Stāsti

RD un ģimenes nesaprašanās atstāj astoņgadīgu meiteni invalīdi bez bērnudārza un skolas

Stāsti

Igauņiem sava "Gaismas pils" - Tartu atklāj Igaunijas Tautas muzeja jauno ēku

Pirmie soļi dabaszinātnēs jeb kā uzbūvēt laivu no folijas un makaroniem

Pirmie soļi dabaszinātnēs jeb kā uzbūvēt laivu no folijas un makaroniem

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) bērnu un jauniešu universitātē šogad īpaši liela skolēnu interese. Bērnu universitātē jaunieši un bērni apgūst dažādas ar zinātnēm saistītas tēmas gan teorētiski, gan praktiski. Vecāki atzīst, ka vēlas, lai bērni stiprinātu zināšanas tieši eksaktajos priekšmetos, jo zina, ka šajās jomās trūkst darbaspēka.

Projektā piedalās 2. līdz 9. klašu skolēni, kas universitātē pavada brīvo laiku un nodarbībās rod atbildes uz daudzajiem „kāpēc?” jautājumiem.

Pirmajā nodarbībā pirmo, otro un trešo klašu skolniekiem līdzi atnākuši vecāki. Viņi saka, ka ir svarīgi nostiprināt eksakto priekšmetu pamatus, zinot, ka vecākās klasēs jauniešiem nereti ir grūtības ar šīm zinātnēm.

Turklāt pieaugušajiem mājās bieži trūkst interesantu un izsmeļošu atbilžu uz savu bērnu jautājumiem – kur pazuda dinozauri, kā darbojas elektrība, kāpēc ūdens ir šķidrs?

„Man ir dēls, kurš māca mākslas skolā un papildus tam, lai būtu arī kaut kas tāds [tehnisks],” saka kāda no mammām. „Es sagaidu, lai viņu ieinteresētu un lai arī skolā viņam būtu interesanti – ķīmija, fizika. (..) Es gribu, lai viņam būtu interese,” viņa klāsta.

Savukārt kāds tēvs norāda, ka svarīgi, lai bērnam būtu kaut kas cits dzīvē bez pagalmā pavadītā brīvā laika.

Nodarbības vada RTU absolvents Aleksandrs Kalinovskis, kurš stāsta, ka atzīmes šeit netiek liktas un mācības norit līdzīgi kā universitātēs, apskatot zinātnes tēmas, pēc iespējas vairāk darbojoties arī praktiski.

Jaunā semestra praktiskās nodarbības skolēniem būs iespēja pavadīt „Dari pats!” noskaņās, mācoties, kā droši izjaukt un salikt mehānismus, izprast to darbību, atrast bojājumus un tos izlabot.

„Tiek izmantotas datorsimulācijas, rādīti eksperimenti, izmantojam ikdienā pieejamus materiālus un darām kaut ko neparastu – piemēram, no alumīnija folijas darinām laivas. (..) Uzdevums: iedoti makaroni, folija, aukla un [uzdevums] izveidot kaut ko tādu, kam ir pielietojums. Viņi iemācās tehnisko intuīciju – par līdzsvaru, materiālu izturību un konstrukcijām,” saka Kalinovskis.

Kopumā bērnu universitātē ir vairākas grupas bērniem līdz devītajai klasei, bet zinātkārākie ir mazākie skolēni.

Kalinovskis secina, ka interese no vecāku un bērnu puses ir krietni pieaugusi šajā gadā, jo klases ir pārpildītas.

Iespējams, tas saistāms arī ar bieži medijos apspriestajiem skolēnu sliktajiem matemātikas eksāmena rezultātiem un ekspertu norādēm, ka jauniešiem trūkst pamata zināšanu.

„Bērniem ir laba atmiņa un atceras ļoti daudz faktu un terminus, (..) bet nav tik attīstītas spējas spriest,” viņš secinājis.

Nodarbības ir bez maksas un norit Ķīpsalā RTU Dizaina centrā. Šobrīd nodarbībās iesaistās ap 100 bērnu dažādās vecuma grupās un vietas jau ir aizpildītas. Tāpēc nākotnē bērnu universitāti cer paplašināt.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Latvijā
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt