Pie veikalu specializētajām kasēm bieži veidojas kopīga rinda

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Lielveikalos pirms vairākiem gadiem uzstādīja specializētās kases, piemēram, vecākiem ar bērniem vai cilvēkiem, kas iegādājas vien piecas preces un kases bezskaidras naudas norēķiniem. Taču ne vienmēr šīs kases izmanto tieši tās pircēju grupas, kam kases paredzētas.

Lielveikali skaidro, ka par uzraudzību, vai cilvēks tiešām pērk vien dažus pirkumus, ja izvēlējies tā saucamo ātro kasi, jāatbild kasierim. Bet cilvēki stāsta, ka nereti, rindās stāvot, rodas konflikti un arī paši kasieri tos nerisina, vispirms apkalpojot, piemēram, vecākus ar bērniem, ja tā ir ģimenēm paredzētā kase. Sūdzības ir, bet, piemēram, sociologi nepatiku pret rindām skaidro vēl ar padomju laiku garajām rindām, kad nopirkt visu, kas nepieciešams, nevarēja. Tomēr tieši šis laiks no cilvēku atmiņas vēl nav izdzēsis lielo nepatiku pret gaidīšanu un kāda palaišanu rindā pirms sevis.

Studente Rūta visbiežāk iepērkas „Rimi” lielveikalos un izmanto ekspreskases, ja jāiegādājas vien dažas preces, bet, ja jāpērk vairumā, norēķinās ar elektronisko maksājumu karti, jo šajās kasēs ierasti garas rindas neveidojoties. Tomēr viņa novērojusi, ka tā saucamajās ātrajās kasēs iepērkas arī cilvēki ar piepildītiem iepirkuma ratiņiem. ''Tas nav forši. Es esmu parastais latvietis, kas klusē un to pacieš,'' atzīst Rūta.

Cilvēku plūsma, kas iepērkas specializētajās kasēs, jāuzrauga kasieriem, iespējamu konfliktu gadījumā cilvēkiem paskaidrojot, kāpēc, piemēram, pirmā jāapkalpo māmiņa vai tētis ar bērnu, stāsta „Rimi” pārstāve Inga Bite:

''Protams, daudz kas ir atkarīgs no pircēja, un mēs arī aicinām viņus būt saprotošiem. To mēs aicinām un atgādinām arī mūsu kasieriem, kuriem ir tas pienākums sekot līdzi pircēju plūsmai, un viņiem ir iespēja pievērst uzmanību šiem pircējiem, kuri varbūt kādos gadījumos šos kritērijus arī pārkāpj.''

Māmiņa Līga gan stāsta, ka kasieri apkalpo visus, kas iestājas garajās rindās, īpaši neskatoties, vai esi ar bērnu vai nē.

''Es personīgi esmu rakstījusi „Rimi” sūdzību par to, ka līda man pa priekšu ne māmiņas, es aizrādīju, un kasiere teica – tieciet paši galā. Tā kā man būtu vēl jāstrīdas ar tiem klientiem. Es rakstīju sūdzību „Rimi”, jā, tas mani neapmierina, bet es parasti cenšos viņas neizmantot, jo tur ir bērniem parocīgi salikts viss kaut kas, ko var paķert, un tas man atkal nav izdevīgi kā māmiņai. Es skatos, kur ir brīvāks,'' skaidro Līga.

Specializētās kases savu lietderību mēdz neattaisnot arī citos lielveikalos. Problēmu iezīmē arī „Maximas” veikalu ķēdes pārstāvis Ivars Svilāns:

''Šajās kasēs cilvēki arī vai nu neapskatās, vai saka – es jau tikai ar saviem dažiem aliņiem ātri iepirkšos un kas tur ļauns būs? Tas ir veikalu kasieru tāds ikdienas darbiņš – atgādināt pircējiem, ka šī ir kase, kas ir domāta ģimenēm un māmiņām.

Būsim atklāti, ir diezgan bezkaunīgi cilvēki, kuri izmanto to kā iespēju, kur varētu [iepirkties] nedaudz ātrāk, bet es domāju, ka šeit tikai veikals viens pats nevar neko izdarīt, tur vajag visai sabiedrībai kopā.''

Rindu dalīšanas mehānisms veidots ar ideju padarīt iepirkšanos patīkamāku un ātrāku, līdzīgi principi jau iepriekš ieviesti ārvalstīs. Taču sabiedrības domāšana mainoties lēnāk, un daļa Latvijā dzīvojošo četrdesmit un piecdesmitgadnieku joprojām atceroties garās rindas, kas veidojušās padomju laikos. Tā konflikta situācijas lielveikalos skaidro Aija Zobena, socioloģe un pasniedzēja Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes Socioloģijas nodaļā.

''Cilvēki jūtas tā kā aizvainoti. Kāpēc man ir jāstāv rindā? Kāpēc ir kaut kādi priviliģētie? Vienkārši ir ļoti grūti pieņemt, ka sabiedrībā cilvēki ir ļoti daudzveidīgi un tas, ka tu nepiederi, tā nav privilēģija, tā ir vienkārši atšķirība. Tas, ka tu nepiederi pie tās kategorijas, nenozīmē, ka tu esi sliktāks, nenovērtēts un vēl kaut kāds citādāks,'' klāsta Zobena.

Uz pieklājības trūkumu un vēlmi konfliktēt gan norādīja vēl vairāki citi Latvijas Radio aptaujātie veikalu apmeklētāji ar bērniem, kas tur novērojuši – cilvēki pie specializētajām kasēm tiek apkalpoti gluži tāpat, kā pie visām pārējām – rindas kārtībā, nevis palaižot pirms sevis vecākus ar bērniem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti