Sadaļas Sadaļas

Plaši kritizē Covid-19 vakcinācijas reklāmas kampaņu

Sabiedrībā un medijos plaši kritizē Veselības ministrijas īstenoto vakcinācijas pret Covid-19 kampaņu. Reklāmas plakātu autoriem pārmet kampaņas līdzību ar vakcinācijas kampaņu ASV, savukārt daļa iedzīvotāju joprojām sagaida padziļinātu informāciju par vakcinēšanos. Veselības ministrija kampaņas efektivitāti vērtēs augusta beigās.

Sabiedrībā un medijos plaši kritizē Covid-19 vakcinācijas kampaņuSintija Ambote

Aizvadītajā nedēļā Veselības ministrija uzsāka vakcinācijas pret Covid-19 reklāmas kampaņu. Tās ir video un audio reklāmas dažādos medijos, kā arī vides reklāmas. Plakāti veidoti nacionālā romantisma stila un stilizētas propagandas sajaukumā, kā arī tajos izmantots vēsturiskais sauklis "Bez cīņas nav uzvaras", kurā vārds cīņa aizvietots ar vārdu “vakcīna”.

Latvijas Radio ielās sastaptie rīdzinieki kampaņu vērtē dažādi, taču lielākoties uzskata par neefektīvu metodi tieši nevakcinētu iedzīvotāju uzrunāšanā. Savukārt rīdzinieks Georgijs ir pārslimojis vīrusu, bet nav vakcinējies un ļoti tieši atbilst kampaņas mērķauditorijai, jo arvien šaubās par potēšanos. No viņa teiktā noprotams, ka pietrūkst skaidrojošas informācijas.

Nacionālā veselības dienesta Vakcinācijas projekta nodaļas pārstāve Inga Vasiļjeva norādīja, ka kampaņas uzdevums ir uzrunāt tos iedzīvotājus, kas šaubās un atliek lēmumu vakcinēties līdz rudenim. Konkrētā mērķauditorija iepriekš arī izpētīta.

“Dodot uzdevumu reklāmas aģentūrai, diezgan cītīgi skatījāmies un analizējām gan SKDS, gan “Latvijas faktu” pētījumu. Tāpat iedodot potenciālās auditorijas profilu – izglītības līmenis, ienākumu līmenis, fokusējoties gan uz mazākumtautību auditoriju, gan Latgales auditoriju. Šobrīd dots diezgan sašaurināts uzdevums,” skaidroja Vasiļjeva.

Kampaņas radošo risinājumu par teju 70 tūkstošiem eiro izstrādājusi ”Nord DDB Riga” komanda. Vakcinācijas kampaņas vizuālajos materiālos redzama atsauce uz Otrā pasaules kara laikā Hovarda Millera ASV radīto plakātu “We can do it” ar tajā attēloto sievieti, kas, atrotot piedurkni, atrāda pleca muskuli. Tas pats plakāts vizuāli līdzīgi citēts jau pavasarī arī ASV veidotā vakcinācijas kampaņā. Reklāmu līdzība šonedēļ apspriesta arī Latvijas mediju telpā.

“Nord DDB Riga” direktors Andris Rubīns noliedz plaģiāta iespējamību un ir pārliecināts, ka kampaņa pilda ministrijas pasūtīto uzdevumu: “Centrā ir iedrošinājums. Centrā ir cilvēks ar plecu, kurā nepieciešams ievadīt vakcīnu, lai mēs visi kopā varam atgriezties pie normālas ikdienas. Šādas kampaņas ir ASV, Vācijā, Āzijā, Tuvajos Austrumos. Esmu apkopojis veselu kolekciju šajās dienās, interesējoties, kā vēl pasaule šo dara. Ļoti daudzi ir atsaukušies uz šo vēsturisko plakātu, kas acīmredzot ir jau daļa no popkultūras.”

Arī Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa minētajā kampaņā kādus pārkāpumus nesaskatīja: “Atrotītā piedurkne un plecs būtībā kļuvis jau par kampaņas globālo simbolu. Jo skaidrs, ka vakcinēšana tiek izdarīta tieši tajā vietā. Un ir ļoti daudz piemēru, kur plecs izmantots šajā kontekstā. Es nesaredzu, ka šeit būtu kaut kas kopēts vai pārkāpts.”

Veselības ministrijas pārstāvis Oskars Šneiders norādīja, ka kampaņas izveidei veikts iepirkums. Tajā izvēlēti divi saimnieciski izdevīgākie piedāvājumi no reklāmas aģentūrām “Guilty” un “Nord DDB Riga”, ar kuriem noslēgta vispārīga vienošanās par kopējo summu līdz 300 tūkstošiem eiro.

Tāpat publiskajā telpā izskanējis pārmetums, ka vakcinācijas pret Covid-19 aicinājuma kampaņu veido aģentūra, kurā pirms daudziem gadiem strādājis veselības ministrs Daniels Pavļuts (“Attīstībai/Par!”). Te gan ministrija noliedz interešu konflikta iespējamību, jo līgums slēgts pērn laikā, kad Pavļuts vēl nebija ministra amatā.

Vakcinācijas kampaņa turpināsies līdz 22. augustam, un ministrija tās izvērtējumu sola ne ātrāk kā augusta beigās.

KONTEKSTS:

Vakcinācijas pret Covid-19 reklāmas kampaņa sākta laikā, kad ir vērojams būtisks vakcinācijas tempa samazinājums. 

Latvijā izmantošanai reģistrētas četras Covid-19 vakcīnas – "Pfizer/BioNTech", “Moderna”, “Janssen” un “AstraZeneca” vakcīnas. 

Pieteikties vakcīnai pret Covid-19 iespējams vietnē www.manavakcina.lv, pa tālruni 8989, pie sava ģimenes ārsta vai darba devēja. Iecerēts, ka tirdzniecības centros to varēs izdarīt arī bez iepriekšēja pieraksta. Galvenais vakcinācijas mērķis ir pasargāt cilvēku no smagas saslimšanas ar Covid-19 un nāves.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt