Dienas ziņas

Ugunsnovērošanas torņu dežurantus varētu aizstāt videokameras

Dienas ziņas

Dienas ziņas

Internetā pasūtītas preces bieži neatbilst ES standartiem

Patērētāju sargi: Internetā trešo valstu tirgotāju preces bieži ir nedrošas un neatbilstošas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Trešo valstu pārdevēju interneta platformās piedāvāto preču neatbilstību līmenis ir ļoti augsts, liecina Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) uzraudzības projekts.

ĪSUMĀ:

  • Trešo valstu pārdevēju interneta platformās – lētas, bet nedrošas un prasībām neatbilstošas preces.
  • PTAC atklāj lielu nedrošo un neatbilstošo produktu īpatsvaru – 75%.
  • Preces izskats var atšķirties no mājaslapā redzamā, tā var tikt piegādāta bojāta.
  • Nauda par nepiegādātajām precēm tiek atmaksāta, arī preces iespējams viegli atgriezt.

Tā kā patērētāji arvien vairāk iegādājas preces tiešsaistes platformās, kas bāzētas ārpus Eiropas Savienības vai tirgo un piegādā preces no trešajām valstīm, PTAC pērn īstenoja e-komercijas uzraudzības projektu. PTAC veica dažādu preču kontrolpirkumus populārākajās tiešsaistes platformās, kas piedāvā trešajās valstīs ražotās preces ("AliExpress.com", "Amazon.com", "eBay.com", "Joom.com" un "Wish.com"). PTAC pievērsa uzmanību un analizēja gan to, cik viegli pieejami līguma noteikumi, gan kāda informācija atrodama par preci, tās cenu un piegādi, kā arī, vai preces ir drošas un nerada riskus patērētājiem, to lietojot.

Preču pārbaude tika veikta, pasūtot piecu veidu preces – rotaļlietas, bērnu preces, elektroiekārtas, radioiekārtas un dronus.

Projekta rezultāti liecina, ka platformās piedāvāto preču neatbilstību līmenis ir ļoti augsts. No pasūtītajām 62 precēm tika piegādātas 52 preces. 49 precēm (92%) ir konstatētas dažāda veida neatbilstības piemērojamo normatīvo aktu prasībām.

Preču nepiegādāšana ir mazākais no riskiem. 75% gadījumu preces neatbilst Eiropas Savienības prasībām, un pārkāpumi nav tikai instrukcijas neesamība. Atklājies, ka izvēlētā bērnu rotaļlieta – lipeklis jeb "Slaims" ir indīgs.

"Bērnu precēm daudzām ir sastopami tieši kaut kādi ķīmiskie riski, kurus mēs konstatējām. Bet mums visnedrošākā grupa šķita elektropreces, kas var radīt riskus," pastāstīja PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

Testējot elektropreces, 62% gadījumu atklājies, ka tās rada būtisku apdraudējumu. Vairākums lādēšanas adapteru neiztur elektrodrošības testu un veidojas strāvas caursite. Bet, piemēram, gaismu virtene sākusi kust pārbaužu laikā. Tāpat arī citi pasūtītie gaismekļi rada ugunsdrošības riskus. Bet lidaparāti nav reģistrēti, un, izmantojot tos, iespējams saņemt sodu.

Testēšanas pārskatos dažāda veida neatbilstības bija norādītas 40 precēm (75%), no tām nopietna un augsta riska līmeņa neatbilstības būtiskām prasībām ir konstatētas 17 (33%) elektroiekārtām un rotaļlietām. 

Elektroiekārtu gadījumā neatbilstības būtiskām prasībām, kas var radīt augstu vai nopietnu apdraudējuma risku, tika konstatētas 11 precēm (21% no visām precēm un 61% no visām saņemtajām elektroiekārtām – Ziemassvētku virtenes, AC adapteri un USB lādētāji). 

Rotaļlietām un bērnu precēm kopumā nopietna riska līmeņa neatbilstības būtiskajām prasībām tika konstatētas 7 precēm (47% gadījumos no visām saņemtajām rotaļlietām un bērnu precēm – piemēram, māneklītis, grabuļi, veidošanas masa, krītiņi), kuru lietošana var radīt, piemēram, nosmakšanas risku, ķīmiskās saindēšanas risku, aizrīšanās un savainošanās risku.

Liela daļa no precēm netika nodrošināta ar nepieciešamo marķējumu, t.sk. 19 precēm (37%) nebija norādīts CE atbilstības marķējums. 23 preces (58%), kurām ir nepieciešama lietošanas instrukcija – elektroiekārtas, elektriskās rotaļlietas, radioiekārtas - nebija ar to nodrošinātas. Nevienai precei arī nebija pieejama lietošanas instrukcija valsts valodā. Radioiekārtas un bezpilota gaisa kuģi – kopumā 18 preces (100%) - netika nodrošināti ar ražotāja atbilstības deklarāciju, kas ir obligāta prasība. 

"AliExpress" un "Wish" reklāmas cena bieži neatbilst patiesajai cenai, veicot pasūtījumu, un tas var maldināt patērētāju. Vairākas platformas realizē tādu negodīgu komercpraksi, kurā maldinošā veidā tiek izmantoti patērētāju uzmanības pievēršanas un ātrāka pirkuma izdarīšanas mudinājuma līdzekļi. Uzmanība jāpievērš arī piegādes iespējas izvēlei – "AliExpress"  platformā ir novērots, ka preces cena var mainīties, izvēloties vietu, no kuras prece tiek sūtīta, proti, pašas preces cena var kļūt zemāka, bet piegādes cena – lielāka. Preces tika piegādātas platformās norādītajā laika intervālā, bet tas pārsvarā bija relatīvi garš (piemēram, "AliExpress"  – 72 dienas, "Joom" – 70 dienas, "eBay" – atkarībā no preces pat līdz 3,5 mēnešiem). 

Par 50 (96%) no visām piegādātajām precēm, tās saņemot, nebija sniegta informācija par atteikuma tiesību izmantošanu, kā arī kopā ar preci netika sniegta informācija par atgriešanas izdevumu segšanu un to, vai var tikt piemēroti kādi ierobežojumi tās nosūtīšanai.

Projekta īstenošanas gaitā konstatēts, ka vairākām precēm vizuālais izskats mājaslapā būtiski atšķiras no tā, kas tiek piegādāts patērētājam.

Rezultātā patērētājs saņem citādāka izskata preci nekā gaidīts, piemēram, fotogrāfijās attēlotas milzīgas disko lampas vietā iegādāts plaukstas izmēra gaismeklis, magnētiskās bumbiņas, kuru izmērs platformā nav norādīts, realitātē izrādās divu milimetru diametrā.

PTAC brīdināja, ka, iegādājoties preces no trešo valstu pārdevējiem, t.sk. interneta platformās, ir jābūt īpaši piesardzīgiem. Jāizvērtē potenciālie riski, iegādājoties tādas preces kā rotaļlietas, elektroiekārtas, radioiekārtas (viedās preces), bezpilota gaisa kuģi, jo neatbilstošas preces gadījumā var tikt nodarīts kaitējums bērnu un pieaugušo veselībai un drošībai, kā arī īpašumam un videi.

Rekomendācijas patērētājiem, izvēloties preces tiešsaistes platformās:

  • Pievērst uzmanību informācijai par preci un tās pārdēvēju.
  • Pievērst uzmanību preces identificējošām pazīmēm, būtiskākajām īpašībām, komplektācijas elementiem. 
  • Pārliecināties, ka ir norādīta atbildīgā persona ES (piemēram, elektroprecēm, radioiekārtām, rotaļlietām) – ja prece iegādāta pie trešo valstu pārdevēja.
  • Rūpīgi iepazīties ar piegādes, naudas atgriešanas, atteikuma tiesību nosacījumiem, kā arī citiem līguma noteikumiem.
  • Sekot līdzi, vai nav kādu slēpto izmaksu, kas netiek skaidri atšifrētas un parādās tikai maksājuma brīdī.

Pret pašiem bīstamo preču ražotājiem vērsties ir daudz grūtāk. "Tie nav importētāji, kas ved kravas, bet tie ir individuāli cilvēki, kas no ļoti dažādiem veikaliem iegādājas. Tā kā tāds ļoti vienkāršs risinājums tur nav. Šobrīd ir jau, manuprāt, saskaņots digitālais pakalpojumu akts, kas paredzēs stingrākas prasības platformām, un caur to arī jācenšas ietekmēt, lai tās platformas palīdzētu," stāstīja PTAC direktore Vītoliņa.

Interneta izpētes kompānijas "Gemius Latvia" veiktais pētījums – vismaz 65% Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir iegādājušies preces un pakalpojumus ārvalstu tirdzniecības platformās un veikalos.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti