Neesošos pedagogus aizvieto esošie, daudzviet situāciju plāno risināt, uz laiku piesaistot mācībspēkus no netālu esošām izglītības iestādēm.
Rīgā mācību gada priekšvakarā izglītības iestādēs brīvas vairāk nekā 100 vakances.
Tikai divas dienas pirms jaunā mācību gada sākuma Rīgas skolās ļoti trūkst matemātikas skolotāju, arī latviešu valodas un angļu valodas skolotāju, kā arī citos mācību priekšmetos vēl meklē, kas strādās. Un tas liek uzdot jautājumu, vai maz visās skolās, visos mācību priekšmetos stundas varēs sākties.
Rīgas 64. vidusskolā skolotāji iekārto savas darba vietas – klases telpas. Šeit atzina – par laimi, septembrī visas stundas notikšot. Skolas direktora pienākumu izpildītāja Maija Kārkliņa norādīja: “Tas pavisam nenācās viegli. Bija kolēģi, kurus uzrunājām no kaimiņu skolām, lai nāk palīgā. Ir kolēģi, kuriem lūdzām palielināt slodzi vēl klāt pie tām stundām, kas viņiem ir. Ar skolu, man liekas, ir tieši tāpat kā ar Rīgu pašlaik – bail teikt, ka esam gatavi, ka nenogrimst kaut kas.”
Galvaspilsētā kopumā situācija dažādās skolās – krasi atšķirīga.
Ir skolas, kur trūkst vairāku skolotāju, tāpat ir skolas, kurās pa vēl pa vienai brīvai vakancei, un arī tādas kā 64. vidusskola, kur problēmu nebūšot. Tas nozīmē, ka visās skolās situācija nebūs vienāda.
Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Iveta Ratinīka (“Latvijas attīstībai”) skaidroja: “Skolas pēc būtības ir visai nevienlīdzīgas. Tas ir atkarīgs arī no vadības kultūras, vadības spējas piesaistīt un noturēt kolēģus. Ir iespējams mācīt skolēnus dažādos moduļos. Tad jau kooperējoties ir iespējams mācību norisi sadalīt tā, lai notiktu visas stundas. Satraucošāk tas ir, protams, sākumskolā, kur skolotāju nav tik viegli aizvietot.”
Pielāgot mācību stundu plānu skolotāju iespējām ļaujot arī jaunais kompetenču izglītības saturs. Kādu brīdi vairāk mācīt viena veida priekšmetus, pēc tam attiecīgi citus.
Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta dienesta Izglītības pārvaldes priekšnieks Ivars Balamovskis norādīja:
“Tajos priekšmetos, kā latviešu valoda, kur ir liels pedagogu deficīts, ja skola nespēs nodrošināt visās klašu grupās grupu dalīšanu, protams, nāksies pieņemt, ka kādu laiku latviešu valoda tiek mācīta visām klasēm kopā.
Nenoliedzami, nav ko arī slēpt, tas var ietekmēt izglītības kvalitāti.”
Jo vairāk skolotāju, jo mazākās grupās klasi var dalīt. Un, jo mazāka pārslodze, jo augstāka kvalitāte, norādīja Balamovskis. Vēl Rīgas domes amatpersonas aicina šogad skolām citai ar citu vairāk sadarboties, nevis konkurēt.