Paredz ilgus strīdus par maksātnespējas administratoru reformu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Lai arī Nacionālo apvienību pārstāvošais tieslietu ministrs Gaidis Bērziņš, stājoties amatā, paziņoja, ka viena no viņa darbības prioritātēm būs maksātnespējas administratoru sistēmas sakārtošana, visticamāk, Saeimai par to nāksies lemt diezgan lielā steigā.

Šī gada sākumā valdība atbalstīja ministra Jāņa Bordāna vadībā tapušos priekšlikumus Maksātnespējas likumam - tie paredzēja būtiskas izmaiņas maksātnespējas administratoru darbības tiesiskajā regulējumā.

Lai arī valdība toreiz lēma, ka priekšlikumi iesniedzami uz tobrīd jau atvērtā likuma galīgo lasījumu, šovasar Saeimas Tautsaimniecības komisija pēc Tieslietu ministrijas priekšlikuma nolēma tos izdalīt atsevišķā Maksātnespējas likumā.

Saeimas Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētājs Jānis Ozoliņš stāsta, ka noteiktajā termiņā likumprojektam iesniegts 81 priekšlikums. „74 ir saistīti ar administratīvo reformu. Pats pamats ir tāds, ka Maksātnespējas likums noteic tādas diezgan plašas administratoru pilnvaras maksātnespējas procesā (..),” skaidro Ozoliņš.

Tautsaimniecības komisija pie priekšlikumu izvētīšanas gan ķeršoties tikai septembra otrajā pusē un tad tas, cik raiti likumu izdosies pieņemt vēl divos lasījumos, būšot atkarīgs no Tieslietu ministrijas atbalsta.

Patlaban pret iecerēto reformu saņemti iebildumi gan no Latvijas Sertificēto maksātnespējas administratoru asociācijas, gan no zvērinātu tiesu izpildītāju un advokatūras pārstāvjiem. Tomēr Ozoliņš uzskata, ka vilcināties ar maksātnespējas administrācijas sistēmas sakārtošanu vairs nevar.

Ne Maksātnespējas likums, ne citi administratīvie akti neparedz administratora profesijas statusu, līdz ar to izrietošos pienākumus un tiesības (..) Administratoru vieta visā tieslietu sistēmā nenodrošina pienācīgu kontroles mehānismu,” skaidro Ozoliņš.

Maksātnespējas administrācijas direktors Ervīns Ābele uzsver, ka jautājums par to, vai maksātnespējas administratori tiks pielīdzināti valsts amatpersonām, ir politiskās izšķiršanās lieta.

Administrācija jau tagad savas kompetences ietvaros uzrauga maksātnespējas administratoru darbību, taču tās iespējas ir ierobežotas - pat gadījumos, kad konkrētam administratoram noteikts aizdomās turamā statuss saistībā ar kādu maksātnespējas procesu, administrācija viņu var atstādināt tikai no konkrētā procesa administrēšanas.

Kamēr tiesībsargājošās iestādes šādiem administratoriem nav noteikušas aizliegumu ieņemt amatu, par aizdomās turētā statusā esošie administratori var turpināt administrēt citus maksātnespējas procesus.

(..) Mēs no tiesību sargājošām institūcijām saņemam informācijas pieprasījumus, uz kuriem mēs sniedzam atbildi,” saka Ābele, norādot, ja maksātnespējas procesā ir uzsākts kriminālprocess un maksātnespējas administrators ir aizdomās turama persona, tad tiesā tiek sniegts pieteikums par administratora atcelšanu no attiecīgā maksātnespējas procesa.

Maksātnespējas administrācijas vadītājs gan uzsver, ka Latvijā ik gadu tiek ierosināti vairāki tūkstoši maksātnespējas procesu, bet sūdzības par administratoru darbību tiek saņemtas vien atsevišķos gadījumos.

Latvijas Sertificēto maksātnespējas administratoru asociācija savus iebildumus pret iecerēto reformu, jo īpaši - pret administratoru pielīdzināšanu valsts amatpersonām - izklāstījusi uz 12 lappusēm.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti