PTAC: «Rīgas namu pārvaldnieks» piemērojis nekorektas soda naudas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), izvērtējot "Rīgas namu pārvaldnieka" (RNP) īstenoto  komercpraksi, konstatējis, ka uzņēmums patērētājiem par kavētu rēķinu apmaksu vienlaikus piemērojusi gan līgumsodu, gan likumiskos nokavējuma procentus, kas ir pretrunā ar Civillikumu un patērētāju tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasībām, informēja PTAC. RNP iesniedzis rakstveida apņemšanos par konstatētā pārkāpuma novēršanu un apņēmies skartajiem patērētājiem veikt pārrēķinu. 

Civillikums paredz, ka līgumsodu par saistību nepienācīgu izpildi vai neizpildīšanu īstā laikā (termiņā) var prasīt tikai tādā apmērā, kādā tas pārsniedz prasīto procentu summu, kas radusies pēc neizpildes iestāšanās brīža. Tas nozīmē, ja nokavējumu procentu summa ir lielāka par līgumsodu, prasīt var tikai procentus, savukārt, ja līgumsods ir lielāks par nokavējuma procentiem, tad līgumsodu var prasīt kā starpību starp līgumsodu un nokavējuma procentiem.

Piemērs: likumiskie nokavējuma % nepārsniedz aprēķināto līgumsodu

Ja pieņem, ka patērētājam aprēķināti likumiskie nokavējuma % 2,01 EUR apmērā un līgumsods (par saistību nepienācīgu izpildi vai neizpildīšanu īstā laikā (termiņā)) 12,60 apmērā EUR un šis līgumsods nepārsniedz 10% no parāda atlikuma, tad pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs papildus likumiskajiem nokavējuma procentiem prasīt līgumsodu 10,59 EUR apmērā (aprēķins: 12,60 – 2,01 =10,59 EUR).

Minētā piemēra gadījumā patērētājam atlīdzināmā zaudējumu summa būtu 2,01 EUR, ja līgumsods nav prasīts kā starpība starp līgumsodu un likumiskajiem nokavējuma procentiem

RNP iesniedza PTAC rakstveida apņemšanos par konstatētā pārkāpuma novēršanu. Rakstveida apņemšanās nozīmē, ka uzņēmums ir labprātīgi atzinis pieļauto pārkāpumu un apņēmusies novērst tā kaitīgās sekas, kā arī turpmāk mainīt savu komercpraksi. 

Komersanta un patērētāju tālākā rīcība

RNP turpmāk ir apņēmusies:

  • piemērot patērētājiem maksājuma kavējuma gadījumā līgumsodu un/vai likumiskos nokavējuma procentus atbilstoši Civillikuma regulējumam par līgumsoda piemērošanu,
  • līdz 2020. gada 31. martam veikt atbilstīgu pārrēķinu gadījumos, kad līgumsods piemērots neatbilstoši un tas nav samaksāts,
  • saņemot patērētāja iesniegumu par pārrēķina veikšanu, veikt atbilstīgu pārrēķinu tajos gadījumos, kad līgumsods piemērots, un tas ir samaksāts. 

PTAC aicina patērētājus, kuriem parāda gadījumā ir ticis piemērots līgumsods un likumiskie procenti un kuri jau ir veikuši minēto maksājumu apmaksu, ja līgumsods piemērots neatbilstoši Civillikuma regulējumam par līgumsoda piemērošanu, vērsties pie RNP ar attiecīgu iesniegumu par pārrēķina veikšanu. Neskaidrību gadījumā aicina patērētājus vispirms sazināties ar RNP.

Saistībā ar valstī izsludināto ārkārtējo situāciju RNP savā mājaslapā informē, ka saviem klientiem par savlaicīgi nesamaksātiem rēķiniem ārkārtējās situācijas laikā nepiemēros nokavējuma procentus, kā arī līgumsodu. Tomēr RNP aicina visus klientus iespēju robežās par pakalpojumiem norēķināties savlaicīgi, lai neveidotos apjomīgi parādi, ko vēlāk būs grūti segt, neraugoties uz faktu, ka nokavējuma procenti un līgumsods netiks piemēroti.

PTAC atgādina, ka laika posmā no 2020. gada 1. aprīļa līdz 2020. gada 1. septembrim nokavējuma procenti par civiltiesiskas saistības izpildīšanas nokavējumu nevar pārsniegt likumiskos procentus (patērētāju līgumu gadījumā – 6% gadā).
 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti