Ingas Sapožņikovas-Pētersones meita mācās Raunas vidusskolas 8. klasē. Teju ik dienu mammai nākas uzklausīt atvases stāstus par pārdzīvoto skolā – klasesbiedri meiteni apsaukā, apsmej un izstumj. Turklāt emocionālā vardarbība pamazām pāraug fiziskajā.
“Vārdi ir visādi – utainā. Tad ir tā, ka bērns nāk klāt, un visi uzreiz mūk prom. Diezgan nepatīkami. Visādi vārdi ir – idiote, blusainā. Viņa, protams, visus man neteica. Viņa man stāstīja, ka ir draudēšana, mešana ar grāmatām, ar krēslu draud iemest. Nu, jā, baisi,” atklāja Inga.
Tagad, kad meita mācās attālināti, Inga pieļauj, ka emocionālā vardarbība turpinās virtuālajā vidē.
Lai gan par šādiem gadījumiem skolas vadība informēta nav, Raunas vidusskolas direktors Edgars Plētiens neizslēdz iespēju, ka kibermobings pastāv. Tāpēc mācību stundas tiešsaistē skolotāji organizē, ņemot vērā konkrētas vadlīnijas.
“Mums ir vienotas klašu grupas. Tur esmu skolotājiem lūdzis nodefinēt savus iekšējās kārtības noteikumus, kas ir. Ja ir tiešsaistē stunda “Zoom” platformās, tad arī esmu lūdzis skolotājiem nodefinēt iekšējās kārtības noteikumus, kā šīs stundas var notikt. Šobrīd pedagogi nav teikuši, ka tiešsaistes stundās pastāv izaicinājumi par šo,” sacīja Plētiens.
Tikmēr sociālās kustības “Neklusē” pārstāvji runā par vairākiem kibermobinga gadījumiem citās Latvijas skolās. Lai tos novērstu, speciālisti izstrādājuši mācību metodoloģiju klases audzināšanas stundām tiešsaistē un īsteno pedagogu un vecāku apmācības.
Tikmēr skolēni par pāridarījumiem var ziņot mobilajā lietotnē “#Neklusē”.
“Pašlaik gan redzam, ka tā aktivitāte no skolēnu puses ir salīdzinoši zema. Ir 60 lejupielādes, un ir uzsāktas dažas sarakstes ar psihologu. Bet kopā ar skolām pašlaik strādājam pie tā, lai skolēnus iedrošinātu vēl vairāk izmantot lietotni,” pastāstīja sociālā projekta #Neklusē līdzdibinātāja Marika Andžāne.
To, cik lielā mērā mobilā lietotne un apmācības palīdzējušas mobinga mazināšanā, speciālisti secinās mācību gada noslēgumā, kad pilotprojektā iesaistītajās skolās veiks atkārtotas aptaujas.