Privātais Aviācijas muzejs sācis vākt ziedojumus jaunai mājvietai

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Būt vai nebūt Latvijā Aviācijas muzejam? Šo jautājumu aktualizējuši lidostas “Rīga” attīstības plāni un plānotā “Rail Baltica” stacija, kas savas pašreizējās mājas līdz 31. martam liek pamest privātajam Rīgas aviācijas muzejam. Lidostā norāda, ka ar privātās kolekcijas īpašnieku Viktoru Talpu sarunas par pārcelšanos nesekmīgi ilgst jau gadiem. Līdzšinējos variantus Talpa noraidījis un tagad sācis ziedojumu kampaņu, viņaprāt, labākai mājvietai.

ĪSUMĀ:

  • Plānotā “Rail Baltica” stacija liek pamest mājas privātajam aviācijas muzejam.
  • Muzejs zemi nomā no lidostas, bet līdz 31. martam tā jāpamet.
  • Lidosta muzeju par to brīdināja jau pirms diviem gadiem.
  • Lidosta runāja ar muzeja īpašnieku un Mārupes domi par iespēju veidot modernu Aviācijas muzeju.
  • Muzeja īpašnieks līdz šim priekšlikumiem nepiekrita.
  • Īpašnieks norāda – pārcelšanas variantiem būtu pārāk lielas izmaksas.
  • Tagad viņš vāc ziedojumus  muzeja pārcelšanai; lidosta gatava sarunām līdz pēdējam.
  • Arī Mārupes domes mēģinājumiem iesaistīties īpašnieks nepiekrita.
  • Īpašnieks: Ja muzejs neatbrīvos teritoriju, eksponātus nodos metāllūžņos.
  • Lidostā gan to noliedz, sakot, ka notiks vien piespiedu pārvietošana uz citu vietu.
  • Īpašnieks: Klajā laukā aviotehniku izdemolēs pāris nedēļās.
  • Bet arī citiem piedāvājumiem viņš līdz šim nav piekritis.
  • Satiksmes ministrs: Nozarei būtu jādomā par kopīga aviācijas muzeja izveidi.

“Nu, paskatieties, kā šo varētu pa ielu pārvietot?” Viktors Talpa rāda uz vairāk nekā 40 metru garo tumšzaļo kravas helikopteru Mi-6 ar sarkanu zvaigzni sānā, kas ir viena no izmēros iespaidīgākajām tehnikas vienībām viņa apmēram 40 lidaparātu lielajā kolekcijā.

Privātais Aviācijas muzejs sācis vākt ziedojumus jaunai mājvietai
00:00 / 07:16
Lejuplādēt

Tā jau ilgus gadus atrodas iežogotā teritorijā blakus lidlaukam, pārsimt metru no Rīgas lidostas ēkas. Šo zemi privātais muzejs nomā no lidostas, bet līdz 31. martam tā jāpamet.

Lidosta kolekcijas īpašnieku par to oficiāli informējusi jau pirms diviem gadiem.

“Tas ir saistīts gan ar pašas lidostas attīstības plāniem, gan arī ar “Rail Baltica” dzelzceļa un stacijas izbūvi. Tajā vietā, kur šobrīd atrodas muzejs, ir plānots būvēt jaunu lidmašīnu tehniskās apkopes angāru un daļēji – arī “Rail Baltica” un “Latvijas Gaisa satiksmes” jauno satiksmes vadības torni,” skaidroja lidostas “Rīga” preses pārstāve Laura Kulakova.

Lidosta jau vairākus gadus runājusi gan ar muzeja saimnieku, gan Mārupes domi par iespējamajiem risinājumiem, lai uz privātās kolekcijas bāzes attīstītu modernu Aviācijas muzeju, kāda Latvijā trūkst.

“Bet jāteic atklāti, ka visiem tiem priekšlikumiem, kādi līdz šim ir bijuši izteikti, muzeja īpašnieks nav bijis atsaucīgs,” atzina Kulakova.

Lidosta piedāvājusi palīdzēt pārvietot eksponātus uz sev piederošu zemi otrpus lidlaukam, Skultes pusē. Šim variantam Talpa patiešām nepiekrīt.

“Tur ir klajš lauks, tur nekā nav, nekādu komunikāciju. Jācērt kilometru gara stiga. Lidosta aprēķināja, ka tas viss kopā varētu maksāt kādus 200 tūkstošus eiro. Pārcelšanās, nožogojums, apsardze, elektrība, ūdens, viss...” viņš uzskaitīja.

Talpa dotu priekšroku pārcelties turpat netālu, aiz Latvijas Pasta ēkas, uz kāda privātīpašnieka piedāvātu zemi, taču arī tas maksātu 200 tūkstošus eiro. Tāpēc tagad muzejs atvēris ziedojumu kontu un izplatījis uzsaukumu sociālajā tīklā “Facebook”. Tas gan izdarīts tikai pirms nedēļas, tāpēc pagaidām lielas atsaucības neesot.

“Ja tauta grib, lai mūsu valstī būtu Aviācijas muzejs, lai viņi un viņi bērni te varētu nākt un paskatīties uz aviācijas tehnikas brīnumiem, tad varētu samesties pa vienam eiro, pa diviem, varbūt kāds vairāk, un tā mēs kaut ko varētu savākt... Saprotat? (..) Lidostā jau arī nestrādā muļķi. Ja viņi redzēs, ka mums te ir kaut kāda kustība muzeja saglabāšanas virzienā, varbūt viņi arī piekritīs termiņa pārcelšanai...” sprieda kolekcijas īpašnieks.

Lidostā gan teic, ka visi termiņa pagarinājumi ir izsmelti. Vasarā te sāksies būvdarbi.

“Bet sarunas joprojām turpinās, un mēs ceram, ka līdz 31. martam atradīsim visiem pieņemamu risinājumu,” piebilda Laura Kulakova.

Sarunās jau sesto gadu piedalās arī Mārupes pašvaldība. Viktors Talpa apgalvo, ka pēdējās tikšanās reizē dome Covid-19  grūtību dēļ no sadarbības atteikusies. Domes Attīstības nodaļas vadītāja Ilze Krēmere gan to pilnībā neapstiprina.

“Jā, šī gada Mārupes novada domes budžetā, kas tika apstiprināts pērnā gada nogalē, Aviācijas muzeja attīstībai finansējums nav paredzēts, jo nebija skaidrības arī par to, cik liels tas ir nepieciešams, kādām vajadzībām un kāda ir savstarpējā pušu sadarbība. Bet mēs esam gatavi turpināt meklēt šo sadarbības modeli,” sacīja Krēmere.

Sadarbībai esot arī juridiski šķēršļi – doma veidot kopīgu nodibinājumu ar lidostu un Talpas vadīto biedrību, kam pieder daļa vēsturiskās tehnikas (40% eksponātu pieder biedrībai, 60% – Talpas vadītajai SIA), atdūrusies pret īpašnieka nevēlēšanos piekrist sarunas nosacījumiem.

“Ir aizgājuši gadi, esam mēģinājuši darīt no visām pusēm... Mēs kā pašvaldība esam gatavojuši divus projektus uz divām pārrobežu sadarbības programmām. (..)

Diemžēl šos projektus mums neapstiprināja, bet esam darījuši daudz, lai meklētu šos sadarbības risinājumus,” nopūtās Krēmere.

Kad jautāja Viktoram Talpam, vai viņa paša biedrība mēģinājusi pieteikties kādam fondu finansējumam, viņš papurināja galvu.

Ziedošanas uzsaukumā tagad minēts – ja muzejs neatbrīvos teritoriju, eksponātus nodos metāllūžņos.

Lidostā gan to noliedz, sakot, ka notiks vien piespiedu pārvietošana uz citu vietu, taču Talpa uzskata, ka klajā laukā viņa loloto aviotehniku izdemolēs pāris nedēļās. Bet arī citiem piedāvājumiem viņš līdz šim nav piekritis.

“Interese par muzeju ir liela. Tāda kolekcija uz katra stūra nemētājas. Mums piedāvāja apmēram desmit variantus, bet tie visi ir vismaz desmit kilometru attālumā no Rīgas. Pārvietot šo tehniku tādā attālumā praktiski nav iespējams. Kas attiecas uz Spilvi, tas pilnībā atkrīt. Tur būtu daudz jāmaksā par pārvietošanu, un vēl mēs sabojāsim tehniku. Iedomājieties to helikopteru, kas mums te centrā stāv. Vai to var pārvadāt pa ielām? Domāju, ka ne. Esmu četras reizes pārcēlies un zinu, ko tas nozīmē,” viņš sacīja.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija), kurš savulaik strādāja Rīgas lidostas padomē, uzskata, ka nozarei būtu jādomā par kopīga aviācijas muzeja izveidi, kāds ir gan dzelzceļniekiem, gan ceļiniekiem.

Taču attiecībā uz Talpas kolekciju viņš lielāko problēmu redz tieši īpašnieka negribēšanā sadarboties.

“Un, ja man tā jāskatās, tad mums Latvijā ir diezgan daudzi privāti kolekcionāri, kas kolekcionē dažādas tehnikas vienības. Mums ir gan tanku muzejs, gan tramvaju muzejs, gan Baložu kūdras bānītis – privāta iniciatīva, kur aktīvi cilvēki raksta projektu pieteikumus, saņem finansējumu gan no SIF, gan no Eiropas līdzekļiem, atjauno un aktīvi darbojas. Šis konkrētais kolekcionārs, manuprāt, ir mazliet aizkavējies padomju vēsturē,” secināja nozares ministrs.

Ja tuvākā mēneša pusotra mēneša laikā privātajam Aviācijas muzejam neizdosies savākt naudu kolekcijas pārcelšanai uz noskatīto, bet dārgo privāto zemi, eksponātus uz lidostas piedāvāto zemesgabalu Skultes pusē plāno pārvietot piespiedu kārtā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti