Pieaugot izmaksām, «Rīgas satiksmei» būs nepieciešama papildu dotācija no pašvaldības vai jādomā par cenas celšanu

Pieaugot dažādām izmaksām, "Rīgas satiksmei" būs nepieciešama papildu dotācija no pašvaldības vai jādomā par cenas celšanu, pirmdien preses konferencē informēja uzņēmuma vadības pārstāvji.

ĪSUMĀ:

  • Biļetes cena "Rīgas satiksmē" nenosedz pašizmaksu; brauciena izmaksas ap 2,5 eiro.
  • Rīgas domē jādomā par papildu dotācijām vai jāceļ cena biļetēm.
  • Uzņēmumam par aizvadīto gadu ir 3 miljoni eiro peļņa.
  • Peļņu izmantos infrastruktūras uzlabošanai.

Biļetes cena nenosedz pašizmaksu

Pagaidām netika nosaukta precīza summa, kas būs nepieciešama uzņēmumam. Preses konferencē izskanēja, ka, iespējams, būtu jādomā par biļešu cenas paaugstināšanu. Pašlaik viena brauciena maksa 1,15 eiro nesedzot pat pusi no patiesajām brauciena izmaksām, kas ir atšķirīgas gan atkarībā no transporta veida, gan no maršruta, degvielas cenas un citiem rādītājiem. Pašlaik viena brauciena izmaksas varētu būt aptuveni 2,5 eiro. Arī šī summa ir aprēķināta pirms straujā degvielas cenu kāpuma.

"Nevaru noliegt, ka par to ir jādomā. Pasažieri, kas šobrīd maksā par vienu braucienu, viņš pat nenosedz pilnu sava brauciena izmaksu.

Pamatā par katru pasažieri pašvaldība piemaksā vismaz pusi," pastāstīja uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa.

Bet biļetes cenas nenosaka "Rīgas satiksme", to dara pasūtītājs – Rīgas dome. Un domei jau ziņots par pašizmaksas kāpumu.

"Ja mēs gribam saglabāt pakalpojumu tādā pašā apjomā, ja izmaksas pieaug, tad, protams, Rīgas dome no savas puses skatīsies, cik var dotēt šo uzņēmumu, lai šo pakalpojumu nodrošinātu," komentēja Rīgas pilsētas izpilddirektors Jānis Lange.

Peļņu izmantos infrastruktūras uzlabošanai

Kā informēja uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Innusa, pagājušajā gadā uzņēmums pārvadājis 72,1 miljonu pasažieru, kas ir aptuveni puse no pasažieru skaita, kas tika pārvadāts pirms Covid-19 pandēmijas.

Uzņēmuma apgrozījums bija 161,1 miljons eiro, bet peļņa aptuveni 3 miljoni eiro. Peļņai galvenais iemesls bijis, ka beidzot izdevies pārņemt elektronisko norēķinu sistēmu savā pārraudzībā. Iepriekš tās uzturēšana maksājusi ap 20 miljoniem eiro, tagad ap 9 miljoniem eiro.

Innusa uzsvēra, ka 2021. gads uzņēmumam bijis vissarežģītākais, vērtējot transporta plūsmas nodrošināšanu, Covid-19 izplatības ierobežošanu u.c. Par to liecinot kaut vai fakts, ka pagājušajā gadā sabiedriskā transporta kursēšanas saraksti mainīti 16 reizes.

Kā preses konferencē norādīja Rīgas pilsētas izpilddirekotrs Lange, "Rīgas satiksme" ir viens no trim uzņēmumiem, kuriem pašvaldība ļāvusi nemaksāt dividendes. Līdz ar to visa uzņēmuma peļņa paliekot tā rīcībā.

"Rīgas satiksme" pagājušā gada peļņu - vairāk nekā trīs miljonus eiro - investēs tur, kur tas patlaban ir visvairāk nepieciešams - galvenokārt trolejbusu un tramvaju infrastruktūras uzturēšanā un atjaunošanā,

intervijā Latvijas Radio pastāstīja Innusa.

Viņa informēja, ka pēdējā laikā Rīgā sasāpējis ir jautājums par tramvaju un trolejbusu kontakttīkliem, kuru kopējais garums ir ap 500 kilometriem. Pērn no tiem atjaunoti 43 kilometri, bet priekšā vēl vairāku gadu darbs, lai pilnībā nomainītu pagājušā gadsimta 60., 70. un 80. gados liktos trolejbusu un tramvaju vadus. 

Darbi sākti, lai zemās grīdas tramvaji varētu kursēt arī 5. un 9. tramvaja līnijā. Pārbūvei gan nepieciešami ap 45 miljoniem eiro. "Tam vajadzētu notikt orientējoši 2024. gadā, tad vajadzētu pa šīm līnijām sākt kursēt jaunajiem tramvajiem," pastāstīja "Rīgas satiksmes" valdes loceklis Gints Zeltiņš.

Pēdējo divu gadu laikā optimizēti maršruti, kā arī ieviests jauns norēķinu veids – koda biļete. Uzņēmums pārtraucis darba attiecības ar aptuveni 400 darbiniekiem. "Kovids ir palīdzējis tik galā ar atsevišķiem šādiem efektivitātes jautājumiem, bet darbinieku skaits ir samazināts gan objektīvi, gan plānveidīgi," stāstīja Innusa. 

Viņa atzina, ka pēdējā laikā ir pieaugušas dažādas izmaksas, tai skaitā dārgāka kļuvusi degviela, kas neapšaubāmi ietekmē arī "Rīgas satiksmes" tēriņus, tomēr esot panākta vienošanās, ka pašvaldība varētu kompensēt pašreizējo degvielas cenu pieaugumu, kas uzņēmumam būtu 3–5 miljoni eiro.

Jautāta, vai tiek pieļauts, ka varētu celt braukšanas maksu, Innusa atbildēja, ka šādu iespēju neizslēdz, tomēr tas nav vienkārši, jo, sadārdzinot biļetes, parasti palielinās arī bezbiļetnieku skaits, tāpēc tas jādara ļoti pārdomāti.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt