Panorāma

Kā mainījušies ienākumi un tēriņi ārkārtas situācijā?

Panorāma

Eirovīzija: Eiropa staro!

Pieaugusi iepirkšanās interneta veikalos

Pieaugusi iepirkšanās interneta veikalos

Kaut arī iedzīvotāju skaits, kas nepieciešamos produktus iegādājas interneta vidē, strauji auga vēl pirms ārkārtējās situācijas, pēdējos divos mēnešos iepirkšanās internetā kļuvusi vēl ierastāka. Kā liecina pēc LTV pasūtījuma veiktais SKDS pētījums, vairāk nekā puse iedzīvotāju pavada laiku datorā vai telefonā un piektdaļa respondentu atzīst, ka internetā iepērkas biežāk. Tipisks interneta veikala pircējs Latvijā ir sieviete vecumā no 18 līdz 44 gadiem, ar augstāko izglītību un vidējiem vai augstiem ienākumiem.

Inga, Uģis un viņu meita Elza ir Liepiņu ģimene no Langstiņiem. Šopavasar viņi no dzīvesvietas Rīgā pārcēlušies uz māju Pierīgā, jo meita vairs klātienē neapmeklē skolu, bet vecāki var strādāt no mājām. 
Internetā Inga iepirkās arī pirms krīzes, jo tā var ietaupīt gan laiku, gan naudu. Visbiežāk viņa izvēlējās pirkt preces ārvalstu interneta veikalos.

"Bija priekšstats, ka tā var iegūt kaut kādas lietas, kas varbūt šeit nav. Tā prece ir mazliet savādāka nekā šeit standarta veikalos," atzīst Inga.

Sakarā ar apstākļu maiņu šopavasar, mainījušies arī viņu iepirkšanās paradumi internetā. Lai izvairītos no lielveikalu apmeklēšanas, ģimene sākusi internetā pasūtīt arī pārtikas produktus.

"Tas, kas ir mainījies, mēs pilnībā pārgājām uz pārtikas piegādi caur internetu un es diezgan apzināti nolēmu neieiet pārējos interneta veikalos. Lai ietaupītu naudu. Saklikšķini aplikācijā un tev pieved klāt, kāpēc ne? Kopš marta vidus, kad bija jāpaliek mājās, mēs pārgājām pilnīgi uz pasūtīšanu caur internetu. Piesaistījām klāt vecākus un vecākiem arī sūtījām," skaidro Liepiņi.

Kā atklājusi Liepiņu ģimene, atšķirība pērkot apģērbu, sadzīves vai elektronikas preces un pārtikas produktus ir tā, ka pārtikas produkti diemžēl var bojāties, ja aizkavējas piegāde. Tā notika arī laikā, kad strauji pieauga pārtikas pircēju skaits interneta veikalos.

Arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā pēdējos mēnešos pieaugusi interese par pircēju tiesībām, iepērkoties interneta veikalos, tāpēc svarīgi pirms izvēlēties interneta platformu, kurā tērēt savu naudu, palasīt, vai sociālajos tiklos nav sūdzību par šo vietni. Tas palīdzētu izvairīties no nepatikšanām. 

"Pats svarīgākais pirms kaut kādu pirkumu izdarīšanas internetā, tāpat kā arī citur, īstenībā vajadzētu iepazīties ar to produkta raksturojumu, ar cenu, salīdzināt citās tirdzniecības vietās, lai saprastu, vai tas ir tas, ko jūs vēlaties. Ja tās ir nepārtikas preces, tad lielākoties cilvēkam ir tiesības atteikties 14 dienu laikā, nepaskaidrojot nekādi šo savu lēmumu, un saņemt atpakaļ savu samaksāto naudu. Pārtikas precēm raksturīga tāda lieta, ka piegādā daļēji, bet neatmaksā naudu uzreiz. Pārtikas produktiem būtībā atteikuma tiesības nav, bet tā būtu lieta, ko mēs ieteiktu skatīties uzreiz," skaidro Patērētāju tiesību aizsardzības centra vadītāja Baiba Vītoliņa

Par laimi situācija pamazām uzlabojas un gan pircēji, gan pārdevēji mācās jauno iepirkšanās kultūru. Tomēr patērētāju tiesības tiek aizsargātas tikai tajos gadījumos, kad pārdevējs patiešām ir veikals – fiziska vai juridiska persona, kurai ir tiesības tirgoties.

"Ļoti daudzi cilvēki šobrīd izmanto iespēju iepirkties caur "Facebook", caur draugu grupām un tamlīdzīgām, un īstenībā ir diezgan grūti cilvēkiem saprast, no kā tad viņi īsti pērk. Cilvēki skaita uz dīvainiem kontiem kaut kādām privātpersonām, un tad viņi būtībā atsakās no visām savām patērētāju tiesībām," turpina Vītoliņa.

Joprojām ir iespēja iepirkties arī interneta veikalos ārpus Latvijas. Lai gan marta vidū pircēji bija apmulsuši, un biežākais jautājums, uz ko preču un kravu piegādātajiem nācies atbildēt bijis: Vai jūs strādājiet? Tas laiks ir beidzies. Kā preču piegāde mainījusies pēdējo divu mēnešu laikā stāsta Dairis Dimants, kura uzņēmums uz Latviju piegādā preces no Vācijas un Lielbritānijas interneta veikaliem. 

"Cilvēki izvēlējās vairāk šīs te attālinātās piegādes, bezkontakta piegādes uz adresēm, mazāk nāca pie mums uz biroju, vairāk izvēlējās "Omnivas" pakomātu. Tagad jau cilvēku aktivitāte stipri mainījusies. Viņi paliek drošāki un vairāk nāk uz biroju pakām pakaļ, protams, ievērojot visus sociālās distancēšanās noteikumus. Kravu plūsmas no Eiropas nav traucētas un kravu pārvadājumi notiek kā plānots, jo robežu šķērsošana šobrīd problēmas nesagādā," norāda "ebaypiegade.lv" vadītājs Dairis Dimants.

Piegādājot preces no ārvalstu interneta veikaliem, uzņēmējs ir pamanījis tendenci, kas raksturīga  tad, kad piedzīvojam ekonomiskās svārstības, un cilvēkiem katrs eiro ir no svara.

"Ja cilvēkam paliek mazāk iztikas līdzekļu, mazāks budžets, viņš skatās daudz un dažādus variantus, kādā veidā viņš varētu ietaupīt uz šo te transportēšanu, uz pašas preces cenu. Attiecīgi viņš sakomplektējot kopā šīs te iegādes izmaksas plus transporta izmaksas, iegūst labākas kopējās izmaksas nekā tad, ja preci pirktu uz vietas Latvijā," skaidro Dimants.

Iespējas iepirkties internetā arvien paplašinās, un Liepiņu ģimene no Langstiņiem sev kā jaunumu atklājusi arī iespēju baudīt restorāna ēdienus mājās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti