Ārpus Rīgas

Avīzes "Neatkarīgās Tukuma ziņas" galvenā redaktore par plūdiem Tukuma apkārtnē

Ārpus Rīgas

''Talsu Vēstu'' žurnāliste Mārīte Jankeleviča par Sabiles bērnudārzu

Rēzeknē pusaudžus māca pozitīvi pārvarēt stresu

Rēzeknē pusaudžus māca pozitīvi pārvarēt stresu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijā sadarbībā ar ar Šauļu Universitāti (Lietuva) izveidota multisensorā istaba, kas aprīkota ar dažādām audiovizuālām un citām iekārtām. Ar tām bērni un pusaudži apgūst jaunas iemaņas, kā pārvarēt stresa situācijas. Darbojoties multisensorajā telpā un grupās, jaunieši piedalās arī pētījumā.

Dažādas video, audiovizuālās iekārtas, kas ļauj ar kustību palīdzību pašam veidot skaņas, zīmējumus, atgulties siltā ūdens gultā vai apsegties ar “apskāvienu” segu – to visu var darīt multisensorajā telpā, stāsta Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas vadošais pētnieks Aivars Kaupužs:

“Pamatā šīs iekārtas izveidotas, lai stimulētu audiovizuālās, taktilās sajūtas. Arī smaržas sajūtas šeit iespējams veicināt ar dažādu ēterisko eļļu iedarbību. Tiek piedāvāts plašs veidu klāsts, kā bērns vai pusaudzis atrod šo drošo vietu, kas viņu uzrunā visvairāk – vai tās ir skaņu veidojošās iekārtas, vai tie ir vizuālie, piemēram, mums ir tā saucamais “bezgalības tunelis”, kur, skatoties uz speciāliem gaismas objektiem, var iedziļināties savās pārdomās, pārslēgt uzmanību no kaut kādas stresa situācijas uz sevis apzināšanu. Vai arī bumbiņu baseins, kas liekas tik elementāri, bet tā tik tiešām ir ļoti patīkama vide, kur ļoti daudzi apguļoties sajūt šīs taktilās izjūtas, kas ir visapkārt, un tās atkal ir jaunas emocijas drošā vidē.”

Sociālā pedagoģe Tatjana Pāža no Rēzeknes Valsts 1. ģimnāzijas, kas arī iesaistījusies projektā, min, ka izplatītākās problēmas ir uzvedība skolā un skolēnu savstarpējās attiecības.

Pētījuma ietvaros tiek novērtēta pusaudžu sociālā iekļaušanās, stresa intensitāte, jaunas stresa pārvarēšanas iespējas, stāsta psiholoģe Rita Orska. Psiholoģe norāda, ka variantu, ko pusaudži izmanto stresa mazināšanai, nav nemaz tik daudz, tāpēc nodarbību laikā ar jauniešiem strādā speciālisti, lai parādītu jaunus veidus, kā var pārvarēt dažādas stresa situācijas.

Kopumā projektā paredzēts iesaistīt 350 pusaudžus no Rēzeknes, Rēzeknes novada, Ludzas un Viļānu skolām. Skolās notikusi pusaudžu anketēšana un projekta dalībnieku atlase.

“Aptauja, kurā novērtētas stresa pārvarēšanas metodes, viņu stratēģijas, jo katram no mums ir dažādas situācijas, un mēs vairāk vai mazāk protam to pārvarēt, bet šīs stratēģijas ir ļoti dažādas. Un ar šīs anketas palīdzību mēs izveidojām vienotu grupu no tiem, kuri līdzīgi atbildēja uz šiem jautājumiem. Viņi nav ne labāk, ne sliktāk atbildējuši, vienkārši veido vienu pētniecības grupu, ar kuru turpmāk varam arī strādāt. Viņi līdzīgi reaģē dažās stresa situācijās,” stāsta Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas vadošais pētnieks Aivars Kaupužs.

Nodarbības ar pusaudžiem norisinās gan individuāli, gan grupās.

“Pagaidām mums ir nokomplektēta viena grupa, kas nāk uz grupu nodarbībām, tie ir desmit bērni. Un uz individuālajām arī līdzīgi, apmēram desmit bērni. Mēs tikai ievirzām, bet bērns vai pusaudzis pats atrod sev vistīkamāko nodarbošanos, kas viņu uzrunā un kur viņš spēj relaksēties,” klāsta Kaupužs.

Multisensorajā istabā Rēzeknē nodarbības notiek arī bērniem ar īpašām vajadzībām, norāda Kaupužs:

“Veicam pētījumu arī šajā mērķauditorijā, kur vērtējam, kādas notiek izmaiņas viņu uzvedībā, ārējā attīstībā. Šobrīd šī telpa ir kā metodiskais centrs, kur mēs pētām un analizējam šo iedarbību, izstrādājam metodiku un rekomendācijas.”

Pirmais projekta posms turpināsies līdz mācību gada beigām, tad arī vērtēs, vai un kāda ir šo dažādo maņas sajūtu iedarbība uz bērnu un pusaudžu nomierinošo rezultātu. Uzkrātā pieredze un metodoloģija tiks izmantota topošo sociālo darbinieku sagatavošanā augstākās izglītības iestādēs Latvijā un Lietuvā un pašreizējo speciālistu kvalifikācijas pilnveidošanai. 

Jaunās multisensorās telpas izveide izmaksājusi ap 40 tūkstošiem eiro.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti