Pacientu sūdzības par atteikto kompensāciju saistībā ar ārstu darbu – pārsvarā noraidītas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Gada laikā 40 personas ir pārsūdzējušas Veselības ministrijai (VM) atbildīgo dienestu lēmumus par atlīdzības piešķiršanu pacientam par veselībai nodarītu kaitējumu. Tikai trijos gadījumos ministrija ir pārskatījusi lēmumu pacientam par labu. Bieži gadījumos, kad arī VM ārsta atbildību par kādu pieļautu kļūdu nesaskata, pacienti vēršas tiesā.

Pacientu sūdzības par atteikto komensāciju saistībā ar ārstu darbu – pārsvarā noraidītas
00:00 / 03:06
Lejuplādēt
Par ārsta pieļautu kļūdu medicīniskas manipulācijas laikā, ja tā nodarījusi kaitējumu pacienta veselībai, cietušajam ir tiesības vērsties Veselības inspekcijas Ārstniecības riska fondā. Maksimālā piešķiramā kompensācija no ārstniecības riska fonda ir 142 000 eiro. Fonds pēc sūdzības saņemšanas vērtē notikušo un vai nu atzīst ārsta vainu, vai arī to noraida. Tad lieta var tikt pārsūdzēta Veselības ministrijā un, arī ja tā nerod kompromisu, tad lieta var nonākt līdz tiesai.

 

Kādu nesenu piemēru no prakses stāsta zvērināts advokāts, arī ārsta izglītību ieguvušais Ronalds Rožkalns, kurš specializējies pacientu tiesībās. "Nupat beidzās viena tiesvedība. Pacientei ginekoloģiskas operācijas laikā pārgriezts urīnvads. Arī nācās šai pacientei vērsties tiesā, kas atzina, ka Veselības inspekcijas, Veselības ministrijas lēmums ir bijis pretlikumīgs."

Veselības inspekcijas Ārstniecības riska fonda vadītāja Kristīne Kalniņa stāsta, par ko pacienti sūdzas visbiežāk: "2018. gadā ir pieņemti 184 lēmumi, taču tikai 40 lietās ir atzīta kaitējuma esība [saistībā ar ko tikusi veikta atlīdzības izmaksa].

Visvairāk sūdzības ir saņemtas zobārstniecības, dzemdniecības pakalpojumos, traumatoloģijā un onkoloģijā."

Advokāts Rožkalns norāda, ka likums par termiņu, kādā lietas izskatāmas, maldina pacientus, jo realitātē noteiktais pusgads vienmēr tiekot pagarināts.

"Realitātē teju 100% visās lietās tiek pagarinātas līdz gadam, jo gluži vienkārši šīs lietas nevar izskatīt, kā tikai pieprasot medicīniskos dokumentus un pārējo informāciju. Līdz ar to faktiski pacienti tiek maldināti, pasakot, ka viņu lieta tiks izskatīta pusgada laikā."

Kā nozīmīgu problēmu Rožkalns min arī to, ka Veselības inspekcija pēc, viņaprāt, neskaidriem kritērijiem nosaka kaitējuma smagumu. Viņš arī min piemēru – ja pacientam nekvalitatīvas ārstniecības rezultātā ir radies mugurkaula bojājums, par to normatīvie akti paredz atlīdzinājumu no 0 līdz 70% no maksimālās atlīdzinājuma naudas summas, proti, 142 000 eiro.

Tomēr viņa praksē visbiežāk Veselības inspekcija lēmusi piešķirt 10%, pat ja kaitējums ir smags un pacientam ir izveidojusies invaliditāte.

Rožkalns norāda, ka skaidrojums šādam vērtējumam parasti ir abstrakts un pacientam nesaprotams. Veselības inspekcijas Ārstniecības riska fonda vadītāja Kalniņa gan tam nepiekrīt. Viņa nosauc konkrētus kritērijus, pēc kuriem tiek aprēķināta procentuāli izmaksājamā summa.

"Tiek vērtēti visi apstākļi, piemēram, pacienta stāvoklis pirms šī notikuma, pašā aprūpes procesā, kas ir bijis, kādi apstākļi vai blakus apstākļi ir iestājušies un katrā ziņā arī veselības stāvoklis pēc šī notikuma. To visu kopsakarā izvērtējot, eksperti nosaka atlīdzības summu," klāsta Kalniņa.

Rožkalns norāda arī, ka Veselības inspekcijā kaitējumu novērtē tikai ārsti-eksperti un viņa pieredze liecina - pacienta viedoklis par kaitējuma rašanos parasti tiekot ignorēts. Kā salīdzinājumu Rožkalns min Zviedriju –  tur ārstniecības kaitējumu vērtē speciāla komisija, kuru veido gan ārsti-eksperti, gan pacientu interešu pārstāvji, gan juristi, un tādējādi lēmumi ir esot, viņaprāt, objektīvāki.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti