Pieraksts vai dzīvā rinda – klientu apkalpošanu valsts pārvaldē aicina organizēt atbilstoši iestādes funkcijām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Vairākās valsts pārvaldes iestādēs klientu apkalpošana notiek vēl aizvien pēc iepriekšējā pieraksta. Dažas no Latvijas Radio uzrunātajām iestādēm atklāja, ka kovida pandēmijas laikā ieviesto kārtību mainīt negrasās, bet ir arī tādas iestādes, kas iepriekšējā pieraksta kārtību tuvākajā laikā mainīs uz pirmspandēmijas – dzīvās rindas – sistēmu. Tikmēr Valsts kanceleja turpmāk saredz, ka valsts pārvaldē katras iestādes vadītājs darbu organizē atbilstoši iestādes funkcijām.

Pieraksts vai dzīvā rinda – klientu apkalpošanu valsts pārvaldē aicina organizēt atbilstoši iestādes funkcijām
00:00 / 04:24
Lejuplādēt

Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldē (PMLP) klientiem pakalpojumus sniedz pēc iepriekšējā pieraksta, bet pavisam drīz tas mainīsies, jo no maija vidus iestāde sāks strādāt kā pirms kovida pandēmijas un pakalpojumus sniegs rindas kārtībā. PMLP pārstāve Madara Puķe atzina, ka atgriezties pie vecās jeb ierastās kārtības spiež lielās apmeklētāju rindas, it īpaši Rīgā un citās lielajās Latvijas pilsētās.

"Iepriekšēju pierakstu Rīgā ir iespējams veikt pēc aptuveni mēneša, pusotra, bet jārēķinās, ka pierakstu laiki tuvākajos mēnešos ir samazināti, jo no 16. maija būs iespēja saņemt PMLP pakalpojumus rindas kārtībā. Mūsu dati liecina, ka 10% no cilvēkiem, kuri veic iepriekšēju pierakstu, – neatnāk. Apkalpošana rindas kārtībā palīdzēs no tā izvairīties. Kopš pandēmijas perioda esam krietni samazinājuši klientu apkalpošanas ilgumu – no 30 līdz 10 minūtēm, līdz ar to mūsu kapacitāte apkalpot klientus ir pieaugusi," norādīja Puķe.

PMLP pārstāve skaidroja, ka patlaban garās pierakstu rindas veidojas vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, personas apliecinošu dokumentu cikliskuma dēļ, jo šogad aprit desmit gadi, kad kuplam skaitam cilvēku dokumenti ir jāmaina. Arī karš Ukrainā radījis papildu slodzi iestādei.

Puķe pastāstīja: "Mēs bez rindas apkalpojam Ukrainas civiliedzīvotājus. Noformējam viņiem ilgtermiņa vīzas. Patlaban Latvijā ir aptuveni 22 tūkstoši Ukrainas civiliedzīvotāji, un viņi visi viesojas mūsu nodaļās, lai noformētu dokumentus. Otrkārt, esam saskārušies ar tādu situāciju, ka bērnu vecāki ļoti aktīvi nāk pie mums un noformē dokumentus ļoti maziem bērniem. 

Dati liecina, ka pērn [2021. gada] martā noformējām piecus tūkstošus personu apliecinošus dokumentus bērniem līdz 15 gadiem. Šogad martā – 25 tūkstošus."

Arī Valsts zemes dienestā patlaban klienti tiek apkalpoti pēc iepriekšēja pieraksta. Iestāde pandēmijas laikā ieviesto kārtību plāno pārskatīt, atzīmēja dienesta pārstāvis Hārdijs Lāns.

"Klientu apkalpošanas centrus atveram pakāpeniski, lai mazinātu klientu un darbinieku veselības riskus. Iespējams, tuvākajās nedēļās šo kārtību, ka klientus pieņemam pēc iepriekšējā pieraksta, varētu mainīt un mēs varētu atgriezties arī pie dzīvās rindas principa," sacīja Lāns.

Valsts ieņēmumu dienests (VID) klientus klātienē pieņem visos apkalpošanas centros, bet iepriekš jāpierakstās. Dienesta pārstāvis Andrejs Vaivars atklāja, ka kovida pandēmijas laikā ieviesto iepriekšējā pieraksta kārtību iestāde mainīt negrasās.

"Rindas ir tāpat kā laikā, kad pakalpojumus sniedzām tikai klātienē rindas kārtībā. Tikai rindas ir virtuālas. Vairs nav tā, ka simtiem cilvēku drūzmētos VID telpās vai stāvētu rindā pie VID ēkām. Šis laiks neatgriezeniski ir pagājis. Cilvēki tagad rindās stāv virtuāli," pauda Vaivars.
Tiesa, nav tā, ka šodien piesaka pakalpojumu un rīt jau to var saņemt. Virtuālās rindas garums dažādos VID klientu pieņemšanas centros atšķiras.

Vaivars paskaidroja: "Piesakoties uz centru Jēkabpilī vai Jelgavā, tas ir dažu dienu jautājums, bet Rīgā dažu mēnešu jautājums. Šobrīd piesakoties vizītē centrā Rīgā, pakalpojumu var saņemt septembrī. Saistībā ar deklarācijām nav tā, ka kaut ko var nokavēt, ka deklarāciju iesniedz nevis šodien, bet pēc pusgada. Tiem, kam deklarācijas nav jāiesniedz obligāti, to var izdarīt trīs gadu laikā."

Arī Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA) klientus pieņem pēc iepriekšējā pieraksta. Iestādes direktora vietniece Ilze Andersone stāstīja, ka garas virtuālās rindas neveidojas.

"Ārpus Rīgas esošos klientu apkalpošanas centrus cilvēki var apmeklēt jau aprīļa pēdējā nedēļā vai maija pirmajās dienās. Jā, protams, Rīgā jāgaida ilgāk – maija vidus. Vienā centrā arī jūnija sākums. Dzīvās rindas nav bijušas jau divus gadus, un cilvēki ir pieraduši izmantot e-pakalpojumus," atzina Andersone. 

Klātienē pierakstās tikai tie cilvēki, kuriem jāiesniedz papildu dokumenti, piemēram, kas apliecina darba stāžu.

Valsts kanceleja: Valsts pārvaldē katra iestāde pati var izvērtēt, kā organizēt klientu apkalpošanu 

Valsts kanceleja: Valsts pārvaldē katra iestāde pati var izvērtēt, kā organizēt klientu apkalpošanu 
00:00 / 01:10
Lejuplādēt

Valsts kanceleja turpmāk saredz, ka valsts pārvaldē katras iestādes vadītājs darbu organizē atbilstoši iestādes funkcijām. Praktiski tas nozīmē, ka vairs nebūs visiem vienotu nosacījumu, kā strādāt – attālināti vai klātienē. Tāpat katra iestāde pati var izvērtēt, kā organizēt klientu apkalpošanu, uzsvēra Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta vadītāja Ilze Pavlova.

"Tāpēc šī ir iespēja iestādēm pašām veidot savu darba organizāciju atbilstoši darbības specifikai, klientu vajadzībām un personāla politikai. Klientu apkalpošanas jomā, protams, jāvērtē pakalpojuma raksturs – vai to iespējams saņemt elektroniski vai klātienē. 

Covid-19 pandēmijas laikā kā pozitīvu iezīmi var minēt daudz plašāku e-pakalpojumu izmantošanu, un šo praksi nepieciešams saglabāt arī turpmāk. Protams, attiecībā uz klātienes pakalpojumiem būtu jāsabalansē klientu pieprasījums un iestādes iespējas," norādīja Pavlova.

Valsts kanceleja kopumā aicina valsts iestādes veidot tādu darba kultūru, kurā galvenā nozīme ir paveiktajam darbam un sasniegtajiem rezultātiem, nevis laikam un vietai, kad un kur darbinieks strādā.

Pavlova atzīmēja: "Piebilstot par attālinātā darba nodrošināšanu, arī turpmāk – šāda pieeja ļautu arī veidot vidi, kas ir pievilcīga augsti kvalificētiem darbiniekiem, nodrošinot, ka tiem ir iespēja strādāt no jebkuras vietas Latvijā. Tāpat pastarpināti mēs šādi varētu pozitīvi ietekmēt arī Klimata politikas mērķu sasniegšanu, ja nepārvietojamies transportā katru dienu turp atpakaļ uz darbu un mājām."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti