram, ka jaunā vieta dos impulsu īpašniekam attīstīt [muzeju] un veidot tūrisma objektu," piebilda lidostas pārstāve.
Vēl jāveic teritorijas labiekārtošanas darbi, un, iespējams, jau pēc mēneša muzejs būs atvērts apmeklētājiem.