Pirmajā mēnesī par braukšanu vismaz 1,5 promiļu reibumā pie kriminālatbildības saukti un auto atņemti 215 šoferiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Apritējis mēnesis, kopš stājās spēkā likuma grozījumi, kuri paredz kriminālatbildību un auto konfiskāciju dzērājšoferiem reibumā virs 1,5 promilēm, un šajā laikā jau 215 šoferi pieķerti lielā reibumā. Šomēnes autovadītāju reibuma rekords ir 3,81 promile. Līdz ar kriminālprocesu sākšanu arī auto konfiskācija norit raiti. Nodrošinājuma valsts aģentūras auto stāvvietās mašīnas krājas. Aģentūra paredz, ka, iespējams, būs jāmeklē papildu vietas, kur uzglabāt auto. 

Pirmajā mēnesī par braukšanu vismaz 1,5 promiļu reibumā pie kriminālatbildības saukti un auto atņemti 215 šoferiem
00:00 / 07:57
Lejuplādēt

Pirmajos Ziemassvētkos apritēja mēnesis, kopš šoferiem, vadot auto alkohola reibumā virs 1,5 promilēm, nosaka kriminālatbildību un ņem nost spēkratu. Pirmajā mēnesī policija pieķēra 96 šādus šoferus, savukārt 119 personas dzērumā vadīja auto bez tiesībām. 

Pēc pirmā mēneša secinājumus vēl pāragri izdarīt, taču situācija būtiski nav mainījusies, norādīja Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieka vietnieks Arturs Smilga.

"Jāņem vērā, ka ir aptuveni vēl trešdaļa no tā visa skaita, vēl aptuveni kādi 100 gadījumi, kur ir uzsāktas administratīvās lietas, kur transportlīdzeklis vadīts alkohola reibumā. Tā vidējā statistika mēnesī ir kādi 300 pieķerti dzērājšoferi. Izskatās tā – joprojām viss ir tikpat slikti, kā ir bijis līdz šim," sacīja Smilga.

Vēl deviņas personas pieķertas aizdomās par narkotisko vielu lietošanu, savukārt 12 cilvēki atteikušies no pārbaudēm, kas nozīmē uzreiz sāktu kriminālprocesu.

Smilga norādīja: "Decembrī mums rekords ir 3,81 promile, bet no likuma viedokļa skatoties, svarīgākais ir tas, ka pārsniedz 1,5 promiles. Jāņem vērā arī tas, ka aptuveni divas trešdaļas no visiem transportlīdzekļu vadītājiem, kur ir konstatēts, ka ir sēdušies pie stūres alkohola reibumā, pārsniedz pusotru promili. Tas jau ir spēcīgs alkohola reibums. 3,81 promile, tad, visticamāk, tikko ir dzerts alkohols vai vairākas dienas dzerts."

Visbiežāk dzērājšoferus lielā reibumā pieķer galvaspilsētā. Tas skaidrojams ar intensīvo satiksmi Rīgā un koncentrētiem likumsargu spēkiem. 

Pēc policijas pieredzes dzērājšoferi ir informēti par jaunajiem likuma grozījumiem un zina, ka transportlīdzekļus konfiscēs, taču neskatoties uz to, viņi tāpat sēžas pie stūres reibumā. 

Nereti to skaidro ar šoferu nesodāmības sajūtu, jo policistu nav tik daudz, lai sodītu visus likuma pārkāpējus.

Smilga sacīja: "Transportlīdzekļu vadīšana reibumā katru mēnesi ir no topa prioritātēm, ja ne galvenā. Pats galvenais mērķis ir novērst šo vadītāju piedalīšanos satiksmē. Uz svētku laiku mēs strādājam pastiprinātā režīmā, iesaistot maksimāli lielu policistu skaitu, tieši kontrolējot satiksmi. Arī mēs paši zinām, ka ir nekomplekts policijā. Mēs to nevaram ietekmēt, bet, neskatoties uz to, mēs spējam pieķerto dzērājšoferu skaitu gadā noturēt virs 3,5 tūkstošiem konstatēto gadījumu."

Latvijas Radio aptaujātie iedzīvotāji Rīgas ielās uzskata, ka likuma grozījumi bija nepieciešami, taču neredz būtisku situācijas uzlabošanos.

Valsts policijas pārstāvis Smilga cer, ka vasarā, iespējams, varētu manīt pirmos jauno grozījumu dotos rezultātus. Šobrīd uz visas valsts fona sodīto skaits ir mazs, taču, kad skaits pieaugs, var cerēt uz pārmaiņām.

Smilga skaidroja: "Tad, kad tā kritiskā masa pieaugs, tad varbūt sāks arī satraukties. Viss atkarīgs no tā, cik ātri šie procesi tiks nosūtīti uz kriminālvajāšanu, cik ātri prokuratūra un tiesa piemēros šos sodus, kad tie stāsies spēkā. Man gribas teikt, ka uz vasaras vidu jau varētu sākt spriest par to, vai likuma grozījumi darbojas vai ne."

Jaunās izmaiņas paredz dzērājšoferus ne vien saukt pie kriminālatbildības, bet arī konfiscēt piederošo auto. Ja transportlīdzeklis nepieder reibušajam šoferim, tad policija meklē mašīnas īpašnieku, kam to nodod. Savukārt no pārkāpēja piedzen naudas summu transportlīdzekļa pilnā vai daļējā vērtībā. Spēkrata vērtību nosaka policija, bet sodu – prokuratūra, vēlāk tiesa.

Smilga stāstīja: "Pirms Ziemassvētkiem bija gadījums, kad transportlīdzekļa vadītājs vadīja kravas transportlīdzekli [reibumā]. Policija transportlīdzekli novērtēja nepilnu simt tūkstošu eiro vērtībā. Skaidrs, ka viņš nekad nevarēs atļauties nomaksāt šo summu. Pieļauju, ka prokuratūra un arī tiesa šajā gadījumā viņam neliks maksāt pilno summu. Transportlīdzeklis šajā gadījumā tika atdots atpakaļ uzņēmuma īpašniekiem, turklāt, ņemot vērā, ka tur bija vēl krava iekšā. Ir gadījumi, kur transportlīdzekļa vadītājs pats ir īpašnieks un turpat uz vietas atvadās no savas mašīnas. Savāc savas mantas, kas vēl ir mašīnā, kuras viņš var paņemt, kas nav daļa no mašīnas. Skaidrs, ka stūri vai kaut kādu akumulatoru no mašīnas nedrīkstēs ņemt."

Smilga stāstīja, ka šādas situācijas ir bijušas, kad šoferis, izgulējis dzērumu, iet pieprasīt noņemt no sava spēkrata jaunās riepas un citas auto detaļas, kuras, protams, neatdod.

Spēkratu evakuē, un tas glabājas Nodrošinājuma valsts aģentūras stāvvietās. Kopš stājušās spēkā izmaiņas likumā, līdz 27. decembrim automašīnu skaits stāvvietās krietni pieaudzis, norādīja aģentūras Izņemto lietu un resursu pārvaldības departamenta Resursu pārvaldes vadītājs Jānis Nebars.

"Faktiski izņemto transportlīdzekļu skaits ir pieaudzis aptuveni divas reizes. 2021. gada šajā periodā tie bija 84 transportlīdzekļi, kas bija administratīvā pārkāpuma un krimināllietās kopā, bet 2022. gada šajā pašā periodā tie jau ir 159 transportlīdzekļi, ko aģentūra ir pārņēmusi un uzglabā," paskaidroja Nebars.

Statistikā atsevišķi neizdala, cik auto izņemti, ja pie stūres sēdies šoferis lielā reibumā.

Tam, ka stāvvietās būs vairāk auto, aģentūra bija gatava.

Nebars norādīja: "Uz šo brīdi aģentūras pārraudzībā un glabāšanā ir vairāk nekā 600 transportlīdzekļi. Kapacitāte, kurai mēs šobrīd esam gatavi, ir vēl papildu 250, tātad kopā līdz 850 transportlīdzekļiem."

Tāpēc, iespējams, aģentūrai nāksies meklēt papildu vietas, kur glabāt konfiscētos auto.

Taču pieaug ne tikai izņemto mašīnu skaits, bet gan arī glabāšanas ilgums. Administratīvā pārkāpuma gadījumā mašīnas glabājas vidēji divas nedēļas, bet pēc krimināllietas ierosināšanas tas vidēji varētu būt mēnesis, pusotrs. Kas nozīmē, ka stāvlaukumos auto nomaiņa nenotiks tik ātri. Mašīnas uzkrāsies.

Pārkāpējam par auto glabāšanu dienā jāmaksā 2,13 eiro, kā arī par evakuācijas izdevumiem, kas atkarīgi no transportējamās vietas. Izmaksas var būt no vairākiem desmitiem eiro līdz pat vairākiem simtiem eiro.
Nodrošinājuma valsts aģentūrā paredz, ka janvārī varētu palielināties izmaksas par auto glabāšanu.

Iepriekš Tieslietu ministrija prognozēja, ka gadā vidēji varētu tikt konfiscēti 2500 auto vai piedzīta to vērtība.

KONTEKSTS:

Kopš 25. novembra atbilstoši grozījumiem Krimināllikumā un saistītiem grozījumiem Ceļu satiksmes likumā par automašīnas vadīšanu, ja izelpotā gaisa pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, ir paredzēta kriminālatbildība

Par minēto likumpārkāpumu personai, kura vadījusi transportlīdzekli reibumā, tiks konfiscēts viņai piederošais transportlīdzeklis un paredzēts sods ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti