De Facto

PVN shēmas met ēnu pār ES līdzfinansējumu ekobiznesam

De Facto

De Facto

Slēdzot stāvvietas, dārgāka varētu kļūt auto novietošana ielas malā

Rīgā masveidā slēdz autostāvvietas; «Rīgas satiksme» varētu celt savu stāvvietu tarifus

No 112 Rīgas pilsētas būvvaldes pārbaudītajām autostāvvietām Rīgā, 70 autostāvvietas šobrīd neatbilst pašvaldības apbūves noteikumiem. Darbība pārtraukta piecās autostāvvietās. “Rīgas satiksme” nenoliedz, ka, pieaugot konkurencei, varētu palielināt savu stāvvietu tarifus,  ziņo Latvijas Televīzijas raidījums “De facto”. 

Ja lielāko daļu stāvvietu pilsētā nāksies slēgt, var palielināties pieprasījums pēc stāvvietām ielu malās. Un “Rīgas satiksme” raidījumam apstiprināja, ka šādā gadījumā varētu palielināties maksa par autostāvvietām, lai autovadītājus mudinātu lietot sabiedrisko transportu.

Autostāvvietās, kas neatbilst pašvaldības apbūves noteikumiem, visbiežāk konstatēts, ka cieta seguma vietā autostāvvietās redzamas šķembas, grants vai zāle, tajās nav ierīkota centralizēta lietus ūdens kanalizācijas sistēma, kases aparāti uzstādīti bez nepieciešamās saskaņošanas būvvaldē, kā arī laukumi nav apzaļumoti noteiktajā apjomā.

No 112 pārbaudītajām stāvvietām tikai 37,5% atbilst noteiktajiem apbūves noteikumiem. Lielākā daļa – 62,5% - izbūvētas patvaļīgi. 21 autostāvvietai pieprasīts nekavējoties pārtraukt darbību.

Tieši koku vai krūmu trūkums esot bijis iemesls arī stāvvietas slēgšanai Brīvības un Dzirnavu ielas krustojumā

"Brīvības ielas 44 autostāvvietu mēs apsaimniekojām kopš 2012. gada. Mēs paļāvāmies uz to, ka viss ir kārtībā. Objekts tādā veidā ir ekspluatēts vismaz 15 pēdējos gadus. Jautājums ir, kāpēc šī vēršanās notiek šādā veidā ar šādām metodēm tieši šobrīd?” jautā “EuroPark Latvia” valdes loceklis Mārtiņš Meisītis.

Šogad ''13. janvārī saņēmām vēstuli un 27. janvārī objektu slēdza, tas mums bija pārsteigums”, saka Meisītis.

“EuroPark” ir viens no lielākajiem autostāvvietu nodrošinātājiem Rīgā. 2014. gadā tā apgrozījums pārsniedza četrus miljonus eiro, savukārt peļņa tuvojās pusmiljonam eiro. Tomēr “EuroPark” nav vienīgais, kas nodrošina šādu pakalpojumu autovadītājiem.

Būvvaldē cenšas noraidīt pārmetumus par to, ka šo nozari sakārtot tā sākusi tikai šobrīd. Darbs esot uzsākts jau pirms četriem gadiem. Taču autostāvvietu īpašnieki uz iestādes prasībām neesot reaģējuši.

“Tas, ka nav, kur likt mašīnas, nav arguments, lai patvaļīgi ierīkotu [stāvvietu], kur vien ienāk prātā,” saka Rīgas pilsētas būvvaldes vadītājs Inguss Vircavs.

Viņš atceras, ka ,,pirms vairāk nekā gada pie manis personīgi bija atnākuši “EuroPark” pārstāvji”. “Viņi teica, “ko jūs piemērojat apbūves noteikumu prasības, bizness taču nebūs rentabls, taisiet atkāpes”! Tad, kad es saku, ka mēs nevaram piemērot šāda veida atkāpes, tad viņi aiziet un tagad saka, ka pirmo reizi dzird,” sašutumā pauž Vircavs.

Tomēr atsevišķos gadījumos Vircava piesauktās “atkāpes” tomēr redzamas. Piemēram, Rīgas domes labiekārtotajās teritorijās.

Pirms vairākiem gadiem pašvaldība atklāja aktīvās atpūtas parku un peldvietu Lucavsalā. Tomēr tur esošā autostāvvieta jau ilgstoši, visticamāk, neatbilst pašvaldības apbūves noteikumiem. Kaut vai tāpēc, ka tajā nav uzklāts nepieciešamais segums. Jāuzsver, ka ceļa zīmes, kas norādītu uz to, ka šajos laukumus drīkst novietot auto, nav.

Tomēr grūti iedomāties, kādiem citiem mērķiem būtu izmantojama šī īpaši izveidotā platība. Vircavs attaisnojas, ka "mēs sākam ar pilsētas centru”.

“Kad būs pārbaudītas un pieņemti lēmumi par visām maksas autostāvvietām pilsētas vēsturiskajā centrā, tad mēs secīgi pārbaužu areālu pārcelsim arī uz teritorijām ārpus pilsētas centra. Ja būs kāda autostāvvieta, kas nav izbūvēta atbilstoši normām, bet tā bija jāizbūvē, skaidrs, ka tā būs jāpielāgo,” saka Vircavs.

Tomēr bez “EuroPark” autostāvvietu apsaimniekotāju tirgū Rīgā ir vēl viens nozīmīgs spēlētājs – pašvaldības uzņēmums “Rīgas satiksme”. Galvenokārt tas nodrošina stāvvietas ielu malās.

2014. gadā “Rīgas satiksme” par maksas autostāvvietām iekasēja vairāk nekā septiņus miljonus eiro. Tie bija 5% no visiem tā gada uzņēmuma ienākumiem. Pērn šis īpatsvars palielinājās jau līdz 6%, pārsniedzot deviņus ar pusi miljonus eiro.

Straujais ieņēmumu kāpums skaidrojams ar to, ka pērn aprīlī maksas autostāvvietu pakalpojumi kļuva dārgāki. Taču nav zināms, vai šis cenu kāpums ir apstājies.

Slēdzot lielāko daļu autostāvvietu Rīgā, iespējams, augs pieprasījums pēc autonovietnēm ielu malās.

"Protams, ka tajā brīdī, ja jutīs, ka šīs stāvvietas ir pārpildītas un tur nav vietas, tad atkal tām tiks celtas cenas, lai vairāk šos cilvēkus motivētu pārvietoties ar sabiedrisko transportu,” norāda “Rīgas satiksmes” preses sekretārs Viktors Zaķis.

8 komentāri
Mike
Kad palielinās konkurence tad samazinās cenas nevis palielinās ;) Šeit ir redzama brutāla atbrīvošanās no konkurentiem :)
Sola
Lai nosaka sabiedriskajam transportam normālu cenu, tad arī vairāk cilvēku brauks. Manai ģimenei vakarā aizbraukt uz teātri ar mašīnu izmaksā 3 reizes lētāk, nekā ar trolejbusu.Neesam, diemžēl, tik bagāti, lai braukātu ar Rīgas sabiedrisko transportu!
Kŗemilek
Ak, motivēs lietot sabiedrisko transportu? Un par vieglo peļņu no stāvvietu maksas palielināšanas kautrīgi klusējam.
pilsonis
Vajag tomēr pārlasīt rakstīto: “Rīgas satiksme” nenolidz, ka, pieaugot konkurencei, varētu palielināt savu stāvvietu tarifus, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums “de facto”
Hemingway
paarvietojoties ar sabtr. apmeeram 20 km,gadaa zaudee 10 dienas,saliidzinot ar auto...
Iedzīvotājs
Atbalstu. Mazāk mašīnu = vairāk svaigā gaisa.
Stulbs?
Rīgā ar ostu, visām pat pašā centrā esošajām ražošanas telpām un neatbilstoši infrastruktūru pēkši par 5% nokrītot auto daudzumam pēkšņi paliks svaigs gaiss? Un vai tu vispār kādreiz esi bijis ŅūDeli, Maskavā, vai kādā citā no pasaules pilsētām, kurās TIEŠĀM ir īsts veselībai bīstams smogs, ne viegla smirdoņa, kā pie mums?
Notars
Rīgā jau ir neizturami uzturēties, bet tagad pat apstāties būs riebīgi ...
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti