Pacienti aizvien nevar elektroniski izsekot savai rindai pie ārsta; to sola nākotnē E-veselībā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Laiks, kas jāpavada rindā, lai saņemtu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu, lielai daļai iedzīvotāju ir neskaidrs. Nav konkrēta rīka, ar kura palīdzību katrs iedzīvotājs varētu uzzināt, cik ilgi tam atlicis, piemēram, līdz operācijai. Bijusī veselības ministre Anda Čakša (“Jaunā Vienotība”) skaidro, ka sākotnēji bijis paredzēts – iedzīvotāji varēs redzēt, cik garā rindā tieši viņam vēl pakalpojums jāgaida. Tomēr Nacionālajā veselības dienestā (NVD) norāda – šobrīd šādas iespējas vēl nav, bet, pabeidzot darbu pie e-veselības trešās kārtas, to būtu iespējams īstenot.

Pacienti aizvien nevar elektroniski izsekot savai rindai pie ārsta; to sola nākotnē E-veselībā
00:00 / 04:54
Lejuplādēt

Šobrīd redzēt precīzu rindas garumu līdz gaidāmajam veselības aprūpes pakalpojumam katram iedzīvotājam individuāli nav iespējams. Nacionālā veselības dienesta pārstāve Tanita Tamme-Zvejniece norāda, ka procedūras laiks katram ir zināms, uz to pierakstoties, un pašlaik iedzīvotāji visplašāko informāciju par rindām pie speciālistiem var redzēt mājaslapā Rindapiearsta.lv. Tāpat jāatceras, kurā iestādē veikts pieraksts, jo tikai tur var uzzināt procedūras pieraksta laiku.

“Pierakstoties operācijai, pacients tiek informēts par operācijas norises datumu, laiku. Līdz ar to gadījumos, ja pacientam šāda informācija piemirstas, to var iegūt, sazinoties ar ārstniecības iestādi, kurā veikts pieraksts, ar reģistratūru. Tāpat gadījumā, ja, piemēram, pirms šī nosūtījuma saņemšanas pacientam ir nepieciešama informācija par ārstniecības iestādēm, kurās tiek veiktas konkrētas valsts apmaksātas operācijas un rindu garumi, šo informāciju var iegūt NVD mājaslapā, www.vmnvd.gov.lv sadaļā „rindapieārsta.lv”, klikšķinot uz dokumenta „Pārskati par stacionāro pakalpojumu rindām”. Šajā pārskatā tiek atspoguļota informācija par ārstniecības iestādēm un arī par rindu garumu uz operācijām. Jāsaka gan, ka šajā tabulā atspoguļotā informācija ir informatīva,

līdz ar to aktuālo informāciju par rindu garumu var noskaidrot, vēršoties ārstniecības iestādes reģistratūrā,” stāsta Tamme – Zvejniece.

Laikā, kad mājaslapa rindapiearsta.lv tika atklāta, veselības ministres pienākumus pildīja tolaik Zaļo un zemnieku savienības biedre Anda Čakša. Viņa skaidro, ka Rindapiearsta.lv šobrīd neizskatās tā, kā bija paredzēts laikā, kad lapa tika atklāta.

“Tas, kas ir šobrīd, nav tas, kas bija plānots. Tas, kas bija radīts, bija kā tāds pārejas posms no tās situācijas, kas bija tajā brīdī – tobrīd NVD bija tikai tādas ļoti sarežģītas “excel” tabulas. Parastam pacientam saprast to un orientēties bija būtībā nereāli. Tādēļ tika radīts tāds pārejas produkts par ļoti mazu samaksu, lai cilvēki varētu atrast, kur viņi var nokļūt pie speciālista vai uz izmeklējumu visātrākajā laikā. Tātad, atlasot pēc kataloga speciālistu vai izmeklējumu, parādās, kur ir visīsākais gaidīšanas laiks. Tā doma tāda – lai mēs nonāktu līdz kam tādam kā lidostās vai lielās sistēmās, kur jūs varat sekot līdi savam pierakstam, ir līdz galam jāattīstās e-veselībai, ir jābūt elektroniskajam pierakstam, lai uzskaite gan pie speciālista, gan izmeklējumi būtu labi redzami pašam pacientam un arī ārstniecības personām,” saka Čakša.

Viņasprāt, ministrija šobrīd e-veselības sakārtošanu nav nostādījusi kā prioritāti.

Tikmēr Nacionālā veselības dienesta pārstāve Tanita Tamme-Zvejniece gan skaidroja, ka šāds pakalpojums ir plānots un to paredzēts ieviest e-veselības projekta trešajā kārtā, pie kuras darbs norit pašlaik.

Arī teju visi Latvijas Radio Rīgas ielās uzrunātie iedzīvotāji atzina, ka labprāt izmantotu iespēju daudz precīzāk uzzināt atlikušo laiku rindā līdz valsts apmaksātai medicīniskai procedūrai. Tāpat aptaujātie norādīja, ka ir saskārušies ar situācijām, kurās ilgi gaidījuši rindā, tomēr, tā arī nesagaidot savu kārtu, bijuši spiesti veikt procedūru par savu naudu.

“Vairāk man bijis ar vecākiem, ar vīra mammu un savu mammu, ka kaut kur jāpieraksta un ir šausmīgi ilgi jāgaida. Un tik un tā pēc tam mēs meklējam maksas pakalpojumu, nevaram sagaidīt to.”

“Arī varētu saprast, vai godīga ir tā rinda. Īpaši, ja bērnu piesaka – man pasaka, ka jāgaida 6-7 mēneši, un tad es zvanu pēc laika un prasu, cik vēl jāgaida, un man saka: vēl 6-7 mēneši.”

Šobrīd notiek darbi pie e-veselības trešās kārtas attīstīšanas. Trešajā kārtā kā viens no galvenajiem jauninājumiem paredzēta e-nosūtījumu iespēja.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti