Nozarē raugās aizdomīgi uz pusmiljonu vērto iepirkumu par valsts tēla pētījumu un stratēģiju

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Lai izveidotu vienotu Latvijas valsts tēlu, kas būs saistošs gan vietējai sabiedrībai, gan arī būs atzīstams starptautiski, par vairāk nekā pusmiljonu eiro Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra rīko atklātu konkursu par valsts tēla pētījuma, stratēģijas un rīcības plāna izstrādi. Par konkursa kārtību gan ir iesniegtas sūdzības. Nozarē izskan uzskats, ka atklāta konkursa īsti nav, jo izvirzītiem nosacījumiem atbilstot ļoti maz uzņēmēju. Tikmēr eksperts norāda, ka pētījumi par valsts tēlu ir nozīmīgi, jo tie palīdz attīstīt valsti gan vietējā līmenī, gan arī starptautiski.

Nozarē raugās aizdomīgi uz pusmiljonu vērto iepirkumu par valsts tēla pētījumu un stratēģiju
00:00 / 03:15
Lejuplādēt

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) ir pasūtījusi Latvijas valsts tēla pētījuma, stratēģijas un rīcības plāna izstrādi. Konkursa nolikumā norādīts, ka vienotam Latvijas valsts tēlam mērķis ir veidot vēstījumu, kas iekļauj vietējās sabiedrības un rada starptautiski saistošu Latvijas tēlu, kas veicina labklājību, drošību un neatkarību.

Sūdzības par iepirkuma konkursu

Par konkursa kārtību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ir iesniegtas sūdzības. Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa un Mārketinga un komunikāciju aģentūras „Alpha” valdes priekšsēdētājs Lauris Špillers uzskata, ka iepirkuma prasības ir nesamērīgas. Viņiem ir aizdomas, ka konkurss ir organizēts kādam konkrētam uzņēmumam. Neizpratni radot nosacījums, ka konkursā var piedalīties pretendenti, kuriem pēdējo trīs gadu laikā ir pieredze dažu pilsētu vai valstu stratēģiju izstrādē, kur iedzīvotāju skaits ir vismaz viens miljons. Turklāt vismaz viena noslēgtā līguma cena ir ne mazāka par 300 tūkstošiem.

„Kopumā sanāk aptuveni 20 dažādas prasības, lai uzņēmums varētu piedalīties šajā konkursā. Es domāju gan pēc iepirkuma prakses, gan vispārībā arī pēc likumdošanas iepirkuma noteikumi nav pamatoti un prasības ir nesamērīgas,” sacīja aģentūras „Alpha” vadītājs Lauris Špillers.

„Tajā nolikumā ir rakstīts, ka jebkurš var iesniegt. Kā tad fiziska persona var realizēt šīs prasības? Faktiski nereāli. Runa ir par Latvijas valsts tēlu, nevis par kādas citas valsts tēlu. Manuprāt, šis nolikums ir izveidots vienam pretendentam,” sacīja Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa.

Konkursā paredzētā līgumcena ir 540 tūkstoši eiro. Špillers uzskata, ka summa nav adekvāta, piebilstot, ka citās valstīs tādi darbi izmaksā divreiz mazāk: „Lai izstrādātu valsts stratēģiju, nav vajadzīgi 500 tūkstoši.

Pēc mūsu pieredzes, ar citām valstīm summa ir no 100 tūkstošiem līdz 250 tūkstošiem, kas nepieciešama tēla izstrādei.”

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvis Jānis Nīgals piekrita, ka samaksa par līguma izpildi ir liela, taču norāda – izstrādāto stratēģiju lietos daudzas ieinteresētās puses desmit gadu garumā. Tāpēc likme esot atbilstoša.

Nīgals skaidroja, ka Latvijas tēla pētījuma un stratēģijas izstrāde valstij ir būtiska, jo tā palīdzēs saprast, kādā virzienā valsts attīstās. Viņš paredzēja, ka vairāk radīsies arī jaunas darbavietas ar augstu vērtību. Tāpēc kritēriji, pēc kuriem izvēlas kandidātus, ir augsti.

Uz sūdzību iesniedzēju pretenzijām Nīgals atbildēja, ka konkursa nosacījumi nevienu interesentu neizslēdz: „Ne visi, kas piesakās, ir varbūt tie, kurus mēs redzam, kuri izprot un kuriem ir pieredze. Mēs saprotam, ka, iespējams, pietrūkst izpratnes par to, ko mēs darām, kāpēc šādi noteikumi un prasības pretendentiem.”

Starptautiskajā konkursā par Latvijas tēla izstrādi var pietiekties līdz 10. augustam.

RSU docents skaidro šādu pētījumu nozīmi

Intervija ar RSU docentu Ivanu Jāni Mihailovu
00:00 / 02:07
Lejuplādēt

Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) docents Ivans Jānis Mihailovs intervijā Latvijas Radio skaidroja, pētījumi par valsts tēlu ir nozīmīgi, jo tie palīdz attīstīt valsti gan vietējā līmenī, gan arī starptautiski.

Latvijas Radio: Runājot par Latvijas tēla pētījumiem…

Ivans Jānis Mihailovs: Tie ir ļoti nozīmīgi, jo būtībā valsts tēls atbild uz jautājumu, kas mēs esam, kā mēs par sevi stāstām un ko mēs gribas ieraudzīt vai ko mēs gribam, lai par mums zinātu, domātu, un kādas ir mūsu galvenās vērtības. Tādējādi nepieciešami ne tikai pētījumi, bet arī attiecīgi mērķtiecīgi izmērāma, tostarp ar pētījumiem, darbība, lai šo tēlu koptu.

Kā šie pētījumi ietekmē Latvijas sabiedrību?

Es domāju – vairākos griezumos. Viena sabiedrības daļa ir gan biznesmeņi, gan tie cilvēki, kas aktīvi veido gan starptautiski ekonomiskas, gan starptautiski kultūras attiecības. Protams, ikviens grib, lai par valsti kaut ko labu zinātu, ar kaut ko labu valsti asociētu un būtu šī mijiedarbība.

Kāda ir atdeve no pētījumiem?

Es domāju – tur arī ir divos līmeņos. Pirmais līmenis – par mums vairāk zina, par mums vairāk interesējas. Ja vairāk interesējas, tad, protams, vairāk sadarbojas un vairāk ceļo. Otrais – mēs paši esam tie, kas apzinās savas vērtības, esam lepni un priecīgi, ka ir tādas vērtības, un mēs varam par to izstāstīt. Uz pētījumu pamata tiek veidota noteikta politika, tiek veidoti un īstenoti noteikti pasākumi. Tad, protams, tas liecina gan par finanšu, gan tūristu piesaisti.

Vai jums būtu kas sakāms par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras tagad pasūtīto Latvijas valsts tēla pētījumu?

Par pasūtīto pētījumu pagaidām atturēšos [izteikties], jo tas ir tikai pasūtījums. Ideja ir diezgan laba. Jāskatās, kādi būs rezultāti un kāda būs realizācija. Ļoti slikti, ka līdz šim bija salīdzinoši fragmentāra [pieeja], un vairāku apstākļu dēļ, tai skaitā, dažādu institūciju mijiedarbības dēļ, manuprāt, mums ne visai ir veicies gan ar tēla definēšanu, gan ar dažādiem pasākumiem, kopjot šo tēlu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti