Šodien vienā no Nodrošinājuma valsts aģentūras (NVA) stāvlaukuma Rīgā izvesti pirmie astoņi uz Latvijas ceļiem, tostarp dzērājšoferiem, konfiscētie auto, kas tiks nodoti Ukrainai. Lai gan visbiežāk "tviterkonvojs" uz Ukrainu ved apvidus auto vai busiņus, visi šodien iegūtie auto ir vieglie. Tas gan neesot šķērslis, jo Ukrainā nepieciešams dažāda tipa transports.
"Fronte jau nav tikai nultā līnija, kur ir džipi vai pikapi, visa apgāde, rotācijas lielā mērā, mediķi, medicīna ir tas, kur der jebkādas mašīnas.
Un to mašīnu Ukrainai joprojām paliek tikai mazāk, neskatoties uz to, cik tās tiek vestas gan no mums, gan no citurienes," stāstīja iniciatīvas "Tviterkonvojs" aizsācējs Reinis Pozņaks.
Kārtība par mašīnu nodošanu – sākumā Valsts ieņēmumu dienests (VID) veido sarakstu ar automašīnām, kas pieejamas.
"Šajos sarakstos iekļauj tos transportlīdzekļus, kas ir piemēroti ceļu satiksmei. Respektīvi, ja transportlīdzeklis ir cietis avārijā, tas ir sasists – protams, tas netiek piedāvāts. Vai attiecīgi, ja transportlīdzeklis ir ļoti vecs un der tikai pārstrādei, teiksim, metāllūžņiem, tad arī tas netiek šajā sarakstā iekļauts," teica VID Finanšu pārvaldes direktora vietniece Ināra Solosteja.
Pēc šī saraksta izveidošanas atbilstošos transportlīdzekļus izvēlas biedrība "Agendum", kas arī segs visus izdevumus. Lai gan šodien vešanai uz Ukrainu paņemtas tikai astoņas mašīnas, to kopumā ir krietni vairāk.
"Šobrīd stāvlaukumos ir aptuveni 100 konfiscētie transportlīdzekļi. Tas, kurus VID nodos "tviterkonvoja" rīcībā, jau ir viņu savstarpējā sadarbība," norādīja NVA Transportlīdzekļu nodaļas vadītāja Laija Dovguško.
Biedrībā "Agendum", kura no valsts puses izvēlēta kā partneris automašīnu nogādāšanā uz Ukrainu, norādīja, ka ar visu lielo skaitu varētu netikt galā.
"Tas tīri visā šajā stāstā ir pats biedējošākais – tieši mašīnu daudzums, ar kurām cilvēki brauc dzērumā. Mēs, tagad runājot, saprotam, ka labi ja procentus 15–20 no visa tā apjoma spēsim kaut kādā veidā uz Ukrainu aizsūtīt," atzina Pozņaks. "Katru mašīnu savest kārtībā un aizsūtīt uz Ukrainu – tas ir vismaz 500–600 eiro. Protams, ka mums resursi ir ierobežoti gan finansiāli, gan arī fiziski, cik mēs spējam apgūt."
Pirms katra mašīnu saraksta nodošanas Ukrainai tas ir jāapstiprina arī valdībai. Astoņu minēto spēkratu likteni Ministru kabinets apstiprināja otrdien, 7. martā.
Nododamās mašīnas ir dažādā tehniskā stāvoklī, bet daļa no tām Ukrainā varētu tikt nogādāta jau šajā nedēļā.