Panorāma

E. Levits oficiālā vizītē Polijā

Panorāma

Dzīvību glābējs – dūmu detektors

Rīgā nosēžas NATO "AWACS" lidmašīna

Rīgā nosēžas NATO AWACS lidmašīna

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Lai arī ikdienā tās daudz neredzam, šīs ir acis, kas līdz ar Nacionālo bruņoto spēku (NBS) radaru sistēmām ik dienu sargā Latvijas debesis. Tā, sagaidot Rīgā NATO īpašumā esošo agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmas (AWACS - Airborne Warning & Control System) gaisa kontroles un vadības lidmašīnu, uzsver bruņoto spēku pārstāvji. Šāda tipa lidmašīnas Latvijas gaisa telpu pastiprināti novēro kopš 2014. gada Krievijas agresijas Ukrainā.

Agrās gaisa brīdināšanas un kontroles lidmašīnu AWACS vizītes Latvijā ir retums, tomēr tas nenozīmē, ka tās netiek iesaistītas Austrumeiropas, tostarp Latvijas gaisa telpas novērošanā. Izmetot loku virs skrejceļa, šāds lidaparāts nolaidās Rīgas lidostā. NATO ir viena no retajām organizācijām, kurai izveidota sava AWACS tipa lidaparāti. Varētu teikt, ka daļēji viens no lidaparātiem kā organizācijas dalībvalstij pieder arī Latvijai. Tās uzturēšanas izmaksas ir diezgan augstas un šāda tipa floti var atļauties tikai lielvalstis. Šīs lidmašīnas galvenais darba instruments ir virs fizelāžas esošais cirkulārais radars, kas papildina arī sauszemes staciju darbu, nosakot dažāda veida neskaidrus lidojošus mērķus.

Lai apstrādātu informāciju, lidmašīnas kabīnē izvietots liels daudzums dažāda tipa datoru un radaru monitoru. Arī to apkalpe ir daudznacionāla, te var sastapt virsniekus no ASV, Vācijas, Beļģijas, Grieķijas un citām alianses valstīm.

"Būtībā mēs varam strādāt nošķirti no pārējiem, gan dalīties ar savu informāciju, lai citi sabiedrotie redzētu pilnīgu situācijas atainojumu gaisa telpā," teica Vācijas gaisa spēku pulkvedis Bernds Jesgulke.

Kopš 2014. gada Vācijā bāzētās NATO lidmašīnas devušās aptuveni 1500 lidojumos, tostarp virs Austrumeiropas valstu gaisa telpām, veicot novērojumu lidojumus un fiksējot nepiederošu lidaparātu klātbūtni. Kā apgalvo gaisa spēku pārstāvji, lai arī ikdienā šādas lidmašīnas Latvijā uz zemes redzam reti, tas nenozīmē, ka tās neveiktu dežūras. Tieši to pēc simboliskas apmaiņas ar uzšuvēm atzina arī NBS aviācijas bāzes komandieris. "Tas ir viens no asetiem, kas nestāv tuvu, visu novēro, pasaka, palīdz un kritiskā situācijā, kad kaut kas jāprecizē vai mēs kaut ko neredzem, mēs varam ar viņiem precizēt. Operacionāli viņi stāv tālāk no mūsu teritorijas, bet visu pārskata," teica Gaisa spēku komandieris Aivars Mežors.

Līdztekus gaisa telpas novērošanai šīs lidmašīnas var izmantot arī jūras novērošanai, kā arī pretterorisma un humanitāro krīžu koordinēšanai. Pašlaik NATO rīcībā ir 19 šāda tipa lidaparāti.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti