Sadaļas Sadaļas

Reģioni Krustpunktā

Kā ēdināšanas nozare sadzīvos ar Covid-19 klātbūtni turpmāk

Reģioni Krustpunktā

Sociālā palīdzība jaunizveidotajos novados. Darbs pie vienotiem sociālajiem pakalpojumiem

Rēzeknē operatīvo dienestu darbu apgrūtina daudzdzīvokļu māju auto pārpildītie pagalmi

Rēzeknē problēmu ar auto pārpildītajiem pagalmiem risina ar atbalstu to labiekārtošanai un reidiem

Glābējiem, steidzoties uz izsaukumu, notikuma vietā jānokļūst pēc iespējas ātrāk. Taču, ja izsaukums ir uz daudzdzīvokļu mājām, nokļūšana mēdz būt sarežģīta. Daudzdzīvokļu māju iekšpagalmi, kas veidoti vēl padomju laikos, nav piemēroti visu iedzīvotāju automašīnu izvietošanai. Tāpēc vakaros lielākoties daudzdzīvokļu māju pagalmi tiek pārpildīti, liekot automašīnas cieši vienu pie otras un vietās, kur tas nemaz nav atļauts, tā radot sarežģījumus operatīvo dienestu, īpaši ugunsdzēsēju darbā.

ĪSUMĀ:

  • Daudzdzīvokļu māju pagalmos lielākoties nepietiek vietas visu iedzīvotāju auto.
  • Tas mēdz apgrūtināt VUGD, NMPD un citu dienestu darbu, kad jāpiekļūst mājām.
  • Uz to norāda arī Rēzeknes VUGD nodaļā. Rēzeknē sakārtoti 15–20% iekšpagalmu.
  • Par pagalmu sakārtošanu iedzīvotājiem sarežģīti vienoties; nepietiek arī zemes autostāvvietām.
  • Rēzeknē pagalmu labiekārtošanai pieejams pašvaldības atbalsts; atsaucība aug pamazām.
  • No pagalmu sakārtošanas attur arī ceļu būves izmaksas.

„Ja ar vieglo mašīnu nevar izbraukt, kur nu vēl ar smago. Tur vismaz trīs metriem jābūt. Piemēram, redzi, kur dzīvoklis deg, bet faktiski un fiziski nevari piekļūt nekā,” norādīja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) ugunsdzēsējs, autovadītājs Dzintars Gorbuļs.

Viņš pastāstīja par situācijām, kas apgrūtina glābēju darbu, meklējot saimniekus, lai auto pārvietotu un atbrīvotu ceļu: „Skaņas signāli, kad strādā, izskrien tad saimnieks, aizdzen mašīnu. Bet tās ir minūtes. Dzīvē skatoties, minūte neko nedot, bet dzēšot minūte, tas ir ļoti daudz!”

Latgales reģiona brigādes Rēzeknes daļas vada komandiera vietnieks Uldis Brolišs, papildinot kolēģi, atklāja, ka pilsētā jau ir zināmas vietas, kas regulāri ir auto pārpildītas: “Deviņstāvu mājām gan šeit, gan Ziemeļu rajonā, Atmodas iela, tur arī visapkārt apliktas mašīnas. Nav iespējams piekļūt, auto kāpnes uzstādīt.”

Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem šī gada sākumā Rēzeknē reģistrēti 9626 uzskaitē esošie vieglie transportlīdzekļi. Respektīvi, Rēzeknē katram trešajam iedzīvotājam ir vismaz viens vieglais automobilis.

Pārbauda, informē, uzliek zīmes, tikai tad soda

Īsi pirms astoņiem vakarā pie Rēzeknes daļas depo kopā ar Valsts policiju un vietējās pašvaldības pārstāvjiem tiek uzsākts reids pa pilsētas daudzdzīvokļu māju pagalmiem, lai apzinātu situāciju un autovadītājiem atgādinātu, ka neapdomīgi novietoti auto var aizšķērsot ceļu glābējiem. „Ļoti daudz mašīnu, un stāvvietu maz. Te uzlika jaunas zīmes, – stāvēšana ir aizliegta, šī daļa visa atbrīvojās. Agrāk te bija, sākot no krustojuma, mašīnas novietotas,” pastāstīja VUGD Rēzeknes daļas komandieris Viktors Ščavinskis.

Vietā, kur glābējiem bieži ir problēmas ar izbraukšanu un piekļūšanu, viena otrai blakus ir gan piecstāvu, gan arī deviņstāvu mājas. Tā ir blīvi apdzīvota teritorija. Tiem auto, kas traucē dienestu darbu, Ščavinskis uz mašīnas vējstikla atstāj informāciju, ka šādi auto novietot nedrīkst.  Lai gan ir jau pāri astoņiem vakarā, automašīnu skaits māju pagalmos būs vēl lielāks.  

VUGD un policijas reids daudzdzīvokļu māju iekšpagalmos Rēzeknē, 2021.gada septembris.

„Pēc divām, trim stundām situācija būs savādāka, jo te jau visas vietas ir aizņemtas. Un cilvēks, atbraucot vēlāk, var novietot mašīnu tur, kur ir vieta. Un bija gadījumi, kad mēs te nevarējām izbraukt, vajadzēja apkārt braukt. Re, kur vēl viens piemērs, šī mašīna mums traucē,” rādīja Ščavinskis.

Automašīnas tiek novietotas gan tā, ka kravas mašīna nevar izgriezties, gan arī pilnībā nobloķējot braukšanas ceļu. „Prioritāte ir nolikt savu mašīnu pēc iespējas tuvāk, un viņš pat nedomā, kā pārējie brauks, kā piebrauks, galvenais, ka viņam ir ērti. Viņš noliek savu auto, un viņam galva nesāp vairs. Jā, ar vieglo es varu izbraukt, bet ar kravas nekā. Un, ja mēs brauksim pa zaļo zonu, atkal nepatikšanas pēc tam ar iedzīvotājiem sākas, viņi raksta sūdzības vai arī mēs varam sabojāt savu tehniku.

Mums bija tādi gadījumi, kad mēs nevarējām piebraukt pa ceļu, mēs izmantojām kādu citu iespēju, piemēram, pa zāli. Un cilvēki rakstīja sūdzības,

lai mēs par savu naudu, saviem spēkiem atremontējam, sakārtojam, kā pienākas,” pastāstīja Ščavinskis.

Brauktuves brīvajai daļai jābūt ne šaurākai par trīs metriem. Ja starp stāvošām automašīnām attālums ir mazāks, ugunsdzēsēju transports izbraukt nevar. Nākamais reids pa daudzdzīvokļu māju pagalmiem Rēzeknē plānots pēc dažiem mēnešiem, lai atkārtoti vērtētu situāciju. „Tas ir sākums. Tas ir visvienkāršākais variants, kā pievērst iedzīvotāju uzmanību, ka viņi dara kaut ko nepareizi. Pēc tam citi risinājumi, kuri prasa finansējumus,” skaidroja VUGD pārstāvis.

Tāpat reidā ir apzinātas vietas, kur ir nepieciešams uzlikt ceļa zīmes “Stāvēt aizliegts”.

Māju apsaimniekotājiem tiks sniegtas arī rekomendācijas, kas pagalmos jādara, lai pie mājām nepieciešamības gadījumā varētu piebraukt operatīvo dienestu transports. Ja situācija iekšpagalmos nemainīsies, autovadītājiem jārēķinās arī ar sodiem.

„Ja tās rekomendējošās zīmes nebūs izpildītas, tad attiecīgi būs piemēroti sodi, jo faktiski viņi pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus. Par to var sodīt uzreiz. 30–40 eiro atkarībā no tās vietas, kur novieto. To policija jau piemēro,” pastāstīja Rēzeknes pilsētas domes Administratīvās inspekcijas vadītājs Pāvels Savickis.

Par pagalmu sakārtošanu grūti vienoties

Kādā daudzdzīvokļu mājas pagalmā Rēzeknē ap astoņiem vakarā brīvu vietu tikpat kā nav. Tuvējās mājas iedzīvotājas Latvijas Radio pastāstīja, ka dažkārt novieto savu mašīnu ielas pusē, jo citkārt pagalmu pat ar vieglo auto grūti izbraukt. Vēlākā vakara stundā auto esot vēl vairāk. Rēzeknietes norādīja, ka esot solīts pagalmu labiekārtot, vien pagaidām neziņā, vai uzsākta projektēšana. 

Jau citā Rēzeknes daudzdzīvokļu māju iekšpagalmā, kur arī mašīnas izvietotas ļoti blīvi, arī ir problēma ar stāvvietu trūkumu. Iedzīvotāji bieži vien novieto auto blakus esošajās ielās, ja vien ir vieta.

Šīs mājas iedzīvotāji meklējuši risinājumus, bet nespēja vienoties: “Bija parakstu vākšana. Šī zaļā zona ir pilsētas īpašums, bija piedāvājums izīrēt to un izveidot šeit stāvlaukumu. Mūsu mājā ir daudz pensionāru, kuri bija pret, jo ziemā ir apkure, gāze. Mums pietrūka vienas balss.”

Vēl kāds iekšpagalms jau citā Rēzeknes mikrorajonā. Tur pagalms sakārtots, taču visiem stāvvietu nepietiek. Trūkst mājai piederošās zemes, lai būvētu lielāku stāvlaukumu. Trūkstot arī bērnu rotaļu laukuma. 

Pagalmu labiekārtošana un jaunu stāvvietu izbūve varētu būt labākais risinājums, gan lai atvieglotu pašu iedzīvotāju dzīvi, gan arī lai neradītu sarežģījumus operatīvo transportu darbam. Tomēr tas nav tik vienkārši. Tās ir papildu izmaksas, ne vienmēr iedzīvotāji var vienoties savā starpā, kas ir primāri, piemēram, remontēt jumtu, balkonus, izbūvēt bērnu rotaļu laukumu vai izbūvēt stāvlaukumu. Visam un uzreiz nauda reti kuram būs. 

Vietvaras atbalsts pagalmu sakārtošanai

Rēzeknē jau septiņus gadus iedzīvotāji var saņemt pašvaldības līdzfinansējumu 75% apmērā servitūta ceļa sakārtošanai un 50% apmērā pagalmu labiekārtošanai, tostarp autostāvvietu izbūvei. Tiesa, aktīvāki iedzīvotāji kļuvuši vien pēdējos gados.

“Nosacīti pilsētā ir vairāk nekā 200 pagalmu. Kopš 2014. gada 90 ir sakārtoti.

Kopējā summa, kas piešķirta no domes, ir vairāk nekā viens miljons. Protams, gribētos, ka tendence ir nedaudz labāka. To mēs nevaram ietekmēt, jo iedzīvotāji paši izvēlas, kādiem mērķiem tērēs mājas uzkrājuma fondu. Ja skatās uz iedzīvotāju iesaisti, tad tā palielinās. 2014. gadā, kad uzsākta šī programma, mums bija viens pretendents, nākamajā trīs, tagad ap desmit gada griezumā. Vienkārši cilvēki skatās viens uz otru un grib to pašu, kas ir kaimiņam,” pastāstīja Rēzeknes domes priekšsēdētāja vietnieks pilsētas attīstības un investīciju jautājumos Aleksejs Stecs.

Viena lieta ir pašu iedzīvotāju iniciatīva. Bet to, vai ieceres izdodas realizēt, nosaka arī citi faktori, piemēram, vai daudzdzīvokļu mājai maz ir piegulošā teritorija, ko var izmantot stāvvietu izbūvei. 

Kā sarunā ar Latvijas Radio pastāstīja Rēzeknes pašvaldības namu apsaimniekošanas uzņēmuma “Rēzeknes namsaimnieks” valdes priekšsēdētājs Pēteris Dzalbe, Rēzeknē izdevīgākā situācijā varētu būt Ziemeļu rajons, kur pie mājām ir piesaistīti lieli zemes gabali. Piemēram, pie vienas no mājām izveidota 1000 kvadrātmetru liela stāvvieta, un tur var novietot aptuveni 50 automašīnas, kas ir pietiekoši gan šai mājai, gan arī pāris mašīnas var nolikt kaimiņi no blakus mājas. Bet, ja paskatās uz pilsētas centru, tad piemēram, Kr.Valdemāra ielā deviņstāvu mājās, kur ir 72 dzīvokļi, maksimums, ko var uzbūvēt, ir 20 stāvvietas. 

“Šobrīd ir sakārtoti 15–20% no iekšpagalmiem. 35–40% nevajag kārtot, jo viņiem bijušas iespējas un viņi būvēti pēc normatīviem, kur ir pietiekošs servitūta ceļš un ir pietiekošs piebraucamais ceļš. Un, protams, paliek kādi 40%, kur mēs aktīvi strādājam ar iedzīvotājiem, lai varētu virzīties uz priekšu. Uz 6. septembri ir 10 mājas rindā, kuras gaida pašvaldības līdzfinansējumu. Pagājušajā nedēļā mēs pabeidzām sakārtot piecus iekšpagalmus ar piecām servitūta teritorijām, kuras jau tiešām kļūst drošas gan operatīvajiem dienestiem, gan arī mūsu apsaimniekošanas operatīvajiem dienestiem. Un vēl 10 pagalmi ir gaidīšanas rindā, un šobrīd ir divi aspekti, kas traucē,” pastāstīja Dzalbe.

Izmaksas un pašvaldības autostāvvietas

Tāpat viens no noteicošajiem faktoriem ir tas, cik daudz darbi izmaksās. Uz to norādīja arī namu apsaimniekotājs: “Pirmais – valsts ir iepludinājusi milzīgas naudas ceļu sakārtošanā. Un lielie ceļu uzņēmumi ir aizgājuši tērēt un pelnīt naudu uz valsts autoceļiem. Viņiem nav interesanti iekšpagalmi. Un otrs aspekts –

ja viņi piedāvā cenu iekšpagalmiem, tad piedāvā tieši tādu pašu cenu kā valsts ceļiem. Un tas nozīmē, ka iedzīvotāji nav spējīgi pavilkt tik augstu cenu.

Un mums šobrīd ir atteikušies četri pagalmi no šī gada piedāvātajām cenām. Gaidīšot nākošo iepirkumu, gaidīšot nākošo gadu, varētu būt, ka samazināsies cenas tieši iekšpagalmu remontiem. Tad iedzīvotāji pieņems lēmumu.”

Kā vēl vienu risinājumu Rēzeknes pašvaldības namu apsaimniekošanas uzņēmuma “Rēzeknes namsaimnieks” vadītājs redz pašvaldības izbūvētus publiskus stāvlaukumus: “Ja pašvaldība atrastu līdzfinansējumu vai kādu Eiropas Savienības struktūrfondu projektu degradētās teritorijas sakārtošanai un tur izveidotu publisku stāvlaukumu. Šobrīd sociālekonomiskā situācija Latgales reģionā nav tik labvēlīga, lai varētu izmantot un veidot maksas stāvvietas.''

Taču pašvaldībai plānu par atsevišķu stāvlaukumu izbūvi nav, atzina Rēzeknes domes priekšsēdētāja vietnieks pilsētas attīstības un investīciju jautājumos Aleksejs Stecs.

Rēzeknes gadījumā, kā atzīst operatīvie dienesti, pašvaldība un arī paši iedzīvotāji, iekšpagalmu sakārtošana ir efektīvākais veids, kā atvieglot darbu operatīvajiem dienestiem un padarīt cilvēku ikdienu ērtāku. Lai atvieglotu finansiālo slogu daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem, Rēzeknē ir pieejams līdzfinansējums pagalmu labiekārtošanai. Bet kopš pagājušās nedēļas attīstības finanšu institūcijā "Altum" Latvijas iedzīvotājiem pieejams aizdevums, kas paredzēts dažādu ēkas un koplietošanas teritorijas labiekārtošanai, arī autostāvvietu izbūvei. Vienai mājai pieejamais aizdevums ir līdz 400 000 eiro. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt