No 1. janvāra "Rīgas satiksmes" biļešu sistēma kļūs vienkāršāka. Bet vai būs lētākas biļetes? Gan jā, gan nē. Piemēram, viens brauciens izmaksās dārgāk – pusotru eiro līdzšinējā 1,15 eiro vietā. Vienlaikus ar jauno biļeti 90 minūšu laikā varēs pārsēsties citā sabiedriskā transporta maršrutā, cik vien sirds vēlas. Galvenais, lai pēdējā pārsēšanās notiktu līdz 89. minūtei kopš pirmās biļetes reģistrēšanas.
"Ir virkne cilvēku, kuriem šobrīd, ja sanāk braukt savās darīšanās ar diviem transportiem, tas jau sanāk par dārgu, viņi to vairs nelieto. 90 minūšu biļete šo faktoru nodzēš, un šī pārvietošanās brīvība ir nodrošināta," sacīja Rīgas vicemērs Vilnis Ķirsis ("Jaunā Vienotība").
Tiks ieviestas vēl virkne biļešu:
- 24 stundu biļete, kas maksās piecus eiro,
- trīs dienu biļete, kas maksās 8 eiro,
- 5 dienu biļete, kas maksās 10 eiro.
Faktiski visas jaunās biļetes būs laika biļetes.
Bez šādas sistēmas neesot iespējama tālāka Rīgas sabiedriskā transporta integrācija ar vilcieniem. "Mēs jūtam, ka Rīgas pasažieri nelabprāt pārsēžas, un tas mums tā lēnā garā ir jāpadara ērts, saprotams, – pabrauc ar "Pasažieru vilcienu", iekāpj Rīgas sabiedriskajā transporta vai no viena sabiedriskā transporta pārkāpj uz otru. Tādējādi mēs varēsim celt intensitāti. Cilvēki ar visu pārsēšanos varēs ātrāk nokļūt galamērķī," sacīja Ķirsis.
Izdevīgākas kļūs arī mēnešbiļetes. Līdzšinējo 50 eiro vietā biļete visām mēneša dienām visiem transporta veidiem maksās 30 eiro. Atsevišķām braucēju grupām, piemēram, pedagogiem, kuri agrāk ar atlaidi varēja nopirkt mēnešbiļeti tikai darba dienām par 8 eiro, no pirmā janvāra tā būs dārgāka – 15 eiro. Taču iedzīvotāju skaits, kas izmantoja tieši šādu mēnešbiļeti, nebija liels, norādīja "Rīgas satiksmes" vadītāja Džineta Innusa.
Innusa arī uzsvēra, ka visas līdzšinējās atlaides tiks saglabātas – seniori un skolēni arī turpmāk brauks par brīvu. Turklāt tagad bez maksas brauks arī strādājošie seniori.
Lielas ietekmes uz "Rīgas satiksmes" budžetu no šīs atlaides nebūs. Taču ieguvums, uz ko cer gan dome, gan uzņēmums – pasažieru paradumu maiņa un potenciālie ienākumi no tās.
"Mēs ļoti ceram uz to, ka tomēr pasažieru paradumi, pateicoties šiem produktiem, mainīsies. Pirmkārt, nāks klāt jauni pasažieri, un pasažieru paradums regulāri izmantot sabiedrisko transportu, iegādāties tieši mēnešbiļetes vai šīs laika biļetes dos papildu ieņēmumus tieši no biļešu tirdzniecības," sacīja Innusa.
Visas līdz šā gada 31. decembrim iegādātās biļetes vēl varēs izmantot divu mēnešu laikā, skaitot no 2. janvāra. Ja visas līdz jaunajam gadam nopirktās biļetes nepaspēsiet izlietot, gada laikā no "Rīgas satiksmes" varēs prasīt kompensāciju par neizmantotajām biļetēm.
Kā tarifu maiņu vērtē pasažieri? Latvijas Radio aptaujāja cilvēku galvaspilsētas pieturvietās.
KONTEKSTS:
Rīgā plānota sabiedriskā transporta biļešu reforma, kas paredz viena brauciena biļeti aizstāt ar laika biļeti, būtiski izdevīgākas kļūs mēnešbiļetes.
Vienlaikus līdz ar izmaiņām sabiedriskā transporta cenu politikā Rīga tuvāko gadu laikā plāno mainīt biļešu tehnoloģisko risinājumu. Pasažieriem sistēmu prognozē elastīgāku un vienkāršāku.