Lai gan visiem šoferiem ir skaidri zināms, ar kādu atļauto ātrumu drīkst braukt, noteikumu ievērošana aizvien klibo. LTV devās kopā ar policistiem netrafarētajā auto reidā. Lai fiksētu ātruma pārsniegšanu, policisti nesen tikuši pie jauniem rokas radariem, ar kuriem iespējams fiksēt arī braucošo auto.
Izmēģinot tos uz Biķernieku ielas, ilgi nav jāgaida līdz pārkāpumu fiksēšanai. Nu steidzīgajam šoferim nākas uzgaidīt, līdz tiek izrakstīts protokols.
Viens no viņiem ir Mārtiņš, kurš gan saka, ka ātruma ierobežojumu bieži nepārkāpj: “Parasti ievēroju, bet šoreiz vairākas tikšanās. Atzīstu. Citiem neiesaku, bet kam negadās!”
Steiga gan nav lēta. Nokavēta gan tikšanās, gan saņemta soda kvīts. Brauciens ar ātrumu 80 kilometri stundā atļauto 50 vietā pārkāpējam izmaksās 80 eiro.
Arī Sergeja Eizenšteina ielā fiksēts viens ātrumpārkāpējs. “Zināju, ka notiek [reids], ar kolēģi skrējāmies,” atzīst kāds autovadītājs. Soda vietā šoferis gan tiek pie brīdinājuma.
Tikmēr Lubānas ielā kādam šoferim steigšanās izmaksā 160 eiro. “Situācija sanāca, ka nācās uzspiest. Apbraucu trakās bedres,” saka pieķertais šoferis. Policijā gan norāda – šādas atrunas nākas dzirdēt bieži.
Kaut reids notiek piekto gadu, tā laikā pārkāpēji tiek pieķerti pat vairāk nekā ikdienā. Ikdienā par ātruma pārsniegšanu sodu saņem vidēji 200 braucēju, bet pērn ātruma kontroles maratonā sodīto skaits pārsniedza sešus simtus.
Nepalīdz arī informēšanas kampaņas. Vēl pirms mēneša Valsts policija stāstīja, ka uz Tīnūžu šosejas tiks izvietoti vidējās ātruma kontroles radari. Kopš 1. aprīļa, kad tie sāka pārkāpumu uzskaiti, sodi izrakstīti 36 pārkāpējiem. Steidzīgākais braucējs zonai cauri traucies ar 129 kilometriem stundā.
Policijas vadība to uzskata par tiesisko nihilismu. “Šādas izpausmes mums pāriet citur – uzņēmējdarbībā. Mēs te varam vilkt paralēles arī ar ceļu satiksmi,” saka policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis.
Policijā uzsver –
iespējams, braucēju disciplīnas palielināšanai jau drīzumā nāksies atteikties no tolerances robežas, kas šobrīd ir 10 kilometru apmērā no atļautā ātruma.
"Mums vajadzētu laikam pārskatīt likumdošanu, lai šo jautājumu mainītu uz to virzienu, kādu vēlamies sasniegt. Lai tanī ceļa posmā, kur ir atļautais ātrums, tas tiktu ievērots, nevis lai mēs katru reizi domātu, ka tos 10 km mēs varam droši likt pa virsu un braukt. Tā ir tā mūsu attieksme un mūsu domāšana, kas ir beidzot jāmaina," norāda Krapsis.