Pirms nedēļas uz viena tramvaja un diviem pilsētas satiksmes autobusiem Rīgā ZZS priekšvēlēšanu kampaņas laikā izvietojusi reklāmu. ZZS apgalvo, ka reklāmu dizains un teksti iepriekš saskaņoti visās nepieciešamajās instancēs, tajā skaitā arī uzņēmumā «Rīgas satiksme».
Taču piektdien pašvaldībai piederošā «Rīgas satiksme» vērsusies pie reklāmas licējiem, liekot noņemt no tramvaja un autobusiem reklāmas tekstus «Šeit Tu vari satikt Zaļo un Zemnieku savienības deputātu kandidātus» un «Iekāp, Tu sastapsi domubiedrus».
Tā ir braucēju maldināšana, apgalvo «Rīgas satiksmes» pārstāvis Viktors Zaķis. „Viņiem ir jānoņem šie maldinošie uzraksti. Nevis reklāmas, bet uzraksti. Jā, mēs uzskatām, ka tas var maldināt pasažierus, un lūdzam «Pilsētas līnijas» aizklāt vai noņemt šos uzrakstus. Manā rīcībā nav informācijas, ka te būtu kādas politiskās lietas,” saka Zaķis.
Taču reklāmas licējs uzņēmums «Pilsētas līnijas» vismaz pagaidām negrasās izpildīt «Rīgas satiksmes» rīkojumu. Vispirms prasīs vērtējumu uzraugošajām instancēm. „Mēs sagaidīsim atzinumu un tikai tad rīkosimies, jo šobrīd darbs, ko ir veikuši «Pilsētas līnijas» ir saskaņots. Ir vairākas iestādes, kas var sniegt šādu atzinumu: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs vērtē reklāmu, vai tā ir maldinoša. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs var to darīt. Un Latvijas Reklāmas asociācijas Ētikas padome. Esam konsultējušies un līdz dienas beigām lemsim par to, kas būtu tas, kurš var mums sniegt šādu atbildi,” skaidro «Pilsētas līniju» direktore Ilma Kauliņa.
Kauliņa arī norāda, ka šī ir pirmā reize, kad «Rīgas satiksme» liek rediģēt politisko reklāmu sabiedriskajā transportā. Par nebijušu cenzūru to dēvē arī politisko procesu pētniece Iveta Kažoka no sabiedriskās politikas centra «Providus»: „Tas tiešām izksatās vairāk pēc konkurentu ierobežošanas mēģinājuma vai neizpratnes, ar ko atšķiras priekšvēlēšanu aģitācija no parastās reklāmas, nekā pēc godprātīga pašvaldības darba.
Tāpēc šajā situācijā teiktu, ka ZZS ir taisnība, ka Latvijā priekšvēlēšanu aģitācijai līdz šim nav piemērots patiesuma kritērijs un tas būtu dīvaini, ja tas tiktu piemērots.
Manuprāt, praktiski nevienā demokrātiskā sabiedrībā nevar būt tā, ka ir kāds cenzors. Man ir šaubas, ka patiesībai atbilst lielākā daļa no priekšvēlēšanu reklāmām, kas sasniedz vēlētāju prātus īsi pirms vēlēšanām,” saka Kažoka.
Tai pašā laikā viņa norāda, ka par šo reklāmu saturu jādomā vēlētājam pašam, nevis kādam autoritāri jāpasaka, ka reklāma ir nepatiesa.
ZZS Rīgas saraksta līderis Guntis Belēvičs šo situāciju dēvē par smaidu raisošu, taču vienlaikus arī uzsver – tā ir administratīvo resursu izmantošana politiskā cīņā. Pēc viņa teiktā, nedz «Saskaņas centra» vadītā Rīgas dome, ne uzņēmuma «Rīgas satiksme» šefs Leons Bemhens nevar aizliegt ZZS deputātiem pārvietoties ar sabiedrisko transportu. Ja reklāmas, kas turklāt pirms tam tika saskaņotas, tomēr rediģēs, ZZS draud tiesāties.