Rīta Panorāma

Koncerts ciklā "Dzimuši Latvijā" – pianists Georgijs Osokins

Rīta Panorāma

Telefonsaruna ar kopdziedāšanas kustības atbalstītāju Lauru Valteri

Drošība uz ceļa: Piesprādzēšanās autobusos

Pasažieri autobusos nelabprāt lieto drošības jostas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

To, ka, braucot ar automašīnu ir jāpiesprādzējas, liela daļa vadītāju un pasažieru jau ir iemācījušies. Diemžēl pavisam cita aina vērojama autobusos un mikroautobusos. Ir pat atsevišķi pasažieri, kuru drošības jostas uztver kā tik lieku traucēkli, ka tās vienkārši nogriež.

Kopumā Latvijā reģistrēti aptuveni 4000 autobusu, kam atļauts piedalīties ceļu satiksmē. To vidējais vecums ir ap 11 gadiem, kas nozīmē, ka liela daļa no tiem ir aprīkoti ar drošības jostām.

"Bieži vien mēs arī izsakām piedāvājumu, ieņemiet labākās vietas un piesprādzējaties, bet cilvēki praktiski nereaģē uz to. Es pat nevaru pateikt, ka būtu redzējis, ka kāds piesprādzētos," tā stāsta uzņēmuma "Rīgas mikroautobusu satiksme" šoferis Ēriks Dižgailis.

Esot bijuši pat gadījumi, kad pasažieri ar nažiem vai šķērēm drošības jostas nogriež.

"Dažkārt, jā, mums bojā šīs jostas. Par to mūs arī pasažieri informē. Pēc tam mēs tehniskajā servisā visu sataisām, saremontējam, lai atkal nākamajam pasažierim, kurš iekāpj, būtu iespēja piesprādzēties," saka "Rīgas mikroautobusu satiksmes" pārstāve Maija Lazdiņa.

Virkne apzinīgu uzņēmumu, kas pārvadā pasažierus gan pilsētas, gan starppilsētu un starptautisko maršrutu autobusos izvieto uzrakstus un pat ekrānos rāda reklāmas klipus ar aicinājumu piesprādzēties. Diemžēl pagaidām īpašus rezultātus tas nedod.

"Ir piemēri, kur iziet autobusa vadītājs cauri īpaši pie katra, palūdz piesprādzēties tiem, kas nav [to izdarījuši]. Viņš redz, ka tas tiek izdarīts. Autobusa vadītājs nobrauc no platformas un dodas ceļā un viņš jau pie šlagbauma dzird – klik, klik, klik. Cilvēki atsprādzē jostas un turpina braucienu bez," atzīst "Lux Express" pārstāvis Krišjānis Reķis.

Kompānijas "Lux Express" veiktā pasažieru aptauja liecina, Igaunijā piesprādzējas 91% autobusu pasažieru, ja transportlīdzeklis ir aprīkots ar drošības jostām.

Tikmēr Latvijā piesprādzēties ir gatavi vien nedaudz vairāk kā puse pasažieru – 56%. Lietuvā 54%.

Drošas braukšanas skolā atgādina - sprādzējamies sevis dēļ, nevis likumu vai soda sankciju dēļ, un aicina apzinīgos pasažierus aizrādīt tiem pasažieriem, kuri nav piesprādzējušies. Arī autobusi mēdz iekļūt ceļu satiksmes negadījumos.

"Iedomājieties, kas notiek, ja pat pie salīdzinoši neliela, bet jūtama ātruma, autobuss frontāli saduras ar kaut ko. Jūs sēžat trešajā rindā, un tad kāds paprāvs kungs, kurš sver virs 100 kilogramiem, no desmitās rindas ar inerci lido jums pāri galvai," piemēru min Drošas braukšanas skolas vadītājs Jānis Vanks.

Labāk nemaz neiedomāties, kas notiks ar jūsu galvu. Nepiesprādzējies pasažieris autobusā var lidot pat 10 metrus. Drošība pirmajā vietā. Jāpiesprādzējas arī tad, ja jābrauc pavisam īss ceļa gabals, tāpat kā automašīnās. Autobuss nav nekāds izņēmums.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti