Jau piekto gadu strādā mazumtirgotāja "Maxima" interneta veikals Barbora.lv, kas piegādā preces ne tikai Rīgā un Pierīgā, bet arī 21 Latvijas pilsētā izveidojis pick-up punktus veikalos. Barbora.lv vadītāja Sanita Bērziņa stāsta, ka gada nogalē pieprasījums pēc pārtikas precēm interneta veikalā palielinājās par 40%, tāpēc visus pasūtījumus izpildīt bijis grūti.
"Pārtikas tirdzniecība internetā ir specifiska ar to, ka klienti pērk vairākām dienām uz priekšu sev pārtikas produktus un mājsaimniecībā nepieciešamās preces. Un uz svētkiem varam redzēt tendenci, ka pērk vairāk preces svētku galdam, kā, piemēram, dārgo alkoholu, gaļas izstrādājumus. Mandarīnu pieprasījums pieaudzis, nepērk vienu kilogramu, bet uzreiz divus trīs. Protams, arī decembrim raksturīgās lietas – kā karstie dzērieni, piparkūkas, Ziemassvētku saldumi. Decembris, kā ierasti, ir viens no gada labākajiem mēnešiem tirdzniecībā," skaidro Bērziņa. "Tomēr šis gads atšķiras no pārējiem un no pagājušā gada pilnīgi noteikti, jo tomēr mēs redzam, ka ir parādījusies cita problēma ne tikai mūsu biznesā, bet vispār ekonomikā, un tā ir darbaspēka trūkums.
Tieši darbaspēka trūkums ir viens no iemesliem, kāpēc mēs nebijām spējīgi aptvert visus pieprasījumus, kas mums nāca, jo nebija darbinieku, kas varēja sakomplektēt preces, un nebija kurjeru, kas varēja izvadāt preces."
Veikalu tīkla "Rimi" sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers stāsta, ka tieši Covid-19 pandēmija sekmēja "Rimi" e-veikala izveidošanu pirms diviem gadiem. Tagad tajā strādā 300 darbinieku, autoparks šai laikā kļuvis trīs reizes lielāks un piegādes tiek nodrošinātas Rīgā, Pierīgā un Liepājā.
Par darbu gada nogalē Šleiers stāsta: "Teiksim, uz svētku laiku bija apmēram 100 000 apmeklējumu mūsu e-komercijas veikalam. Gada nogalē mēs redzējām, ka pieaug pieprasījums pēc "Rimi" kulinārijas, svaigiem augļiem un dārzeņiem. Šogad ļoti pieprasītas bija karpas visā Latvijā. Kas interesanti, šogad cilvēki lielākus pirkumus veica 30. decembrī, neatliekot visu uz 31. decembri, pēdējo dienu.
Sabiedrība ļoti ātri pieņem pārmaiņas digitalizācijas jomā, un
e-komercijas vidē parādīsies arvien jauni pakalpojumi, tā kļūs ērtāka un intuitīvāka, nebūs daudz jāklikšķina, jāburas caur daudzām lapām, bet tas būs ļoti ērti izdarāms no viedtelefona.
Ar katru aplikācijas uzlabojumu tā aplikācija it kā jau sarunāsies ar tevi un pazīs tevi. Tā vecuma grupa, kas lieto e-komerciju, paplašināsies."
Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Inguna Gulbe vērtē, ka Covid-19 pandēmijas dēļ e-veikalus veidoja gan uzņēmumi, gan veikali. Pēc viņas domām, pārtikas pirkšana internetā savu popularitāti nezaudēs arī turpmāk:
"Daļa cilvēku ir atgriezušies atpakaļ pie parastās iepirkšanās, tāpēc ka viņiem, pirmkārt, patīk iziet ārā.
Tas ir vesels process – viņš dodas uz veikalu ar savu sarakstu, tāpat daudziem cilvēkiem gribas redzēt, kas ir veikalā, jo, ja tu esi izdomājis nopirkt ābolus, tad tu aizej, ieraugi, kuri ir tie skaistākie, kuri tev liekas labākie, un tu paņem tos. Ja tu internetā pērc, tad diezgan grūti ir vizualizēt, kas tur varētu būt un ko tu varētu gribēt. Tāpat arī droši vien tie, kas skatās, lai produkts ilgāk stāvētu ledusskapī, lai nebūtu pēdējās dienas termiņš. Internetā – vai tad tur kāds ļoti pēta, paņem no plaukta un ieliek tai jūsu iepirkumu grozā. Internetā tie impulsa pirkumi varbūt nav tādi, kā ejot pa veikalu. Ieraugu kaut ko, šis man iepatīkas, es to ielieku grozā. Ja tu pērc pēc saraksta, tad lieko pirkumu nav. Tie, kuriem varbūt ir jādomā vairāk par budžetu, varbūt tiešām izdevīgāk ir neiztērēt lieki naudu, jo nopērc tikai to, kas bija tavā sarakstā. Bet, ja cilvēks ir iemācījies, viņš zina, kā to darīt, viņš to lieto biežāk un vairāk nekā tad, ja viņš nekad to nebūtu darījis. Covid-19 mums parādīja, ka mēs tā varam un ieguvām jaunas prasmes un jaunus paradumus."
Arī veikalu tīkls "Top" izveidojis e-veikalu un pirkumus piegādā ne tikai Rīgā un Pierīgā, bet arī Balvos, Ilūkstē, Smiltenē un citās vietās.