Kultūršoks

Kultūršoks

Kultūršoks

Kultūršoks

Kultūršoks. Sieviete - garīdzniece LELB! Būt vai nebūt

Prognozes: Luteriskās baznīcas sinode pārliecinoši aizliegs sieviešu ordināciju

Tieši pēc divām nedēļām paredzētajā Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas (LELB) sinodē plāno grozīt baznīcas satversmes 133.pantu, kurā pagaidām vēl teikts, ka ordināciju par mācītāju var lūgt ikviens, kurš aicināts un atbilstoši sagatavots. Prognozes liecina, ka sinode pārliecinoši atbalstīs redakciju, kas liegs ordinēt sievietes. 

Šī redakcija stājās spēkā 1988.gadā, taču sieviešu ordinācija Latvijā notika tikai dažus gadus. Kopš 1993.gadā arhibīskapa amatā stājās Jānis Vanags, sievietes par mācītājām neordinē.

Tagad tapis ierosinājums Satversmē noteikt, ka ordināciju var lūgt tikai vīriešu kārtai piederīgais.

Tas ierosināts, lai nostiprinātu to kā  baznīcas pozīciju, ja mainās arhibīskapi, “lai šī pieeja paliktu tāda”, skaidroja Liepājas diecēzes bīskaps Pāvils Brūvers. “Vairums mūsu mācītāju uzskata, ka tas ir saskaņā ar svētajiem rakstiem,” viņš sacīja.

Prognozes liecina, ka balsojums par sieviešu ordinācijas aizliegumu būs pārliecinošs, tā varētu nobalsot pat 75 procenti sinodāļu, jo vairāk nekā divdesmit Jāņa Vanaga valdīšanas gados ir izaugusi jauna, arhibīskapam uzticīga mācītāju paaudze.

Rīgas Lutera draudzes mācītājam Kasparam Simanovičam gan tas šķiet absurdi, jo “vairākums noteiks, kam tagad ir patiesība”.

Kaut arī Latvijas luteriskajā baznīcā tiek veicināta viedokļu konsolidācija, tieši atšķirīgie uzskati sieviešu ordinācijas jautājumā īpaši izgaismo pretrunas baznīcas iekšienē.

Piemēram, Liepājas mācītājs Mārtiņš Urdze pat paziņojis, ka atstās amatu, ja sinode nobalsos par sieviešu ordinācijas aizliegumu. Urdze ir arī vienīgais LELB mācītājs, kurš kopā ar Teoloģijas fakultātes, Luterāņu sieviešu teologu apvienības  un Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas ārpus Latvijas pārstāvjiem parakstījis aicinājumu LELB šādus sasteigtus un neizdiskutētus grozījumus satversmē neveikt. 

Sieviešu ordinācijas piekritēji norāda, ka Pasaules Luterāņu federācija, kurā līdz ar 97 citu valstu baznīcām ietilpst arī LELB, vairāku desmitgažu garumā diskusijās ir vienojusies, ka sievietes ir ordinējamas par mācītājām tāpat kā vīrieši. Sievietes ordinē 77 procentos federācijā pārstāvēto baznīcu, tāpēc Latvijā iecerētais aizliegums satraucis arī šīs organizācijas vadītājus, kas pat viesojušies Rīgā.

“Man bija neērti, jo attieksme pret šiem cilvēkiem bija klaji negatīva, augstprātīga. Tas saistīts ar pašapziņu – mēs jūtamies nevērtīgi, margināli, mazi. Tagad lielie vīri mūs lūdzas. Mums ir iespējams viņus vienkārši pasūtīt. Tas uzreiz ceļ pašapziņu,” sprieda Simanovičs.  

Iļģuciema cietuma kapelāne Rudīte Losāne strādā cietuma administrācijas dotu darbu. Taču luteriskajā baznīcā, pie kuras viņa pieder, karjeras griesti sievietei ir – evaņģēliste. Tikai dažas sievietes Latvijā kalpo kā mācītāja pienākumu izpildītājas, saņemot ievērojami zemāku atalgojumu nekā mācītāji vīrieši.

“Mēs it kā varam kalpot, bet mēs nevaram darīt visu to, ko dara mācītājs. Mums nav arī tā sociālā atbalsta, kas ir mācītājiem. Mēs tiekam padarītas par otršķirīgiem cilvēkiem,” raidījumam atzina Losāne. Viņasprāt, tā ir diskriminējošā attieksme.  

Brūvers gan uzskata, ka tas nav cilvēktiesību jautājums, bet aicinājuma jautājums. “Es būtu priecīgs, ja varētu ļaut viņas ordinēt, ja tā nebūtu svētajos rakstos rakstīts.  Un sievietes, kas pieņem svētos rakstus, arī nelaužas šajā amatā,” uzskata Brūvers. 

Pretējie viedokļi sieviešu ordinācijas jautājumā rodas, atšķirīgi interpretējot Bībelē teikto.  

Simanovičs norāda, ka “nav nevienas svēto rakstu vietas, kura tiešā veidā atļauta vai aizliegta sieviešu ordinācija, tas ir interpretācijas jautājums”.

Brūvers gan min piemēru, ka apustulis Pāvils raksta, “ka bīskapu izraugot, tam jābūt nevainojamam vienas sievas vīram, nepārprotami tas ir pateikts”. 

Viņš arī klāsta, ka Pasaules Luterāņu federācija ordinē sievietes, bet “tas īsti mums nav arguments, jo mēs paliekam, ka svētie raksti ir dieva inspirēti, un mums jābūt paklausīgiem tiem”.

Losāne gan domā, ka “tā ir ļoti liela augstprātība atzīt sevi par vienīgiem patiesiem un uz tā pamata pat nediskutēt ar otru pusi”.  

Baznīcā kalpojošās sievietes, uz kurām tieši attieksies grozījumi satversmē, gadiem nav saņēmušas nekādu atbildi uz savām vēstulēm baznīcas vadītājiem.  Arī šonedēļ Teoloģijas fakultātē rīkoto diskusiju par sieviešu ordināciju apmeklēja tikai divi LELB piederošie, liberāli noskaņotie mācītāji.

Sieviešu ordinācijas aizliegumam būs nopietnas sekas. Pirmkārt, tās vēl vairāk diskriminēs tās nedaudzās sievietes, kas pilda mācītāju amata pienākumus. Otrkārt, grozījumi satversmē automātiski ārpus baznīcas likuma padarīs ikvienu, kas sieviešu ordināciju turpinās atbalstīt un paudīs LELB pretēju viedokli.

Latvijas Universitātes Teoloģijas fakultātes dekāne Dace Balode uzskata, ka aizliegums dos leģitīmu pamatu diskriminācijai.

Losāne gan cer uz labāko un tic “šis laiks kā ļauns murgs reiz beigsies, un tas man dod spēku pastāvēt par sieviešu ordināciju ar ārkārtīgu mieru sirdī un paļāvību, ka es eju to ceļu, ko kādreiz aiz manis citas sievietes ies ļoti brīvi”.  

Savukārt mācītājs Kaspars Simanovičs brīdina, ka sieviešu ordinācijas aizliegumam ir plašāks konteksts.

11 komentāri
Hahaha
Pēc pārliecinoša balsojuma Sinodē pret sieviešu ordināciju LV lielākās luterāņu draudzes bagātnieku trio Simanovičs, Paičs un Rozentāls dabūs no Vanaga vilka pasi. Vanags ir atriebīgs!
Kaspars Leikards Leikards
Laikmeta gars plosas Lutera draudzes macitaju pratos. Es pilnigi esmu pret sieviesu ordinaciju, bet man nav nekas preti tam ka sievietem ir daudz jomu baznica kur kalpot. Reiz jautaju sievietei vai rakstos ir saskatams apliecinajums tam ka vina var but ordineta macitaja. Teologisku argumentu nebija, tikai mistisks gars to vinai sirdi sakot. To vinai Sv.Gars sakot... Bet Sv.Gars nekad nebus pretruna ar Bibele sacito.
Kurlandkessel
No cilvēka, kura dokumentus atrada avarējušā VDK volgā nekā cita kā Latvijas valsts reputāciju graujošu ar nevarēja sagaidīt. Ja atceramies pārsteidzoši identiskos Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas arhibīskapa Kārļa Gailīša un Krievijas pareizticīgo baznīcas patriarha Aleksijs II nāves apstākļus, 1992 un 2008. gadā rodas zināmas paralēles. Krievijas čekistu vara vajadzīgā brīdī nomainīja Igaunijā dzimušo rietumnieciski noskaņoto Pareizticīgo galvu uz absolūtu "Kremļa marioneti", kas notika Latvijā tālajā 1992. gadā?
Voldemārs
Vai šinī ziņā nav tās pašas metodes izmantotas, kas Putina propagandā, kur operē ar puspatiesībām un tendenciozi izklāstītiem faktiem? Kurš tad slēdz ārā sieviešu ordinācijas atbalstītājus? Pat ļ.cien. R.Losānes kundze nav izslēgta. Dīvaini, ka cilvēki ar teoloģisku izglītību, t.sk., Teoloģijas fakultātē, nezina, ka "diskriminācija" nav Bībelē atrodams termins, kāpēc tad ar to operē baznīcā? Jā kādam gribas paspēlēties ar "burtu"- vēl vairāk, "diskriminācija" kā doma nav atrodama Bībelē, vismaz ne Bībeles Dieva baušļu/apsolījumu kontekstā. Diskriminācija ir Apgaismības laikmeta ideja, kurai ar kristietību ir visai pakārtots sakars.
Losans
Nu Losane ir saspiedusies, kad teologisku argumentu nav, sak runat par diskriminaciju. Cerams, ka Vanags vinu vienreiz izmetis ara.
nekas
Nekas sevišķs nenotiks,vienkārši neapmierinātie dibinās savu baznīcu,kā tas vienmēr noticis.
ea
Ta nenotiek. Satanisti bez skelsanas nevar iztikt. Vienigais ja vinus izmestu. Re viens jau pateicis ka izstasies, tas labi, bet Rubena bazniceni tikai skels un skels...
?
Kas sekulārajai sabiedrībai daļas par to, kas notiek no valsts šķirtajā baznīcā?
tas
ir tā pat ,kā marku vācējiem teikt,ka jāvāc pudeļu korķi:))))
Garāmejot
Kad pārtrauks barot baznīcu, tad arī viss atrisināsies.
OME
Nepatīk bābas baznīcā, laj strādā palīdz,kā svētā TEREZE .,neviss tēlo vīriešus
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti