Panorāma

"Sistēmas bērni": bērnunams "Stikli" Ventspils novadā

Panorāma

"Sistēmas bērni": bērnunams "Stikli" Ventspils novadā

Noskaidro skolēnu zināšanas par drošību internetā

Pārbaužu rezultāti liecina – ar bērniem vēl daudz jārunā par drošību internetā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Cik zinoši ir skolēni par interneta lietošanu, tā sniegtajām iespējām un riskiem, kas būtu jāmāca vairāk, kas mazāk? Piektdien, 27.aprīlī, Latvijas skolās beidzās diagnostikas darbi par drošību internetā un medijpratību, lai situāciju novērtētu. Un pēc rezultātiem redzams, ka ir vēl daudz jautājumu, par kuriem ar bērniem jārunā.

Valsts izglītības satura centra un "Drošsinternets.lv" sagatavoto diagnostikas darbu par drošību internetā, spēju kritiski izvērtēt tajā atrodamo informāciju un interneta sniegtajām iespējām ikdienas dzīvē un mācībās piektdien, 27.aprīlī, pildīja Teikas vidusskolas 6.klases skolēni. Viņi ir starp pēdējiem divu nedēļu pārbaudes darbu maratonā, kas notika Latvijas skolās 3.un 6.klasēs. Arī Teikas vidusskolā trešklasnieki pārbaudījumu veikuši jau iepriekš, un viņiem rezultāti bijuši labi. Par savām spējām pārliecināti arī sestklasnieki, kuri jau daudz vairāk izmanto interneta iespējas. 

Kopumā diagnostikas darbus Latvijas skolās izpildījuši vairāk nekā 17 000 skolēnu, un vidējais pareizo atbilžu īpatsvars ir ap 70%. It kā labi. Tomēr ir lietas, kas joprojām dara bažīgus, atzīst "drošsinternets.lv" vadītāja. Piemēram, trešās klases bērniem uzdots jautājums, ko darītu, ja viņus internetā uz tikšanos uzaicinātu nepazīstams cilvēks. Tikai 30% atbildējuši, ka aprunātos ar vecākiem. Pārējie sacījuši, ka vai nu drošībai ņemtu līdzi draugu, vai arī tiktos publiskā vietā.

Ne vienmēr ir izpratne arī par interneta sniegtajām iespējām, piemēram, trešā daļa trešklasnieku domā, ka internets domāts tikai spēlītēm.

"Mūsu vēlme nav diagnosticēt, cik ļoti slikti ir. Mūsu vēlme ir saprast, kuras ir tās tēmas, par kurām ir nepieciešams pilnveidot skolēnu prasmes un zināšanas, un līdz ar to mums ir arī vieglāk izstrādāt materiālus un piedāvāt tos pedagogam," stāsta Latvijas Drošāka interneta centra vadītāja Maija Katkovska.

Teikas vidusskolas informātikas skolotāja Ingrīda Priedīte atzīst, ka to, ko un kā mācīt, nākas pārvērtēt ik pa laikam. Skolēni daudz ko iemācās paši, vēl pirms to māca skolā, un dažreiz var pamācīt skolotājus. Bet ir it kā ikdienišķas lietas, kas skolēniem nebūt nav pašsaprotamas.

"Vidusskolēnus gatavojot darba dzīvei un tālākai dzīvei, arī tā e-pastu lietošana ir kā mācāms priekšmets. Un dažādas informācijas atlases. Lai gan liekas, ka bērni ir ļoti pārliecināti, un arī vecāki saka – nu kāpēc manam bērnam tur nav [atzīmes] 8, 9, 10 – viņš tik daudz ir internetā? Nav tā, ka pašsaprotami," saka Teikas vidusskolas informātikas skolotāja.

Novērojumi liecinot, ka pamatskolas vidējā posmā bērni ārpus stundām interneta sniegtās iespējas izmanto pamatā izklaidei. Meklēt citu informāciju, izziņai noderīgas lietas sākot ap vidusskolas laiku.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti