Pasaules aktualitātes stundās – vairāk pašu skolēnu iniciatīvas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Lai gan vēstures mācību standartā paredzēts, ka skolotājiemm stundu laikā ar jauniešiem ir jāpārrunā aktuālus pasaules notikumus, Latvijas Televīzijas raidījuma  “Lielais jautājums” veiktā aptauja liecina, ka iniciatīva sarunai par aktuāliem tematiem visbiežāk nāk no skolēnu, nevis skolotāju puses.

Smiltenes ģimnāzijas vēstures skolotāja Daina Zelmene līdztekus darbam skolā strādā arī Izglītības attīstības centrā, kur kopā ar kolēģiem izstrādājusi metodisko materiālu, kā mācību stundās iekļaut globālās tēmas, kas skolās ne vienmēr tiek pienācīgi novērtētas.

Zelmene uzskata, ka skolotāja mērķis ir sniegt faktus, uz kuriem balstoties skolēni var orientēties mediju sniegtajā informācijā un veidot savu viedokli.

Pēc viņas teiktā, katrā skolā ir jābūt izstrādātai regulārai sistēmai, kā un kurā priekšmētā izrunājami globāli svarīgas un aktuālas tēmas. Lai gan tam nav jābūt atsevišķam mācību priekšmetam, nevajadzētu paļauties uz to, ka kāds no skolotājiem aktualitātes izrunās savā priekšmetā.

Arī izglītības jomas eksperte Zane Oliņa atzina, ka mehānisms globālu jautājumu izrunāšanai jāveido, plānojot skolas līmeņa mācību saturu. “No viena skolotāja tā ir milzīga drosme  - celties un runāt par šo tēmu,” teica Oliņa.

Viens no vēstures mācību standarta mērķiem paredz, ka bērniem jārada iespēja saprast notikumu cēloņsakarības no senākiem laikiem līdz pat mūsdienām. Viens no aktuālākajiem jautājumiem ir karš Sīrijā, kas rada miljoniem bēgļu plūsmu.

Andreja Pumpura Rīgas 11. vidusskolas vēstures skolotāja Aiva Klaipa atzina, ka viņas stundās tēmas par bēgļiem nav iztirzātas padziļināti, taču, runājot ar 9. klašu skolēniem par trimdas latviešu gaitām pēc Otrā pasaules kara, nācās aizskart arī šī brīža aktuālos jautājumus. “Tā bija vairāk tāda saruna, jo jaunieši jau bija ģimenē runājuši un skatījušies televīzijas pārraides. Ja skolēniem ir kāds jautājums, neatsaku, aizbildinoties ar mācību tēmu,” stāstīja Klaipa.

Arī citu skolu direktori stāstīja, ka viņu skolās neviena tēma nav aizliegta un vajadzības gadījumā par to tiek runāts. Savukārt raidījuma aptaujātie skolēni stāstīja, ka vienā daļā skolu par aktuāliem jautājumiem tiek runāts, savukārt citur skolotāji izvairās no tādām tēmām. “Mums ir jāorientējas un jāzina, kas notiek, un jābūt objektīviem,” viedokli pamatoja kāda skolniece.

Jau vēstīts, ka psihologi, runājot ar bērniem par aktuāliem jautājumiem, iesaka skaidrot notikušo, taču to nedramatizēt, tāpat kā lieki neieslīgt detaļās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti